AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.058

Skillnad mellan E91 320d 177hk-184hk ? (köpråd)

Hejsan har bestämt mig för att köpa en 320d touring 2008-2010 nu till sommaren men jag undrar om det är stor skillnad på 177/184hk motorn ?

Jag vill ju självklart ha den nyare med faceliften men är det värt att betala dem extra pengarna för att få den ?

Det är en automatare jag är ute efter.

Vad bör jag kolla efter på dem ? några vanliga fel brister ?
Vilken utrustning "måste" jag ha ?

Mvh

Morsan hade en e90 lci med 177hk-varianten så det ena utesluter inte det andra.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst kan man föredra LCI, men man ska ju inte tro att skillnaden mellan pre-LCI och LCI är himmelsvid. Om skillnaden mellan E90 och F30 är 100% så är väl skillnaden mellan pre-LCI E90 och LCI E90 neråt 5 % eller så.
Farsan har en 320 dA 177hk facelift 2010. Kört nästan 12000 mil på två år, inte ett enda fel, inte ens behövt byta bromsbelägg. Helt fantastisk bil!
Så det ni säger är att det inte är någon större skillnad förutom utseendet ?
Är det samma motor i dem båda bara att dem tar ut mer hästar i den nyare ?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej,

177-hästaren kom i Pre_LCI årsmodell 2008
184-hästaren kom i LCI årsmodell 2010B (våren 2010).

Jag håller med dom tidare i tråden att det är en problemfri bil totalt sett.
Sedan jag köpte min 2010:a i början på 2011 har följande gjorts:

- bytt koppling och dubbelmassesvänghjulen (gick på den 2-åriga fabriksgarantin). Kolla upp om detta är bytt på en bil du är spekulant på.
- bytt en "bakljusinsats" eller vad den heter. Upptäcktes när blinkers vänster bak inte fungerade trots att glödlampan var hel.

Jämför gärna med hur det är för dom som har köpt Volvo V60. Verkar vara en massa olika fel på dom bilarna t ex olika elfel.

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
För att förtydliga är det väl följande som gäller:
2008: Pre-LCI, 177hk
2009: LCI, 177hk
2010 mars / april: LCI, 184 hk

Dvs 177hk finns i LCI utförande från och med årsmodell 2009 till och med mars 2010.
Okej då hänger jag nog med lite bättre, Men vad står LCI för ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Life cycle impulse.. facelift (eller ansiktlyftning på svenska) kan tyckas enklare att säga, men det är längre att skriva än LCI =)

bluetrain
x3 msport
Kan också hålla med om att e9x är en otroligt välbyggd utan en massa fel. Sen finns såklart måndagsex men de verkar vara relativt få jmf med många andra modeller...

När jag jämfört min egen 143hk mot 184hk (5serien men ändå) så upplevde jag rätt liten skillnad trots de många hk på pappret så frågan är ol inte 177 mot 184 är försumbar?

Lci är så pass mkt snyggare och mer eftertraktad så tror du har igen de pengarna i form av mindre värdeminskning...
Kan också skriva under på att E91 är välbyggd. Hade absolut inga problem med min 320d 177hk -08 under de knappt 5000mil jag körde med den. Som jämförelse var min X3 -11 inne på 5 garantireparationer pga småstrul under de knappa 5000 mil jag körde med den...

Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Utrustning: Comfort- och Dynamicpaket om du frågar mig. Och sportstolar, men där spelar väl kroppsform och smak in lite mer...
Och ang LCI så borde du verkligen satsa på den. Tänker mig att begagnatspekulanter generellt kikar på så ny bil som möjligt, så den borde vara mer lättsåld sen. Och så är den väldigt mycket snyggare och modernare i utseendet.
De
29
Deeman
320d E91 -10
Håller med å glöm inte sportstolar!! Grym skillnad!
Jag kör en E90 320d -08 177hk och min arbetskollega en e91 320d -08 177hk, båda msport utrustade.
Hans motor skar för 2 veckor sedan tyvärr(22000mil, fullstämplad bok) och han har haft problem med den elektriska dragkroken.
Min åkte även den in på ett dyrt jobb, det elektroniska rattlåset gav upp(7900kr) 14000 mil.
Min arbetskollega fick låna en 320d 184hk, mjukare gång, bättre gasrespons och upplever den tystare.
Ju nyare ju bättre, jag kanske låter riktigt grinig här men valde att kommentera då jag ville säga att det händer faktiskt saker med BMW likaså. Jag är tyvärr lite besviken, min nästa bil kommer antagligen bli Audi.
Fördelar : Billig att köra och skatta, finns körglädje och hög kvalitekänsla
Nackdelar : Helljuset på mina angeleyes är inte tillfredställande, kan upplevas trång i klassen och väger du över 90-100kg så får inte röven plats i sportstolarna, Orginal stereon(professional).
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag åker en 177hk e91 LCI och trivs med den. Köpte bilen lätt beggad i GBG och den har Msport paket och lite annat lull. Tvärnöjd med gång, förbrukning och effekt. Inte haft några problem alls med den faktiskt.

Kommer tidigare från facelift (2002) E46 touring med 150hk 320d med gamla steptronic automaten och kan väll egentligen bara dra parallelerna dit. Nya bilen har lägre förbrukning, bättre drag och bättre DSC. Saknar den tystare gången och komforten på fjädring från E46:an, men det handlar mest om att den hade 205däck på 16" och nya har msport chassie och 17".. Dock är det bättre körkänsla i nya bilen

//Anders

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ah! Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt fått byta höger bakljus eftersom LEDarna slutade funka på blinkersen. Kostade ingenting alls och det var gjort på en timme medan jag provkörde en X3:a

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.