|
|
|
|---|---|
|
Min gamla E46:a har drabbats av den typiska GM5-modulproblematiken och vill sällan eller aldrig låsa upp centrallåset när man larmar av eller öppnar med nyckel. Så det är väl bara att byta ut GM5-modulen mot en bättre begagnad. Problemet är dock att man skall koda/programmera dessa utifrån bilens utrustning. Min fråga är om det går att göra denna kodning med carsoft som jag har tillgång till? I såfall hur gör man - jag har kikat i menyerna men inte funnit någon specifik funktion till just GM5-modulen? Finns det någon genväg runt kodningen - t ex. om man hittar en bil med samma antal dörrar och likvärdig utrustning? Spelar det då någon roll vilken motor det är till eller om det är facelift/pre facelift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Jag har kodat men enbart med Launch 431GDS. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Trucker, OK - finns det en speciell "rubrik" i det programmet för att läsa av den gamla modulen och sedan tanka ner kodningen det i den "nya"? Jag har kikat lite i Carsoft men blir inte klok på vilken funktion jag skall välja under kodning/programmering (minns inte i huvudet exakt benämning på den "fliken")... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här finns en liten guide för hur man läser ut från GM5 modulen och sen programmerar igen med NCS-expert :) Länk |
|
|
oj den länken var visst död, samma guide på annat forum Länk mvh |
|
| Jag tycker du ska använda NCS Expert istället, Carsoft är ganska instabilt. | |
|
Jo det är en egen meny för kodning och programering i Launch,dock inget program utan en egen maskin. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Johan B, om du lyckas att koda om GM5 modulen med hjälp av carsoft, kan inte du dela med dig av erfarenheten sedan :) alt. göra ett gör-det-själv inlägg om det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
KODA aldrig nånting med Carsoft !! Försök inte ens byta språk i instrumentmenyn det kan förstöra hela instrumentet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, Hasso - jag litar på dig! Jag får fundera på annan lösning... Behöver man koda om GM5-modulen om man byter till en som har suttit i en bil med samma utrustning (t ex. 4-dörrars, ingen taklucka), eller är det bara "plug and play"?. I så fall: Spelar årsmodellen någon roll? Spelar motoralternativet någon roll? Spelar det någon roll om jag köper en från en "facelift-bil" med M54-motor och använder i min M52tu-bil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är nog lättare att löda om relän som sitter i modulen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan på rak arm vet ej, men försök att hitta en med så lika som den du har i din bil. BMW Scanner ska vara bra på att fixa till kodning vid modulbyte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Johan, pm'a om du behöver låna BMW scanner. | |
| Byt VIN.. Går inte det.. Flasha. Detta jobb kräver inte mkt. | |
|
Efter Hassos varningar, lägger jag ner tanken på att strula med Carsoft. Jag tänker försöka leta upp en GM5-modul som är så lik som möjligt i "kodningen" som min nuvarande och testa om det fungerar "plug and play". Om det inte fungerar, tar jag tacksamt emot erbjudandet från Lus, om att få låna pryttlar för kodning. :o) Jag återkommer med resultatet när jag har fixat modulen - dock har den bilen inte så hög prioritet just nu eftersom den används sparsamt och för tillfället fungerar det med att låta bilen vara olåst. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vill ändå tipsa dig om att istället göra det med BMW:s verktyg! Tar du dig tid att installera du INPA, NCS expert mm kommer du att ha mycket kompetenta program för att felsöka, programmera och koda många BMW-modeller! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har kodat om airbagmodulen som sitter under mittkonsollen i vår E46-99 med carsoft. Inga problem. Med tanke på vad Hasso skrev, vet att han är guru på detta. Johan: Är det den modulen som tappar minnet från nyckelfjärren? vi får "trycka om" nyckeln typ var annan månad. Mvh Jonas B |
|
|
Såg att det finns delar att köpa: räcker detta månne?? Länk Byta enheter i kodad styrenhet så man slipper koda...... Bara en fråga?? Mvh Jonas B |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Johan B. Hur gick det? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kävlingepågen, bilen skrotades pga vildsvinskollision innan jag hann fixa felet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.