|
|
|
|---|---|
|
hej ! har tyvärr lyckats få problem med kopplingen på bilen. ett distinkt skramlande när man trycker ner den (låter inte när man har den upp, eller när man har den i botten) bara i "mellanregistret" hittade en Youtubefilm där någon lyckats knäppa tillvägagångsättet samt ljudet. Länk har genom åren läst spaltmeter om "huggande koppling" på 3 seriens dieselmodeller från samma era, men till mitt problem hör inte detta, kopplingen känns som den borde göra, bara att den skramlar något så kopiöst. frågorna jag vill ställa är (efter lite rundläsning på ämnet) är om man direkt kan relatera detta ljud till att dubbelmassesvänghjulet är sopor och måste bytas? instinktivt sa det mig när jag hörde ljudet första gången var att det är uttrampningslagret som är påväg att ge sig, men efter att läst kommentarerna i den länkande filmen så är jag inte längre så säker på detta. vad säger panelen? samt vad ska man budgetera för innan man börjar riva ner det? (koppling är given att man byter iaf) men just frågan på om detta är ett solklart fall av havererat svänghjul? samt finns det något sätt att kontrollera svänghjulet när man väl fått upp det på bänken? har även testat att köra på ca 2000 rpm och "slå av och kliva på" gasen för att känna om det finns något form av glapp i svänghjulet, men inte direkt på den vägen lyckas konstatera något. tilläggas bör att bilen i frågan ha rullat 31k mil. om ljudet i filmen är för dålig för någon så hade jag möjligtvis kunnat filma mitt missljud och lägga upp på nätet. hoppas någon har svar på mina frågor, och så får jag på förhand tacka för hjälpen! Där förnuftet slutar, börjar underverken. | |
|
Hej! Nu är jag ingen expert på området, speciellt inte på dieselvarianterna, men det finns några saker jag spontant undrar. Känns det något i växelspaken när du är "mellanläget" och ljudet uppstår? Om du öppnar dörren, hörs det tydligt utifrån? Mvh//Fred |
|
|
nej, det känns ingenting i spaken, inte heller känner man i kopplingen (pedalen) att det skulle vara något. kort sagt, allt känns och lirar (dragläget) som det borde, förutom, missljudet. och, ljudet låter distinkt utifrån, utanför bilen. sittandes i bilen med stängd dörr så låter det inte allts lika mycket i kupen som om man står utanför eller har öppen dörr. Där förnuftet slutar, börjar underverken. |
|
|
Hallå, Ok, det var bra, då kan vi ju iaf utesluta några saker. En idé skulle vara att låta en kompis lyssna bredvid eller under bilen medan du har pedalen i "mellanläge" för att pinpointa mer tydligt var ljudet kommer från. Sen kan man gå vidare antingen med att hissa upp bilen själv och plocka bort skyddsplåtarna för att se vad det kan vara, eller fråga mer ingående hos en verkstad. En grej det skulle kunna vara, men det är absolut inte säkert, är svänghjulet. Jag vet att andra dieslar har haft problem med det, men det har väl oftast märkts som huggande när man är i mellanläge och dragläge med kopplingen. Eftersom att bilen har gått rätt långt kanske koppling är utesluten och behöver bytas? Med vänlig hälsning //Fred |
|
|
Jag har precis samma missljud i min 320d 2007 Har du fått svar på vad det var för fel? Kostnad? |
|
|
tack för feedbacken Fred_K får börja med att hissa upp bilen och lyssna under när någon trycker på kopplingen så man mer precis kan lokalisera vart det kommer ifrån, men något säger mig redan nu att det kommer lokaliserat ljudet till lådans främre del. men sen var ju mina huvud frågor som fortfarande inte är besvarade, om man på något sätt kan "mäta" upp svänghjulet eller dy.l om man väl river ur det ur bilen, känns lite sådär att chansa och köpa ett nytt om nu inte det är något fel på det. utan endast i kopplingsbiten. men misstänker även att någon annan varit ute för exakt samma ljud/problem som borde kunna dela med sig av vad som var fel/åtgärder/delar man behövde byta. jag ska återkomma när jag lyssnat på det och