|
|
|
|---|---|
|
Vill skriva av mig lite och tänkte berätta om mina erfarenheter när det gäller ombyggnad av billjudet i en BMW e90 2008 och förhoppningsvis besvarar det några frågor för er som tänkt uppgradera erat ljud. Som de flesta vet så är inte BMW professional orginalstereo utan diskanter något vidare, rättare sagt blev jag förvånad när jag köpte bilen hur illa det var. Jag surfade runt länge på olika forum ink detta, letade och läste mig till olika kit och lösningar, alpine, gladen och MB quart. Alla dessa hade plug and play lösningar. Mitt val landade på MB quarts frontsystem samt 8" basarna. Vi spolar fram tills jag installerat detta, om du tänkt byta, planera in ett par timmars jobb. Till alla er som tänkt att bara köpa ett nytt kit och låta orginalstereon driva detta, tänk om det låter inte alls bra. Det lät i mina öron värre än innan, stereon klarar inte av att leverera och det finns inga som helst inställningsmöjligheter förövrigt värda att försöka arbeta med. Det var här jag fick tips att skaffa en ljudprocessor, samt ett slutsteg. Valet landade på Audisons saker, audison bit ten och ett audison SR4. Efter ett antal fler timmar innan alla nya kablar var dragna till min ljudprocessor fick jag här med ljud värt att kalla helt ok, flera tusenlappar efteråt. Jag kunde stannat här men jag var inte riktigt nöjd, jag ville åt mer bas. Ett SPL ice 800.1 och en SPL XTR300 bas införskaffades, här kom problemen. Basen levererade inte, fick störningar och olika missljud oavsett hur jag ställde in ljudprocessorn eller låg/högpass/subsonic filtren. Jag la oändliga timmar på att kalibera om ljudprocessorn till orginalstereon men jag löste aldrig problemet. Det var här jag började fundera på att kasta ut min orginalstereo och byta till eftermarknads, så blev det. Jag köpte mig en ram på ebay och en kenwood av deras topmodel, jag kastade ut ljudprocessorn och orginalstereon. Efter några minuters pillade på nya stereon så tänkte jag helt enkelt, wow äntligen. Jag har så oerhört bra ljud i bilen nu, flera tusenlappar har jag dock kastat bort samt timmar. Jag har aldrig hört gladen eller alpine kitten men Mb quart är riktigt bra, under riktiga förhållanden. Men jag anser att orginalstereon är största boven i sammanhanget. Jag har offrat PDC, vaningsljuden osv men det finns tex dynavin som ger dig allt detta med. Det billigaste möjliga alternativ måste vara ett MB quarts fullsystem med en eftermarknadsstereo som klarar att leverera 50-60watt rms med hög/lågpass filter på alla kanaler så man kan klippa basarna. Basarna 40-150hz och låta framsystemet köra från 150hz och uppåt. Denna installation anser jag given om du älskar musik och bygg utefter det vidare. Hoppas denna historien gav någon lite svar i djungel av BMW ljud därute. PS. Jag kan inte förklara varför jag aldrig fick ordning på ljudprocessorn, jag tänker inte säga att det är en riktigt dålig lösning men det fungerade inte för mig, dyrare än eftermarknadsstereon var den också. | |
|
Intressant, ska själv byta högtalare/slutsteg till våren. men monterade in en Länk och vart förvånad vilket lyft på ljudbilden bara vid byte av huvudenehet. |
|
|
Välkommen till forumet! Många här har monterat BMW:s egen Alpine-uppgradering och varit väldigt nöjda. Det låter som om du tagit signalen till slutsteget från bakre högtalarutgången, då blir det fel. Detta eftersom den är högpassfiltrerad, eftersom det inte sitter några baselement där. Hade du däremot tagit från främre högtalarna hade du fått hela registret, men då är signalen modifierad för att passa de dåliga originalhögtalarna. Bäst hade varit att koda om stereon till HiFI, då hade du fått en ofiltrerad lågnivåsigigal att jobba med. Professionalsteron är en riktigt bra stereo i grunden, och med rätt kunskap, inställningar, slutsteg och högtalaren låter den riktigt bra! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jag tog signalen från alla högtalarna, 4st högnivå källor. Det är ju precis det en ljudprocessor gör. Tar in den förinställda eq balansen som är satt från fabrik på huvudenheten och nollställer eq för att sedan kunna bygga upp ljudet som man själv vill ha. Hade 32bands eq per kanal men löste det inte iaf. Håller tyvärr inte med att orginalstereon skulle vara av god kvalite. Inte enligt mina erfarhenheter. Jag labbade mycket med hur jag valde att ta signalerna. | |
|
Jag är rätt övertygad om att en omkodning av din Proffesional hade gjort att du fått bra mycket bättre ljud med de prylarna du hade. Jag funderar på om ljudprocessorn inte klarar av att de-equilizera (vilket ord!) signalerna bra, när signalinnehållet skiljer mellan fram och bak? Ställs den in per kanal, eller är det en gemensam kurva för alla kanaler? Jag ser att du bor i närheten, om du vill prova med din Proffesional med ofiltrerad lågnivå kan jag ordna kodningen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| BMW´s originalstereo är sinnesjukt dålig, verkar som man ska vara professor för att ställa in grejerna. Bytte mina högtalare, in med lösa diskanter och en 10"-bas i skuffen. Det blev bra. | |
