AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.660

Byte / rep kabelstam baklucka E39 touring.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Har tappat ström till backljus och dimljus vänster bak.
Bör jag byta kabelstam?
Kontrollera ledningar?
Skarva / repa kablar?
Någon tidigare tråg om detta?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag hade liknande symptom, jag skarvade ihop kablarna.'
Du kommer åt genom att ta loss plastlocken på gångjärnen och/eller högtalare i bak.

Min bil:

Länk

Mitt råd...
Åk till skroten. Klipp minst två kontaktstycken från valfri BMW, vet ej hur många kablar som går i kabelstammen men det borde räcka med två kontaktstycken om 10 kablar vardera. Klippa av de trasiga kablarna så respektive kontaktstycke hamnar "optimalt", dvs inte där kablarna böjer sig eller liknande...Tänk på att det skall finnas nog med plats för det andra kontaktstycket... Löd ihop de avklippta kablarna med kablarna från kontaktstyckena. Det går utmärkt att pilla ut kontaktpinnarna från styckena, använd en nål. När detta är gjort så skall det saknas en "bra bit" för att få ihop styckena...Nu tar man kontaktstycke två (identiskt med kontaktstycke ett), o löder ihop de utsickande kablarna med NYA kablar av GOD kvalite anpassade för att "böjas" massor med gånger. När allt är klart o man har dubbelkollat att alla kablar löper rätt är det bara att sätta ihop kontaktstyckena, klart! Skulle det uppstå problem på nytt i framtiden är det busenkelt att åtgärda då man kan ta loss den biten av kabeln som "böjs" o grejja med uppe i lägenheten...

Kontaktstycken nr 11 Länk
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
För en tid sedan köpte jag en sats kontaktdon för att göra snabbkollingar på min MC och har några över som kan passa även till denna modifieriing.
www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-44150/
Då det är back och dimlamporan på vänstar sidan som tappat kontkat, räcker det med kabelstammen i vänstra gånggärnet? För visst är det stammar i bägge gångjärnen.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Nu har lucköppningen också laggt av ( soft close motorn går men inte låset ) nödöppningen fungera.
Det verkar gå kabelstammar intill bägge gångjärrnen.
Skall jag fixa bägge stammarna?
PS. har el-bakruta, larm ( fönsterkoll, ultraljud m.m. ) , stora radion/ljudanläggningen, TV och inbydd telefon.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.