kanske även försöka knäppa en film på det. JONTEP: nej, jag vet inte vad det är som är fel (inte än iaf, hoppas på att någon kan ge oss klarhet i det) efter lite runtsurfande så får man mellan tummen och pekfingret betala runt 5000:- för ett svänghjul på E-bay. då är tillverkaren LUK. kopplingen ligger väl på runt 2500:- sen givetvis arbetet om man nu inte gör det själv. men tror inte det några större problem att riva bort koppling/låda/svänghjul. lite anledningen att jag startade tråden var med för att folk med samma problem skulle ha något att falla tillbaka på nu när dessa bilar börjar bli till åren och milen. jag hade kanske t o m kunnat lägga en mekbeskrivning här på AP hur man demonterar och monterar lådan på en manuell E90 om det skulle finnas något form av intresse för det. Där förnuftet slutar, börjar underverken. |
|
| Hallå, bumpar tråden lite då jag har samma problem. Fick du reda på vad som var trasigt? Vad blev det för kostnad? Mvh Johan | |
|
Hej Jag har exakt detta ljud också på min Bmw 320d 24000 mil. Verkstaden trodde det var svänghjulet men det såg man först när man hade tagit ned hela växellådan. Kunde ju även vara utrajmpnings lagret. Kostnaden skulle bli ca 16000 kronor men med ett begagnat svänghjul ca 9000 kronor. Men jag skulle vilja veta hur farligt är det att köra med ljudet. För i praktiken är det ju inget problem just nu. Det låter ju bara på tomgång när kopplingen är halvägs inte i toppen eller botten. JN |
|
|
Har exakt samma fel som TS beskriver. E91 325D med 18000 mil på mätaren. Någon som åtgärdat detta själv eller på verkstad? Vad gick det i så fall lös på hos verkstan? Är det möjligt att ta ner lådan utan billyft? Har bytt dessa delar med en vanlig domkraft och några pallbockar på en äldre E30, men kanske är svårt på E91? Annars är tips på hur man kan palla upp bilen så pass högt att det går att göra själv väldigt välkomna! |
|
| Böt koppling och svänghjul på min vid 18000 mil. Kostade 21000:- på Molin bil i Sundsvall. På den verkstaden har man både duktig och kunnig personal. I priset ingick även byte av ett par bussningar i bakvagnen och ett oljeläckage vid turbon. På min bil rasslade urtrampningslagret som på filmen men ljudet blev bara värre och värre. Kopplingen i sig fungerade bra och att svänghjulet var slut var inget som hördes eller märktes i praktiken. | |
| Verkar vara ett vanligt fel på nyare BMW dieslar. Men smakar det så kostar det, tur det inte är min bil i fråga utan sambons :) | |
|
Hejsan allihopa. Och framförallt fred_k det är så att jag har samma problem snart man känner av lite i växelspaken. Vad kan det då vara? MVH Turbobaggen |
|
| Hm...Jag skulle som det redan nämnts gissat på urtrampningslager. Men, jag hade kört vidare tills det låter betydligt mycket värre, vi kan prata om tusentals mil, kanske uppåt 10000 mil... | |
|
Okej låter bättre att det lutar mot urtrampningslager än svänghjulet 😂 tack för snabbt svar :) MVH Turbobaggen |
|
| Som tidigare skrivit så hade vi samma problem och har precis bytt urtrampningslagret och svänghjulet samt kopplingen bara för att allt var nere. Då handlade det om bara några mil innan skiten skar. Så var säker på felet så slipper du problem i framtiden. | |
|
Det lät ju trist.. Fan om det skulle hända mig.. Turbobaggen |
|
|
Hej! Byline hur slutade det vad behövde du byta för att komma tillrätta med rasslet? Var det svänghjulet? Jag har exakt samma ljud när bilen BMW 330i -06 13.000 mil är genomvarm det låter inget när den är kall. Kopplingssatsen (urtrampningslager, koppling och tryckplatta) är bytt men rasslet kvarstår. Urtrampningslagret hade dock lite "skavanker". När man varvar upp med kopplingen halvvägs intryckt försvinner ljudet. Kan faktiskt höra en svag antydan av ljudet även på tomgång utan att jag trycker in kopplingen. Det ljudet försvinner också om jag varvar upp lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.