|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| En arbetskamrat till mig kör E39 540iAT, den flyter fram på vägen på ett helt annat sätt än min 528i gjorde. Så något är det med 540 som gör att den går mjukare på vägen. | |
|
Jag tänkte bara komplettera med info om bilens kylsystem som jag själv lärt mig den hårda vägen: anledningen att man ofta tvingas byta kylare, expansionskärl, slangar etc kring 20-25 000 är oftast att viscokopplingen blivit sliten. Då orkar den inte kyla motorn vid rödljus, och eftersom BMWs motortempmätare är så gjord att den alltid visar rakt upp (även om tempen är högre -- för att inte oroa), så märker man ofta inte det förrän motorn kokar. Visco-kopplingen är en rund metallhistoria, ca 15cm diameter, som fläkten sitter på. Den är finurligt konstruerad så att den snurrar snabbare när den blir varm. När den börjar bli sliten (ofta kring 20000) orkar den inte kyla ordentligt längre, med kraschade kylsystem som följd. Den är ganska enkel att byta själv, dock krävs en stor 32mm nyckel. Den är felgängad, man får vrida medurs för att lossa den. |
|
J.Lindström |
Lasse-SL500 Oj, grattis till världens snålaste 540, säker på att den inte hade en fyra i sig ;) Hade själv en 01:as 540 för ett par år sedan och den drog i verklig förbrukning 0,95 landsväg när man låg mellan 100 och 120km/h MEN på färddatorn visade den 0,67 av nån konstig anledning...låter som du har samma felvisning. Snålkörde man med ett ägg under pedalen kunde man komma ner till 0,88-0,9l/mil men då fick man kämpa utav helvete. Vill inte vara oförskämd, men min syrras Toyota Avensis drar i jämföresle c:a 0,6/mil landsväg om man kör vettigt å då räknas den som en snål bil för att vara en stor bensinare i dagens läge. TS får nog räkna med minst 0,9l/mil landsväg i försiktig landsväg utan några större gaspåtryckningar och 0,95 i normal landsvägslunk och 1,2-1,25l/mil blandad körning... Om det är värt det?? Ja, jämfört med en 525:a :) |
J.Lindström |
Iofs, nu såg jag att TS var ute efter en spansk 540 (manuell) och då kan man dra bort c:a 0,5dl/mil mot vad jag angav. |
| 540 är en underbar bil, hitta en fräsch och köp! Ang. bensinförbrukningen är min lägstanotering (enligt datorn, verkar stämma hyfsat) 0.83 lit/mil, mätt på 5 mils landsvägskörning med farthållaren på 92 km/h. Mitt snitt just nu ligger på ca 2 liter/mil, kortkörningar på vintern är INTE en paradgren för en tung V8 med automat... | |
|
J.Lindström: ingen fara, jag tycker inte du är oförskämd. Siffran 0.66 var på färddatorn, och ett extremt värde - sommar, bra hjul, lågt rullmotstånd och hemlängtan mellan Katrineholm och ca tre mil framåt! Det är möjligt att färddatorn är lite optimist, men jag tycker det stämmer hyfsat med tankningarna faktiskt. Min snittar nu 1.15-1.20 med "min" blandade körning. Dock - innan jag renoverade motorn och bytte hjul (18" Michelin Pilot nu istället för 19" billiga däck) så låg den kring 1.30 samma körning. Ett råd: försök få tag på en -99 eller senare, då den då har M62TUB44-motorn med VANOS på insuget. Skillnaden i körbarhet på låga varv (1000 - 2000 varv) är stor, den nya motorn upplevs som mycket piggare på låga varv. Det är dock ingen skillnad på maxeffekt, eller kanske tom att VANOS-motorn har något lägre effekt eftersom VANOS är mekanisk. Har själv icke-vanos på 540, men M62TUB44 på min X5 och föredrar TUB44-motorn. Nackdelen med VANOS är att det är en ytterligare del som kan gå sönder och kostar mycket pengar att reparera. Jag tycker dock att det är värt det, sköt motorn med regelbundna oljebyten, bra olja och kör som folk så tror jag motorn kan hålla nästan hur länge som helst! |
|
J.Lindström |
Jo, VANOS är att föredra...tyvärr har den en annan nackdel än den du tar upp Lasse och det är att motorljudet låter mer dieselaktikt än utan VANOS...dock ingen allvarlig nackdel, men för en motorentusiast som jag låter det inte som en äkta bensin V8:a :) Kör för tillfället jänkare och det är mkt renare mysigt V8 ljud från den :) |
|
Tack för all er feedback, men tyvärr fick förnuftet övertaget och det blev en 525i Touring -01 Har det mesta i utrustningsväg, 18 tusen ärliga mil, manuell och i färgen antracit metallic. Denna bilen kommer bli bruksisbilen, däremot har ja planer att i framtiden köpa mig en egen 540 och låta sambon åka kombin :) |
|
|
Mharkus: haha "tyvärr fick förnuftet övertaget" :) Det är verkligen inget fel på en 525. Frågar du mig så tycker jag raka sexorna har snäppet vassare än v8:orna. Det mysiga med många 540 är att de ofta är så välutrustade, men hittar du en välutrustad 525 i gott skick så är den lika bra! |
|
|
