|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena AutoPower! Jag är 19 år gammal och inne på mitt andra körkortsår. Samvetet bär emot när jag lånar föräldrarnas bilar och tänker mig därför köpa en egen pärla men är i stort behov av hjälp inför första bilköpet. Vad jag letar efter är såklart en BMW, en 3-serie sedan. Bilen ska vara komfortabel, vacker för ögat och ren körglädje. Min budget ligger kring 20 tusen. Bilen kommer köras i väldigt varierande sträckor, både långa och korta men mestadels under 3 mil. Jag har räknat och kommit fram till att jag kör maximalt 1500 mil/år. Så därför väljer jag bort diesel och automat. Gillar starkt karossen på E46 och framåt. En bil jag har fått upp ögonen för är den här: Länk Detta är vad jag har kommit fram till Negativt: - Bilen har nästan rullat 30 tusen mil, men det spelar kanske ingen roll om den är i gott skick och att jag sedan servar och sköter bilen enligt punkt och pricka? - Bilen är dessutom importerad men det kanske är försumbart om det ej finns några fel på bilen och en korrekt ifylld servicebok? Positivt: - Snyggt utseende - 4 ägare - bra prestanda? Jag har säkert glömt massvis men jag hoppas jag har gjort mig förstådd och bara fråga om något är otydligt. | |
|
Trevliga bilköpartankar du har, men tänk på att premien för en BMW är helt galet hög om du inte haft körkort mer än något år. Helt sinnessjukt hög faktiskt. Särskilt som du skrev att den du sett ut har "bra prestanda". Håller med dig om E46 - och det är väl dessutom en modell som är känd för att vara pålitlig? Tyvärr verkar bilen vara såld redan. Angående milen så är det ju naturligtvis så att du får ju ta det som finns till buds med tanke på din budget. Har den rullat så långt och haft så få ägare så är ju det en faktor som i alla fall pekar i riktningen att den är välservad. Vad som däremot är slitet/dåligt/utslitet är svårt att säga. Angående serviceboken så är det tyvärr något som ALDRIG går att lita på, oavsett om den är importerad eller inte. Lycka till med bilköp! |
|
|
Hej Håller med Alexander om att det är trevliga inköpstankar du har. Självklart kan man inte låta petitesser som försäkringskostnader stoppa ett BWM-inköp när siktet är inställt :) Skämt åsido så är det väl trafikförsäkring som gäller vid köp i dessa prisklasser och då kanske det inte behöver bli så fruktansvärt dyrt ändå. Jag tror att det kan bli svårt att hitta en E46 i bra skick inom din budget men självklart med lite fler mil eller någon defekt så går det. Kanske kan titta på E36 compact som ett alternativ också. Jag har en 323ti som är otroligt körglad och förhållandevis billig. Nu skriver du ju i och för sig att det är en sedan du letar efter så då är väl E46 det bästa alternativet. Mvh Johan |
|
|
Glömde nämna att bilen kommer stå på min pappa så försäkringen kommer inte bli några problem. Haha, jag såg det också nu. Men det är bara att leta vidare, finns ingen anledning till att stressa känner jag. Jag förstår. Har tänkt att ta med min pappa som har mer kunskap och erfarenhet än mig och ta hjälp av "checklistor" för just den modellen som jag har hittat både här och på flashback vid beg. köp. Finns det någon guide man kan läsa för att genomskåda en eventuellt falskt stämplad servicebok? |
|
Verdi |
Kolla även på E46 320i. Den har väl en liten sexa den också? Inte så snabb kanske men säkert billigare premie. Sen är jag rent allmänt mot försäkringsbedrägeri, även om jag själv gjorde exakt så när jag köpte min första bil. :) |
|
Bra du svarade på det angående försäkringen, har funderat över vilken man ska välja men då är det trafik som gäller. Vilken budget tror du att jag sträcka mig till för att hitta ett bra exemplar? |
|
| Jag förstår dina tankar om försäkringsbedrägeriet men jag tror att majoriteten av förstabilsägare vid låg ålder löser det såhär. Vad som oroar mig är att om jag krockar så höjer jag min pappas premie men det är upp till mig att ha ett ansvarsfullt körande och tänka på konsekvenserna. | |
Verdi |
