|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har haft min X5a inne på REP hos en aukt. BMW Verkstad. Års 2002 M62 V8a Följande saker är gjorda: Byte Ventilkåpspackningar båda sidorna (med material) Byte Vevhusventilation inkl slangar samt oljecentrifug (med material) Hjulskifte från sommar till vinterdäck Byte tändstift Byte multiremmar (bägge) Byte Bränslepump (jag köpte den) Byte Bränslefilter (jag köpte den) Påfyllning av glykol Detta inkl ett antal felsökningar med dator och test av bränsletryck etc. Bla stannade bilen under testkörning så de fick bogsera hem den. Jag har haft bilen stående hos dom i c:a 1månad Totalt får jag punga ut med 12500:- + bränslepump och filter (1600:- från mister-auto) Total arbetstid tror jag uppgick till c:a 30h (mest pga felsökning, nya problem som uppstod osv) Dock så hade jag pris på varje specifik reparation så jag betalade endast för 12h. Är dock en sån som oftast skruvar allt själv, men pga att bilen står havererad på annan ort från där jag bor var jag tvungen och lämna in den. Därav har jag ingen aning vad reperationer etc kostar i vanliga fall. Så vad tror ni? Har jag kommit undan lindrigt eller är jag "blåst"? Mvh Rasmus | |
| Måste erkänna att jag har noll koll men om du fått 30 timmars arbetstid för 12 500 så låter det ju iaf väldigt billigt. :) | |
| långt ifrån blåst... | |
|
Känns skönt och höra! Kan min snålhjärna få inse att de kanske inte var så farligt trotts allt. 30h kanske inte var effektiv tid men vet att de höll på med bilen i 4dagar. Ska hämta den imorgon och hoppas att den funkar OK! De började babbla om en massa felkoder i ABS-system osv som hade uppträtt under provkörningar. Nu får jag bara hålla tummarna att den strular på hemma plan så jag kan få pilla i den själv!! :) BTW, en fundering, hur vet man att verkstäder utför arbeten som är lovat på korrekt sätt? Man kan ju inte direkt kolla om en packning är limad på rätt sätt etc. Har bla. Erfarenhet av en nära kompis som jobbar på aukt ford verkstad. Där skippar dom ofta vissa steg pga tidspress. //Rasmus |
|
| Lät ju asbilligt! | |
|
Okej, Blivit blåst..... (med viss reservation)... Efter att den börjat gå sämre igen (kallt ute) så tog jag en titt under huven.. Jajamen, olja jävlart överallt = övertryck = dålig vevhusventilation.... Det har konstaterats att returslangen (från membran till oljerör) är ej bytt samt att oljereturröret ner till tråget från olje centrifugen ej är rengjord. TROTTS att detta är något som är ett standard förförande vid rep. av vevhusventilation. Nåväl efter kontakt med BMW i Umeå gällande detta ger dom mig svaret; *Det där är inget vi har bytt, därav gäller inga garantier på jobbet etc. men du kan ju köra hit bilen (14mil) och så kan vi göra en felsökning och ev laga problemet... Kostnad??? jo... 6000:- Pågrund av att dom "missat" / struntat i att följa protokollet. Dom påstår även att när bilen lämnade oss funkade den fint (vilket den gjorde i c:a 7mil) Kan en verkstad verkligen från säga sig allt ansvar?! Jag menar, enl BMW här i Skellefteå så säger dom att man ALLTID skall rengöra oljereturen samt att man byter ALLA slangar... //Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.