|
Man behöver inte vara professor för att bygga bra ljud med Professional, men det underlättar om man vet hur den fungerar och dess begränsningar innan man börjar koppla! :-) Ytterligare några frågor till Maxxan: 1. Hade kopplat in alla 4 högnivåsignalerna i ljudprocessorn? 2. Drev du originalhögtalarna bak från din Professional? 3. Drev du framsystemet på främre kanalerna från ljudprocessor/slutsteg, och basarna under stolarna på de bakre kanalerna? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag tog bort bakhögtalarna helt, drog dess kablar till högnivå till ljudprocessorn. Gjorde samma sak med framsignalen. När inte det fungerade bytte jag fram och baksignalerna med varann in i processorn, testade även att bara ta signalen fram samt även splita. Ljudprocessorn hade fram och bak högnivåingång, därifrån körde jag fram/bak/sub ut från ljudprocessorn och dessa 3 kanaler var oberoende av varann. För att eliminera att jag kopplat något fel så kopplade jag AUX rakt in i ljudprocessorn och gick då förbi orginalstereon och då försvann problemen. Jag testade alla möjliga tänkbara lösningar så som att bara ta signalen fram som jag sedan delade via slutsteget för jag misstänkte också att baksignalen kanske var boven, utan vidare resultat. Det kan vara som du säger att en omkodning skulle gett mig en rak lågnivåsignal, men jag kan aldrig tänka mig att orginalenheten skulle kunna mäta sig med en eftermarknads av bättre kvalite. Min ljudprocessor gav jag 2500kr för, det är samma pris som jag gav för min nya enhet på ebay där jag fick, DSP chip för ljudbehandlingen, låg/hög/bandpass filter på varje kanal, tidskom, 13 bands EQ per kanal. Jag vågar dock inte svara på om en omkodning skulle vara tillräcklig för en tillfredställd ljudbild, skulle varit intressant att koda om och testa nu när jag har något annat att jämnföra med, då får man definitivt svar på frågan. /Markus |
|
|
Markus, Kan du berätta lite mer om vilken Kenwoodenhet och vilken ram du köpte? /Peter |
|
|
Ulvis, absolut här kommer min inköptlista Huvudenheten Kenwood KDC-BT92SD och fick köpa till koppling för att slippa klippa i orginalkablage + antennadapter Länk : Länk Ramen Länk : Länk Högtalarkitet MB quart QM200.3 Länk : Länk Ljudprocessorn Audioson Bit Ten Länk Länk Sub SPL XTR 300D2 Länk Länk Slutsteg för MB Quart Audison SR4 Länk Länk Slutsteg för SPL basen SPL ice 800.1 Länk Länk /Markus |
|
|
Det låter onekligen som du provat en hel del, jag förstår din frustration! PDC:n går som tidigare nämnts inte att ha kvar med eftermarknadsstereo, men varningsljuden (spolarvätska, halkvarning osv) går att koda om så att de istället kommer från kombiinstrumentet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Finns också kablage att köpa och lägga orginalstereon i skuffen för att få fortsatt funktion. Är precis inne i bilstereo uppgraderingstankar på min e91:a och tänker byta försärkaren och de 6 främre högtalarna enligt den "standard"lösning som man talar om på e90post. Förstärkaren byts mot en JL XD600/6 Främre 6 högtalarna byts mot antingen Jehnert eller Gladen. Finns färdiga "set" att köpa med monteringsramar som passar direkt. 1", 4" och 8" ingår. Bakre högtalarna får vi se vad jag gör med.. är det 4" i bakdörrarna? med tweets? //Anders |
|
|
Tja. Jag har också en bit ten i min bil men jag är långt ifrån nöjd. Nu har jag Focal i dörrarna och Amega under stolarna, drivet av ett mosconi as100.4. Plus en spl xtr200 bas drivet av ett massiveaudio. Först fick jag rekommendationen att köpa ett annat fyrkanalsteg, landade på mosconi som listar på över 5000 kr, NU tänkte jag, nu äntligen blir detta bra. Det lät helt okej, tills man inser att det fortfarande inte är bra. Jag har en e60 nu visserligen, men jag har en Huvudenhet jag köpte innan jul för att kontrollera att felet sitter i original huvudenhet. Jag skulle tippa på att det skulle göra det, anledningen till det är att med de bilar jag fått bytt HU har resultatet alltid varit bättre, trots anläggningen inte gick på hälften av vad denna kostat. |
|
|
Min nyköpta (lätt begagnade) E93 har tillvalet 752 Individual High End Audio System, vilket som jag förstår ska vara det största som erbjöds från fabrik. Har provlyssnat och är mycket nöjd, har nog inte hört bättre förutom i en synnerligen fullsmetad 760iL som jag provsatte på BMW Welt. Så långt allt väl. Min fråga är, har någon här erfarenhet av detta system och vet om det går att modifiera/uppgradera/programmera? Har tidigare haft en E38 '98 med DSP-förstärkaren och där var det ju stört omöjligt att ens få ut en någorlunda ren signal om man ville ha eget slutsteg osv. Inställningarna i kontrolldisplayen var också sorgligt få. Har det blivit bättre sedan dess? Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.