|
|
|
|---|---|
|
Har läst igenom ett gäng trådar om storlekar, problem med antispinn, farthållare som hoppar ur och annat. Nu har de flesta av er förhoppningsvis hunnit känna lite på däcken, så vilket däck skulle ni rekommendera med den erfarenhet ni har? Bilen är en 320d, utan x-drive. Fälgstorlek kommer bli 18" Har fått bra pris på: Nokian Hakkapeliitta 7 225/45-18 95T XL Nokian Hakkapeliitta 7 245/45-18 100T XL Cirka 6000:- + montering på fälg. | |
|
Varför just 18" och varför så brett? Mindre hjul är ju bättre på vinterdäck. Jag hade 225 på förra bilen och har 205 på denna och det är MYCKET bättre grepp. Men du kanske prioriterar utseende framför grepp? //Anders |
|
|
Jag kör på Continental Icecontact(dubb) icke RFT i dimensionen 225/45-18. Jag har inte upplevt några problem alls med antispinn eller liknande. Min bil är också bakhjulsdriven men vintern på västkusten har varit tämligen mild så jag har svårt att uttala mig än så länge om hur de funkar på snö/is men conti brukar alltid ligga i topp i diverse tester. Just när gäller Nokian så brukar de vara lite mjukare och då kanske det blir trubbel med farthållare osv. |
|
|
Jag tänker att större kontaktyta ger bättre grepp på vått eller fruset underlag. Tar inte ut bilen när det är snö och skulle det snöa när man redan är ute så tror jag inte att skillnaden är så pass stor så att jag kör fast. Sen så ser allt under 18" förjävligt ut på f30/31 |
|
| Jag kör med din första kombo. Funkar bra överlag och är en vettig dimension till F31. När däcken var nya så var antispinnet ganska känsligt överlag. Nu när däcken fått lite mil så har fenomenet minskat avsevärt. I lägre farter är det aldrig problem och sällan i farter över 100 km/h. Märk väl att jag använder min motors kapacitet frekvent och det är inga problem att ge järnet från 60 på trean med antispinn aktivt. | |
|
Det är inte 18" för f3x, men jag har nya Pirelli sottozero3 däck (kontinentala vinterdäck) RFT 225/45-17 (e91), hittills har de varit perfekta. Gick från billigare icke RFT till dessa och väntade mig mer oväsen och stötighet men bilen blev tvärt om mycket tystare och blev extremt mycket direktare och stabilare i styrning/uppträdande, vilket känns tryggt. Inga problem med antispinn, farthållare osv, men det är kanske självklart på kontinentala vinterdäck för motorstarka bilar ... Väntar med spänning på lite snö/is nu så får jag se hur de fungerar. Genom djupa vattenpölar skär de utan problem, känns knappt ens i ratten vilket jag upplevt störande med både mina sommardäck (Michelin pilot sport RFT) och de gamla vinterdäcken. /A |
|
|
Kör Nokian Hakka 8 dubbade, 17" på min F31. Mycket bra däck, om än något bullriga. Har inte upplevt några problem med antispinn med denna uppsättning. Hade helst valt 16" med smalare däck men det är inte en godkänd storlek på 328 tyvärr. Hade Nokian Hakka 7 på min tidigare E91 320d och där upplevde jag lite sporadiska ingrepp av antispinn vid gaspådrag som fler på forumet vittnat om. /J.I |
|
|
Det här med stor kontaktyta mellan däck och vägbana är väl tillämpligt främst för sommardäck. För vintergrepp i snö, slask och på is är smalare däck att föredra då vikten fördelad på en mindre anläggningsytan gör att lameller och ev dubb greppet bättre. Breda däck kan ha en tendens att "flyta ovanpå" snön vilket försämrar kursstabilitet m.m. Skillnaden i val av däckbredd kan väl bl.a ses i rally, på torra asfaltssträckor körs med slicks-liknande, breda däck, på vinterväg är däcken smala och dubbade. Sen är det så klart så att väglaget och temperaturen varierar stort under en svensk vinter och beror på var i landet man kör...så något optimalt val finns nog inte i praktiken. I rally har man fördelen och möjligheten att välja däck lite mer specifikt utifrån situationen. /J.I |
