AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.150

Lönt att renovera vanosen på E46 330?

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Har en E46, 330 -03, automat, som inte går dåligt på tomgång och inga felkoder men funderar ändå på att renovera dubbelvanosen med hjälp av Beisan systems kit för att få bättre bottendrag och lägre bensinförbrukning.

Tror ni det är värt det?

Förbrukning ligger strax över litern till och från jobbet (2 mil enkel, en del kökörning) och strax över 0,9 motorvägsfart.

Mvh

Christian
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Min 330 med manuell låda drar identiskt med din, motorn har gått strax under 13K mil och resten av bilen inkl. låda ca 25.5K mil. Förbrukningen låter inte onormal i mina öron. Min drar ca 0.96 med ca 8km landsväg och 5km motorväg till jobbet. Min förra drog ungefär samma och min personliga åsikt är att det inte är värt det men det är MIN högst personliga åsikt.

Om du testar så säg gärna vad resultatet blev :)
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Har bytt på tre av våra bilar vid 18k, 14k. resp 11k. Kullagren var ok på alla, inget rattle, så böt bara vanos-ringarna. Har inga mätvärden före/efter men känner en viss förbättring i response, bottendrag, tomgång, lättstartad, även lite lägre bränsleförbrukning. Spinner som katter. Och stor peace of mind faktor. Väldigt skönt att få i nya ventilkåpspackningarna också.

På M54 är det egentligen inga konstigheter bara att följa DIY. M52:an är lite krångligare då man bl.a. behöver ett par specialverktyg.

Materialmässigt är det inga pengar, gav nog några hundralappar per bil för vanosringarna på ebay. Och räkna även med ny ventilkåps + vanospackning om inte detta varit bytt väldigt nyligen. Jag passade även på att byta gummistruttarna till ventilkåpsbultarna. Tror jag landade på under tusenlappen per bil allt som allt.

Ett kul meck om man tar sig gott om tid och har rätta verktygen, som för mig varit väl värt.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Blueswede,

Använde du "original"-ringar då som enligt Beisan torkar ihop igen efter några mil? ;-)
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Zig, nej nej, har bytt till dom nya Viton-oringarna med nya Teflon-ringar över, det är samma som Beisan säljer. Köpte mina från en tysk men sett att det finns i UK också.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok vad bra! Då slipper man eventuell tull och moms ;-)

Beisan rekommenderade att även byta lagren tror jag det är genom att även köpa deras "anti-rattle" kit men kanske onödigt om man inte har något "rattle"?

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Jag hade som sagt inget rattle, och lagren kändes även bra när jag hade allt loss. Däremot glappade ju kolvarna ordentligt med dom gamla ringarna (som var hårda och deformerade, ja helt slut helt enkelt). Det är 100 psi i oljehydrualiken och måste ha varit en hel del "flow by".

Med dom nya ringarna kändes hela paketet väldigt tight och distinkt.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok, tack!

Tror jag lägger en beställning från UK, GBP 25, fri frakt, klart prisvärt :-)

Mvh

Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Beställt!

Ringar från UK och övriga bytesdelar Schmiedmann, totalt 1.000:-

Jobbet får nog vänta till våren men man är klart nyfiken på om det blir någon skillnad ;-)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Någon som har en bra länk till UK och tysk sidan?
FAF
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Jag köpte härifrån:

Länk

Och övriga delar enligt Beisans "procedures" från Schmiedmann.se:

Länk
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Jag köpte detta och monterade idag:
Länk

Det tog ca 4h med motortvätt och rengöring av ventilkåpan(generellt smutsig). Blev väldigt förvånad över skillnaden; rappare gasrespons, mer vrid, otroligt mycket tystare motor. Lagerringarna som ska bota "rattle" ljudet var på 7,26mm, de som satt original på rasselvanoset var 7,46mm. Efter nedslipning för att eliminera glappet slutade ringarna på 7,22mm och motorn blev helt knäpptyst runt vanosen.

Kan starkt rekommendera att renovera vanoset till alla som vill ha en rappare och tystare bil. Precis som blueswede skrev ovan så ger det även en oöverträfflig peace of mind.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Det råkar inte finnas någon i Göteborgstrakten som gjort detta och som har tid och lust att fixa på min E46:a? Mot skälig ersättning förstås ;-)

Mvh

Christian
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Hej

Imorgon är det min tur att ge mig på detta och har inhandlat allt som behövs. Det jag söker av er är tips/knep eller om ni stötte på några komplikationer under operationen.
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Lugnt och noggrant, kom ihåg skruvarna som är felgängade. När du byter distanserna i vanoskolven så måste du ta isär den. Jag körde mutterknackare mot stora skruven framtill (inte nr 9 Länk , utan den på kolven inuti som är tillgänglig efter att enheten plockats isär på lämpligtvis ett rent bord) efter att jag lindat in kolven i 5 varv 3mm gummiduk för att inte repa kolvens anliggningsyta.

an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Och pressat fast den rejält i ett skruvstäd
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Tack för råden.

Ser nu att röret till vevhusventilationen är sprucken, se bild:

[url=Länk

Kan man lappa ihop detta temporärt med tejp till jag får tag i ett nytt rör eller är jag stillaståendes?
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Såg att föregående länk inte fungerade...

Ny länk:

[IMG]Länk
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Svårt att se sprickan, om du menar det vinklade röret från ventilkåpan ner till cyklonen så skulle jag köpa nytt. Det brukar vara lagervara till m50/54 motorerna hos bmwverkstäderna, ca 250-300kr har jag för mig. Dock lite svår att komma åt änden mot cyklonen.

Jag bytte alla rör och cyklon när jag ändå passade på och tilläggsisolerade oljestickan och rören/cyklonen. Men jag lagade den temporärt med tejp tills jag fick tag på delarna...
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Blev klar runt 20:00 ikv, tog 8 h men jag var extra noggrann.
Väldigt bra instruktioner från beisan systems f.ö.
Kan även rekommendera denna länk, på tyska men man hänger med ändå:

Min bil har rullat i skrivande stund ca 16500 mil och vanoskolvarna satt inte så farligt löst som på vissa exempel jag har sett men o-ringarna var mer plast än gummi. Känns ändå skönt att det sitter ordentliga saker i nu.

Redan direkt vid första provkörning märkte jag av en snabbare gasrespons men det ska ta ca 35 mils stadskörning innan full effekt uppnås.

Tack förresten anonymios för svaret ang. vevhusventilationsröret! Ringde dessutom Schmiedmann och de sa samma sak; Laga teporärt med tejp sen kom in till oss vid byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.