Det värsta som kan hända är inte att hans premie höjs. Vet inte vad som händer om du blir genomskådad och har orsakat skador på en dyrare bil. Gissar att det kan svida ordentligt. Försäkringsbolagen är nog mer än medvetna om det här fenomenet. Går såklart bra så länge man betalar premien och inget händer... |
| Jo givetvis! | |
| Bäst idé för både dig och pappa samt alla vi gamla gubbar som retar oss på att ungdomar skenförsäkrar och därmed drar upp våra premier, är nog att du tar en trafikförsäkring och lägger undan motsvarande belopp som helförsäkringen hade kostat, så har du en buffert om något händer. För om det händer något och försäkringsbolaget börjar luska, hur har ni tänkt att pappa ska förklara att det är hans bil? Lycka till med köpet, E46 är ett bra val, men med de pengar du har skulle jag nog även kikat på E36, också en väldigt trevlig BMW. | |
|
Finns ingen anledning att helförsäkra en bil för 20kkr tycker jag, halv eller trafikförsäkring räcker ganska bra. Ett bättre sätt att få ned kostnaderna än att göra försäkringsbedrägeri. Började själv för många år sedan med en 318 E36 när ekonomin inte tillät större utgifter så kanske en 318 E46 är kanske ingen dum start? Du får samma fina körglädje som i en 320, dessutom är fyrorna bättre balanserade pga lägre vikt och därmed roligare på favoritvägen. Fast de låter såklart inte lika fint som sexorna. Försök hitta ett exemplar med så lite rost som möjligt (baklucka och dörrkanter) och som är regelbundet servad så kan det bli en bra affär. |
|
|
Vet inget om bilarna i fråga men verkar rent optiskt se trevliga ut. Länk Länk |
|
|
Vet inget om bilarna i fråga men verkar rent optiskt se trevliga ut. Länk Länk |
|
|
Den första martin85 länkar till: har inget M-paket som det står i annonsen. 10 ägare. Ser helt ok ut tycker jag, men ganska lite utrustning. Daten für die Fahrgestellnummer: WBAAM11000CA03931 Modellbezeichnung: 320I Ausführung: Europa Typschlüssel: AM11 E-Code: E46 (4) Karosserie: Limousine Lenkung: links Türen: 4 Motor: M52/TU - 2,00l (110kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: manuell Außenfarbe: Titansilber Metallic (354) Innenraum: Stoff Flock Raute/anthrazit (E3AT) Produktionsdatum: 23.11.1998 Werk: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S550A Bordcomputer On-board computer S832A Batterie im Kofferraum Battery in luggage compartment Code Sonderausstattung Optional Equipment S226A Sportliche Fahrwerksabstimmung Sports suspension settings S256A Sport-/MFL-Lenkrad/Geschw.Regelung Sport/MF steering wheel/cruise control S302A Alarmanlage Alarm system S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering S441A Raucherpaket Smoker package S465A Durchladesystem Through-loading system S481A Sportsitz Sports seat S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S662A Radio BMW Business CD Radio BMW Business CD S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish S896A Tagfahrlichtschaltung Daytime driving light switch Freude ist BMW |
|
|
Den här var ganska trevlig: Länk Nu vet jag inte hur långt du kan sträcka ut din budget... Daten für die Fahrgestellnummer: WBAEV11050KK49990 Modellbezeichnung: 320I Ausführung: Europa Typschlüssel: EV11 E-Code: E46 (4FL) Karosserie: Limousine Lenkung: links Türen: 4 Motor: M54 - 2,20l (125kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: manuell Außenfarbe: Black Sapphire Metallic (475) Innenraum: Stoff Laser/anthrazit (G7AT) Produktionsdatum: 06.02.2003 Werk: München Code Serienausstattung Standard Equipment S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S550A Bordcomputer On-board computer S832A Batterie im Kofferraum Battery in luggage compartment S851A Sprachversion deutsch Language version German Code Sonderausstattung Optional Equipment S167A Abgasnorm EU4 EU4 exhaust emissions standard S210A Dynamische-Stabilitäts-Control Dynamic stability control S226A Sportliche Fahrwerksabstimmung Sports suspension settings S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel