|
|
|
|---|---|
|
Har ett envist problem med generatorvin vid mer än 1500 rpm på min 323 Coupe. Jag har provat ungefär 15 olika jord punkter, och mätt motstånd med en multimeter, de e typ grymt låga ohm men ändå blir inte ja inte av med vinet. Jag har provat uppgradera lågnivå kablaget, svindyrt, men hjälpte inte alls. De ja lyckats göra e att lokalisera de så långt att de e bara höger fram system som busar (viner). Kopplar ja ifrån det så blir de frid o fröjd. Den högtalar kabeln går på samma sida i bilen som matningen fam till startmotorn. Men de e grymt opraktiskt att dra om den kabeln. Måste ju finnas nån som har nått tips på detta envisa problem. | |
|
Så vida du inte vill montera ett sådant där störrningsfilter så är det bara att dra om ! Prova med att lägga en högtalarkabel utan för bilen och koppla in fram samt i steg . försvinner störningarna då är det bara att bita i det sura äpplet . Prova att dra kabel vid kardantunneln . MVH TONY ///M3 |
|
|
Störningsfilter var? på lågnivån? var finns de sånna tt köpa? De är ju inte stereon i sig som lider av störningarna utan steget och dess högtalare. |
|
|
Kan du utveckla lite hur du kopplar ifrån höger fram? Lossar du högtalarkabeln så blir det klart tyst... Tror inte alls den tar upp nåt från kabeln till startmotorn, här går ingen rippelström från generatorn utan möjligen några minuter just efter start. Över lag så är det svårt att få nån induktiv överföring från kablar i en bil. Betänk att det är likström i bilarna. Dessutom är högtalarkabeln en utgång på steget med mycket låg impedans som när man spelar visserligen har ett växelfält runt sig. Isf skulle det ge ifrån sig detta till närliggande kablar istf tvärt om. Du har förmodligen en jordslinga mellan stegets minus och den minus som du får på ingången via kabeln från huvudenheten. Kan ibland mystiskt nog ge störningar på bara en kanal. Om du lossar signalkabeln in på steget, blir det inte tyst då? En jordavbrotssenhet på lågnivåkabeln brukar hjälpa isf. FP |
|
|
Folke: ja kopplar till de främre systemet från steget i bakluckan. går ganska nära + kablen som går fram under huven för att sen gå fram till delningsfiltret och sen vidare ut i mellan registret och diskanten. Jordavbrottsenhet till lågnivån, var köper man en sådan? Ska prova att lossa signal kablarna helt o se om de blir tyst idag. |
|
|
OK. Jag bara menar om du kopplar bort kabeln till höger högtalare fram så kan du ju inte lyssna i nämnda högtalare efter nån störning. Och du hade bara störningen i denna högtalare? Det där delningsfiltret sitter inte misstänkt nära generatorn eller dess grova kabel (inte kabeln till batteriet), tycker du nämner nåt om "under huven"? Jordavbrottsenhet finns hos de flesta som söljer billjudsprylar. FP |
|
|
störningsfilter : Länk MVH TONY ///M3 |
|
|
Jag har testat denna, rekommenderas, trots lågt pris. Det finns motsvarande mycket dyrare men frågan är om ev. förbättring motsvarar prishöjningen. FP |
|
|
Folke: delningsfilterna sitter inte närmre genreatorn än ungefär en meter. De ja menar är att strömkabeln som kommer från batteriet i bagagen går fram till en plint under huven för hjälpstarter osv. Ska iväg till en ljudbutik o låna ett störningsfilter idag, killen på Sanby Ljud trodde inte att de skulle hjälpa, men de va värt ett försök tyckte han. |
|
|
Okej Folke, förlåt begreppsförvirring samt annan förvirring från min sida. Så här ligger det till: Jag blir inte av med störningen genom att dra ut lågnivåerna. Jag blir inte av med störningarna genom att koppla in ett störningsfilter, eftersom problemet inte ligger på lågnivåsidan tror jag. Ja blir inte av med störningarna genom att koppla loss högtalarkablaget vid steget. Så jag e öppen för förslag. |
|
|
Om du har något ljud kvar i högtalarna EFTER att du lossat högtalarkablarna vid slutsteget så är det mysko, då kan förstås inga filter eller annat på ingången till slutsteget hjälpa. Har du mer än ett slutsteg? Kopplar du verkligen loss rätt kablar? Återstår om någon högtalarkabel ligger kopplad till bilens chassi, och nån skum signal kommer in den vägen. På´t igen bara. FP |
|
| Ligger ljudkabeln och strömkabeln nära varandra? eller strömkabeln och lågnivå? isf kan du få ett vinande ljud. | |
|
Folke: Nu har ja forskat en hel del. känns som de bara blir skummare o skummare. Hur som helst, lågnivå kablaget störs även det av generatorn. När ja drar ur lågnivå kablaget ur steget så minskar störningarna men försvinner inte. När ja kopplar ifrån alla högtalare från steget så försvinner inte den lilla störningen, inte ens om ja lägger av jord från steget så försvinner den lilla störningen, den finns kvar oavsett om stereon och steget är avstängt. Så de lever väl bus med delningsfilterna eller något. Vet ärligt talat inte om ja orkar plocka ner den främre intrumenteringen en gång till. Ja e återigen öppen för förslag. Tompa: dom e så långt ifrån varran dom kan komma. |
|
|
Folke: svar på ditt förra inlägget, ja ja kopplar ifrån rätt kablar. Ja har bara ett steg, ett nästan helt nytt mds F4600. |
|
|
Beats me. Men om du kan mäta med en multimeter (ohmmätning) mellan de bortkopplade högtalarkablarna och bilens chassi så kan du lätt se om det finns någon kontakt. Det skall visa oändligt hög resistans dvs ingen kontakt. I annat fall kanske en avskavd isolering eller dylikt kan göra att något tar sig in den vägen. Steget mår dessutom inte bra av att högtalarkablarna har kontakt med chassi. Om du har tur och det är minuskabeln på någon högtalare som ligger mot chassi (jord) och steget inte är bryggkopplat så händer visserligen inget dramatiskt med det kan mycket väl innebära störning som i ditt fall. FP |
|
|
Har faktiskt likvärdigt vin i min (mkt svagt) och det kommer in via filtret . Har provat att lyfta ner det och ha det på golvet och då slutar det ! MVH TONY ///M3 |
|
|
Filtret innehåller spolar som kan funka som pick-up för magnetiska störfält. Kanske nån kabel från generatorn till fördelning via säkringscentralen kan ha så mycket rippelspänning så det kan inducera störning i filtret, då kan det säkert hjälpa med att flytta filtret, eller bara ändra på läget om det går. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.