|
| Kör Hakka 8 225/50-17" utan RFT och jag upplever inte dom som bullriga. Mkt nöjd med valet förutom att bilen känns lite svajjig jämfört med min tidigare e91 med 225/45-17", profilhöjningen gör nog en del i det. Är man känslig för sånt så bör man gå på 45-profil och 18" alt 50-profil 17" med RFT för att få en mer stabil känsla i styrningen. Har dessutom servotronic som också förstör känslan en del.. | |
|
Har fått lite alternativ på fälgar med: OXXO RACY BLACK RG11B - 3500:- för fyra stycken 18", bredd 8", 5x120, ET: 30 Länk CS Y SPOKE - 5200:- för fyra stycken inkl frakt 18", bredd 8", 5x120, ET: 34 Länk Vad är att föredra, ET 30 eller 34? Tips på andra snygga svarta fälgar som passar F31 i 18"? |
|
|
Blev 225/45-18 Continental Ice Contact (dubb) samt BBS SR 8x18" runtom. Leverans i början av nästa vecka. |
|
|
Bra däckval DD88 Jag kör med sådana däck 225/45 18 ej RFT. De funkade kanon uppe i isigt Sälen i julas. Men här i västra götaland har det hittills varit väldigt milt, så jag har haft lite problem med antispinnen. Men det har blivit bättre efter ett par hundra mils körning. Undrar lite hur RFT däck fungerar på vintern ? Läste något test där de fick uselt resultat. Vinterdäck ska ju vara mjuka och följsamma mot underlaget, det är väl knappast RFT däcken....... ? |
|
|
Så. Då satt vinterhjulen på bilen: Länk På vägen hem från däckverkstaden så upplevde jag bilen väldigt svajig. Vet inte hur mycket luft dom pumpade in i däcken, men vart bör man ligga för att bilen ska vara stabil? Däck: 225/45-18 Continental Ice Contact (dubb) Fälg: BBS SR 8x18" |
|
| Däcken är helt nya och har precis satts på fälgen därav svajigheten, kör lugnt bara och låt dem bli inkörda innan du utsätter dom för påfrestningar. Helst på barmark(?). Iaf, har samma däck/dim som dig och avverkade över 1000 mil förra säsongen, inte ett enda dubb lossnade och jag vill tro att min inkörningsprocess (dvs fjäderfot och inga kraftiga inbromsningar/svängar) de första 50-100 milen gjorde att allt fick sätta sig ordentligt. Sen kör jag väl generellt lugnt med vinterdäck på. | |
| Barmark är inga problem att lösa här i Göteborg. Kollade lufttrycket och det låg på 2.8 runtom, ska eventuellt fylla på lite mer bak. | |
|
Hur mycket ska du fylla på ? Jag ska kolla trycket i mina däck också, och ev fylla på lite. Vad har du för tryck i dina Vitoco ? |
|
|
När ni kollar trycket så tänk på att ha kalla däck och att trycket ändras ca 0,1 per 10 grader. Fick mina vinterdäck från verkstaden pumpade till 3,0 inomhus +20 så när det blev -20 för ett tag sedan så varnade däcktryckssensorn. Hade kring 2,6 när jag kollade. |
|
| 2.8 fram och 3.2 bak har jag kört med på mina tidigare vinterdäck, funkade bra. Börjar där :) | |
| Jag brukar köra med lite fingertoppskänsla, lägger mig mellan de två rekommenderade värdena | |
|
I have a set of flat run (good year) i bought by mistake 17 inch about 4/ 5 mm left. I thought they were for a seris 5 but they wont fit mine (E20) they are E 32 for a seris 3.. i paid 2700 original bmw Wheels.. very good condition The guy wanted 3400 for them but i made him an offer..grr he took hence why i have my problem. Now we have them fitted with blue alloygators so they look very good.. and the price i want is still the price i paid 2700 kr with interest mail me and i can send photos. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.