|
|
|
|---|---|
|
Har haft mycket krångel med min Bmw 318 i 2002 som inte vill starta när det är fuktigt. Den går igång på startgas men motorn går bara så länge gasen räcker. Den går också igång när en kupévärmare stått på i några timmar och värmt upp kupén. Vi mätte på bensinpumpen och det visade 5 v även när tändningen var avslagen. Mystiskt. Bensinpumpsrälet klickar så det verkar vara liv i det men kan det vara så att när det är fuktigt så funkar det inte ? Kan det vara idé att byta relät ? Berndt | |
|
Är iofs värt en chansning, men det är ovanligt att ett relä krånglar. Dessutom sitter väl reläet i motorrummet och borde inte påverkas av kupévärmaren. Testa att bygla reläet när bilen inte vill starta. Dvs ta bort reläet och koppla en kabel i reläsockeln mellan matning (30) och ut till pumpen (87). Siffrorna brukar stå på reläet. Kabeln ut till pumpen är troligen grön med lila rand. Inget roligt fel! Hade du läst ut ev felkoder? --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Sitter inte bränslepumpsrelä under handsfacket på e46? Det gör det iaf på 6 cylindriga. |
|
|
Kolla denna gamla tråden där jag beskriver mitt problem och lösning på slutet. Bränslepumprelä bakom handskfacket, byt 50-70kr. Dock var mitt problem kopplat till kyla sanarare än fuktigheten. Länk |
|
|
Tack för svaren. Jo, bränslepumpsrelä sitter bakom handskfacket. Nr 1 sägs det. Körde kupévärmaren 3 timmar idag och då gick bilen igång efter att ha varit ur slag i en vecka. En fråga - vad är dme relä och var sitter ett sånt på E46 Touring? Berndt |
|
|
DME är det som ofta kallas databox. På äldre bilar sitter DME reläet bredvid pumpreläet och reläet till förvärmningen av lambdasonden. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.