S302A Alarmanlage Alarm system S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering S338A M Sportpaket II M Sports package II S441A Raucherpaket Smoker package S465A Durchladesystem Through-loading system S481A Sportsitz Sports seat S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S495A Dreipunktgurt u. Kopfstütze hinten Mitte 3-point belt and headrest, center rear S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S521A Regensensor Rain sensor S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S650A CD-Laufwerk CD player S661A Radio BMW Business (C43) Radio BMW Business (C43) S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel S716A Aerodynamikpaket Aerodynamics package S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S772A Interieurleisten Alu Black Cube Interior moldings Alu Black Cube S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite S785A Blinkleuchten weiss White direction indicator lights S788A BMW LM Rad Individual BMW LA wheel, Individual S818A Batteriehauptschalter Battery master switch S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish S896A Tagfahrlichtschaltung Daytime driving light switch S925A Versandschutzpaket Transport protection package Freude ist BMW |
|
|
Den silvriga 320:n länka jag till endast för priset, 6an och sportstolarnas skull. Det är väl allt man kan tänkas behöva som 19-åring? Jag hade försökt hitta en snygg E36a (m-paket, nerlackad eller dom platta listerna som iS:en i länken har) ist med 6a och kört trafikförsäkrat. /Martin |
|
|
martin85: det var ingen kritik mot dig, även om det kanske lät så. :) Freude ist BMW |
|
|
Tack så jättemycket för all respons! Jag ska fortsätta mitt sökande efter en välvårdad E36 med M-sportpaketet och gärna helskinn men inget måste. Tycker tyget ser ofräscht ut, speciellt de ljusare varianterna. |
|
|
Hur mycket mekande är du beredd och har kunskap för? Ska man köpa lite roligare bil i de här lägre prisklasserna så är det ju ett stort plus om man ställt in sig på det för annars kommer nog bilägandet bli väldigt tråkigt. Kan du pressa upp budgeten så borde väl en vettig E46 gå att klämma in för i ärlighetens namn börjar väl E36 kännas lite daterad. E36 med M-paket begränsar också urvalet ganska mycket på E36 och de som finns står ju lite högre i pris. Skillnaden mot en E46 är då kanske inte så stor. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag är helt grön. Har endast bytt däck, tvättat bilen, bytt bromsar/bromsbelägg och fyllt på spolarvätska. Men jag är självklart villig att ge mig på simplare saker som det finns guider/trådar om här på forumet. Men det är nog bäst att gå upp en prisklass som du säger för att spara problem. Hur mycket rör det sig om? 36 tusen som Decoy länkade till tidigare? | |
|
Okej, hur mycket kan dina föräldrar då? Jag hade själv en E36 för 9 år sedan som första bil. Den bytte jag skivor och belägg på. Målade dessutom oken för de såg lite risiga ut och då byts även bromsvätska av farten. Lackade ned den själv, bytte bakre stötdämpare, en motorkudde, ett framvagnsstag och lagade rost. Farsan min är inte direkt någon bilmek men händig så han hjälpte mig med detta vilket underlättade mycket då det inte blev särskilt dyrt. Sen bytte jag en bakvagnsbussning, gjorde fyrhjulsinställning och bytte koppling på verkstad. Och då hade jag ändå köpt en bil i dubbla prisklassen mot de du nu kollar på. Men så är jag också ganska petig och hade vissa krav på bilen. Syrran min hade en Peugeot 106 som första bil och förutom att den hade ett krånglande relä som ibland stängde av den, så bytte hon ingenting. Äldre BMW bilar har ofta använts lite mer än äldre tråkiga bilar så därför ska man nog ställa in sig på lite större reperationsbehov. Den faceliftade 320i ser väl bra ut och den kan det vara värt att åka och titta på. Har du tur så går den problemfritt men om du redan ställt in dig på lite fix så känns det inte lika jobbigt om det händer något. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.