AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.249

335dxT v 530dxT

Hej
Funderar på en ny bil. Båda helt nya.
Vilken tror ni man blir gladast av att äga. Båda Touring.
335dxT eller 530dxT. De kostar ungerfär samma

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur många är ni i familjen?

Vilka tre saker prioriterar du högst gällande bilar?

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Komfort, kvalitetskänsla, utrymme, interiördesign = 530 xd

Prestanda, körglädje = 335 xd

Personligen tycker jag skillnaden i komfort och kvalitetskänsla är väldigt stor mellan F3x och F1x, kanske t.o.m. för stor. 530 xd har mkt bra prestanda och är kanske den bästa avvägningen mellan prestanda och pris i 5-serien.

Personligen hade jag tagit en 530 xd utan att tveka... Den kan man dessutom få med värmare från fabrik (utan M-paket) vilket man inte kan få på en F3x. Ett tillbehör som är ett givet kryss i listan för mig.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller inte med om skillnaden i upplevd kvalitet. Tycker en 3-serie känns lika seriöst ihopsatt.

Det femman har som trean saknar är lite större utrymme, lite mjukare & därmed bättre komfort. Sen ger nog femman lite mer status.

Det trean har som femman saknar är rappare köregenskaper och alertare styrning, inte lika död kring mittläget.

En 335d ger dessutom en del mer drag, +55hk, -195 kg är klart märkbart.

Två helt skilda världar och helt beroende på vad man värdesätter mest
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Känslan kan jag helt förstå, de känns ju maffigare, helt klart!

NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Finns bara ett svar, du måste prova själv! Och gärna under ett par dagar. Jag hade en F31 i somras men den passade inte mig och min körstil, jag satt inte heller bra i den medan min arbetskamrat som åkte med aldrig suttit bättre.
Jag tycker att F11 ger en solidare känsla medan en 335 givetvis är en riktigt rolig körmaskin. Som sagt, prova båda men mitt val skulle vara F11.
En 530 xd måste vara den perfekta kompromissen, eller hur?
Jag har många gånger sagt att just 530d X-drive F11 är en oerhört komplett bil och man behöver def inte större motor i en femma. Den är dessutom otroligt komfortabel, bra utrymmen och 530d har en riktigt kul motor tycker jag iaf. Givetvis är säkert F31 335d ÄNNU roligare men man kan där inte beställa komfortstolar, inte värmare och den är sämre isolerad och kvalitetskänslan bedömer jag som högre i F11. Sen är det ju helt beroende på hur man prioriterar.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.