|
|
|
|---|---|
|
Har en 320i-limo 03:a som vill ha lite olja,som de flesta andra med M54 motor.Jag bytte olja från 0w-30 till 5w-40 och motorn tar nu lite mindre olja,men fortfarande så får man fylla på 3-5 dec varrannan månad.Nu funderar jag på om man kanske skulle byta till en ännu tjockare olja,för att se om förbrukningen minskar.Vad ska man använda för olja?Jag kör nu med mobil1 5w-40.Mvh/Henrik! | |
|
Du ska nog inte ha tjockare olja än den du har nu på vintern. Ju kallare det blir ju tjockare o segare blir oljan o svårare blir det med smörjning. Om jag fattar det rätt så tar bilen mest olja vid en kallstart innan ringarna expanderar av värmen , så motorvärmare vid minusgrader kanske hjälper till o minska oljeförbrukningen. |
|
|
Hur långt kör du på två månader? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oljans "tjockhet" dvs viskositet skall i första hand väljas så att lämplig smörning av motorns delar uppnås. Det är högsta prioritet. Det "Micro68" syftar på är den så kallade kallviskositeten, dvs hur lättflytande oljan är vid kall temperatur. Det är FÖRSTA talet (dvs det som står före "W" som står för "winter") som anger oljans viskositet i kalla temperaturer. Och där har "Micro68" rätt, högre än 5W tycker jag inte man ska ha. Så 0W eller 5W är lämpliga tal här. Fast det trådskaparen efterfrågar är lämplig varmviskositet på oljan, dvs det som anges av det ANDRA talet. Varmviskositet anger hur lättflytande oljan är vid temperatur som motsvarar motorns arbetstemperatur (vill minnas man mäter det mesta vid 100 grader C men sedan mäter man också HTHS vid 150 grader C). Ett exempel, alla dessa oljor (0W-40, 5W-40, 10W-40 och 15W-40) har samma viskositet (dvs lika "tjock") när motorn är driftsvarm. Det som skiljer de åt är hur lättflytande de är vid kalla temperaturer. 0W-40 rinner lättast medans 15W-40 rinner trögast när de går mot minusgrader. |
|
Ok.Blev lite klokare.Har beställt 5 liter 5w40,så det är väl bara å fylla på vid behov.Tråkigt att den ska behöva ta olja,för annars är jag mkt nöjd med bilen. |
|
|
Frågar igen: Hur långt kör du på två månader? Dvs. det som är intressant att veta är hur mycket olja bilen drar på t ex. 1000mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör nog ca 150 200 mil. |
|
|
Och HUR kör du? Har bilen varit redigt "kärringkörd" hela sitt liv så kan det mycket väl vara som så att "kolvringarna" inte kan röra sig så fritt de borde, vilket kan leda till ökad oljeförbrukning, och sämre kompression... Kan ibland åtgärdas genom att varva motorn ordentligt under en längre tid, vi snackar om typ 6 månader (typ 1000-1500 mil) av "inspirerad" körning... Som Johan B antyder, 3-5 dl på 1000 mil är nada, 3-5 dl på 100 mil är OK/accceptabelt, 3-5 dl på 30 mil är inte OK... |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Johan B's fråga är viktigast av allt att besvara. Max normal förbrukning för de äldre motorerna som M20/M30 uppgavs av BMW till 0.15 liter / 100 km. |
| 5 dl på 200 mil är acceptabelt, om än inte "toppen bra". BMW anger max 1 liter per 100 mil... | |
|
Vilket då borde innebära ca 1,5-2liter/1000mil!? Det är väl i högsta laget men ändå inte helt orimligt för M54-motorerna. Vissa BMW-verkstäder har rekommenderat Castrol TWS (10W60) till motorer med hög oljeförbrukning. Hur stor skillnad det gör skall jag låta vara osagt... Du kan testa med t ex. 5W50-olja, främst under sommarhalvåret. Även oljekvaliteten kan spela viss roll - äkta syntetoljor (PAO eller Esterbas) tenderar till att dra mindre olja än mineraloljebaserade oljor. Här bör du dock vara lite observant då många oljebolag skriver "syntetisk" på oljor som egentligen bara har högraffinerade mineraloljor som bas - så kallade hydrocrackade typ III-basoljor. De flesta 5W40-oljorna på marknaden är inte äkta syntetoljor utan har basoljor av "typ III"! Vilken olja kör du med nu och vilken har du beställt? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör ganska försiktigt.Ibland så drar man på växlarna,men inte förrän motorn har kommit upp i arbetstemeratur givetvis.Den olja jag har beställt är Delphi prestige super plus C3. |
|
|
Delphi prestige super plus 5w40 skall tilläggas ;) |
|
| Nilsson: Låt motorn leva lite. Varva. Det behöver inte betyda att du kör som en biltjuv, men dra på uppåt 6000 varv när tillfälle ges, på låga växlar. Cylindertrycket belastar kolvringarna rätt bra, "pressar" de mot cylindervägarna, tids nog kan de "lossna". Man kan även växla ner o köra på höga varv på låga växlar. Skall dock tilläggas att det skall praktiseras med stor försiktighet, speciellt på vintern... O för att göra en lång historia kort: BMW 323 i E30 före "1500 mils buskörning": Toppfart 185 km/h på mätaren. Efter: Knappa 220 km/h... | |
|
Nu kör jag med mobil1 5w-40 |
|
|
Nu var det rätt många år sedan Mobil slutade sälja Mobil1 5W40 - menar du Mobil 3000 5W40? I så fall är det just en sådan olja med i huvudsak hydrocrackad typ III-basolja som jag skrev om innan... Vilken typ av basolja det är i Delphi 5W40 vågar jag inte svara på, men jag gissar att det också är en typ III-basolja i den motoroljan, vilket databladets specifikationer tyder på (bland annat VI och lägsta flytbarhetstemperatur): Länk Måste dock säga att Delphis datablad var väldigt "öppna" och hade många dataparametrar med, särskilt om man jämför med t ex. Mobils datablad som anger väldigt lite testdata. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan.B.Det är nog mobil 3000 5w-40 ja.Jag köper av en verkstad så har inte 100% koll på detta.Mobil iaf,å som katalysatorerna tål iaf.Det gör ju även den Delphioljan som jag beställt.Har ju ingen lust å få katalysarorerna pajade åxå. |
|
|
Generellt finns det nog inga eller väldigt få oljor på marknaden avsedda för bilmotorer som är direkt "skadliga" för katalysatorerna. Då är nog oljeförbrukning i sig mycket värre än en olja med lite högre halter av svavel och fosfor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har du provat wd-40 metoden? | |
|
Kontrollera att det inte är stopp i oljereturen från vehusventilationen. Lossa slagen som ansluter till oljesticksrörert och titta hur det ser ut. Prova sedan att blåsa i röret med hjälp av en slang. Det skall vara fri passage (ev, bubblar det i tråget vid detta test). Är det stopp i oljereturen följer hög oljeförbrukning per automatik. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.