Nej jag är faktiskt nöjd med denna 525:an jag hittade. Har all utrustning som ska vara däri såsom xenon sportstolar färddator regnsensor Manuell Färgen e väldigt speciell me, antracit metallic. vet inte hur vanlig den e men jag har knappt sett den innan Detta är väl den utrustningen jag letat mest efter, och har planer på att slänga i en navigator istället för den gamla stereon såsom denna Länk Färgen e väldigt speciell me, antracit metallic. vet inte hur vanlig den e men jag har knappt sett den innan. Tidigare ägaren har gjort all service hos paulssons bil i helsingborg sen den blev uttagen -01. lyktorna på bilen är nybytta då en lampa exploderade och förstörde glaskulan till ena lampan, då bytte de båda lyktorna. Sånna människor vill man ju köpa bilar av. vad mer behöver man? |
|
|
Grattis Mharcus! Kul med udda färg och kul med tidigare ägare som gör saker och ting ordentligt! Men Lasse-SL500 är du verkligen helt ärlig nu jag tycker det inte går att jämföra V8 med sexorna. Det kan ju inte vara en tillfällighet att så många säger "prova inte en 540, då är du fast" dessvärre har de rätt...eller dessbättre beror ju på hur man ser det hela ;-) Min bil: Länk |
|
| Jag som äger både en 530 och en 540 kan säga att 530 duger som brukis och 540 är en ren glädjemaskin att köra :) | |
|
Det föll bort ett ord när jag skrev: Frågar du mig så tycker jag raka sexorna har snäppet vassare LJUD än v8:orna: Länk Att en v8:a med 300 hk är roligare att köra än en sexa på 170 hk fattar ju alla, även Mharcus - men ibland är det andra saker man måste prioritera, t ex driftekonomi. Så är livet för oss alla, och jag vill hellre se det positiva. Även om 540 är en kul bil så finns ju det omvända också - det finns roligare bilar än den. En M5 tex. Och en Porsche är värre än en M5, och en Veyron är värre än en Porsche om man ska vara ärlig. Men om man alltid skulle fokusera på häftigare bilar / MC / hus etc, då blir man ju bara stressad och konstig, istället för att njuta och vara glad för det man har! En 525 är en fin kärra tycker jag, ärligt. |
|
|
Jag har ju hunnit köra den en liten bit nu och helhetsintrycket är väldigt bra. all el fungerar som den ska, inga döda pixlar någonstans. Motorn tycker jag ändå har tillräckligt med kraft, ingen räser, men ändå tillräckligt och vridet räcker ju gott och väl för o köra i 40-50 i 5:ans växel. Körde 17 mil igår med den, mestadels landsväg och även en del stadskörning och färddatorn stannade på 0,78l/mil, vilket jag tycker är helt okej. enda problemet jag har är att en lampa i hörnet av displayen på radion har slocknat, kanske lite offtopic men vet nån om det bara är att ta ut den och byta lampa? |
|
| Snäckan i E39 är faktist jäkligt bra - vet inte om det är servotronic eller vad som gör det... men inget fel på känslan ! | |
|
Lasse, klart det alltid finns värre grejer. Det vill säga om man inte som jag är bunden till e39 av någon magisk stark kraft och samtidigt behöver en touring så är faktiskt 540 det värsta ;-) Min bil: Länk |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Har köpt en sådan här vagn för några veckor sedan. Manuell touring med en del fix. Har hunnit åtgärda en del såsom två nya länkarmar, en yttre styrled, stor service alla filter, tändstift, ventilkåpspckningar, bussningar växelspak, fixat torkarmotor bak, mikroswitch, dämpare baklucka. Har dessutom beställt nya silentblock, samt köpt 16" fälgar till vintern och 17" som är inlämnade på blästring/lackering. Tar det slut här? Svar nej. Någon som kan säga vad som behöver införskaffas för att råda bot på pixelfel i instrumenthus? På det stora hela är detta gedigna vagnar som är trevliga att skruva med. Någon som har tips på fler saker man bör kolla över? Kylare är bytt i alla fall. Denna bil ska ersätta våran e61 för att ha så mycket likvida medel som möjligt inför nästa års garagebyggnation (och ett hus var det visst också). Det roliga är att e39:an upplevs tystare, kan det stämma? |
|
Ronald, nu är jag lite jävig i just denna fråga men ett schysst diagnosverktyg bör man ha, annars är man rökt. Jag kör Inpa kombinerat med bmw-scanner. Finns på blocket. Pixelfel: Finns gör det själv kit på ebay, lite läskigt, ingår lite skrämmande moment men det går. Annars lämna in kostar ca 2000 att fixa. ebay: Länk Tystare än e61? Har du dubbla rutor? Eller är det bara så att e39 är en trevligare bil ;-) Hur gick det med nivåregleringen? Min bil: Länk |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
1.Jag kommer köpa ett kit av dig. 2.Är det bara "ribbon cable" för 80:- som behövs? Precisera gärna vilket kit man ska köpa. 3.Dubbla rutor är det. 4.Nivåregleringen har inte gått något vidare än så länge. Kanske löses med rad 1? 5.Igår kom det ut en manuell -98 m-sport touring med dåliga avgasvärden för 15000:-! på blocket. Då ingick tre omgångar hjul till bilen. Fynd för den lycklige som köpte i förmiddags. |
|
Skillnad 540/M5 vs. 530 på bilar med denna ålder sitter knappast i teknikvalet. :-= jag vet - har båda :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.