AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.980

E60 -05 ljuduppspelning via Bluetooth - efterinstallera?

Hallå gott folk,

Min 545i -05 har originalmonterad telefon men ingen notering om Bluetooth i utrustningslistan, däremot finns det i bilen och jag har lyckats synka bilen med min Samsung Galaxy S3. Däremot lyckades inte kontaktbok etc föras över, men det verkar vara ett känt problem just med S3:an, ska prova igen nu när jag uppdaterat firmware i telefonen.

Frågan är dock om man kan efterinstallera stöd för ADP2 / ljuduppspelning via Bluetooth med någon enkel mjukvaruuppgradering av iDrive? Kan inte se att detta alternativ finns i menyerna och har svårt att tänka mig att det fanns inbyggt 2005, men kan exempelvis BMW lägga till det i efterhand?

Mvh,
Kalle
Har även CD-växlarförberedelse, kan man på något enkelt vis koppla in ipodanslutning, usb eller i värsta fall aux till denna istället för att ansluta en växlare? Ungefärlig kostnad?

Mvh,
Kalle
bo
171
bosson
730d -06
Undrar ungefär samma sak bara att jag har en e65 facelift med bluetooth och cdväxlare.
Det är säkert inte ditt förstaval, men jag har original iPod-interface med kontakt i handskfacket i min -04. Kräver CD-växlare eller CD-växlarförberedelse Länk

Jag är väldigt nöjd med användargränssnittet i denna för E60/E61, fungerar mycket bättre än det originalinterface jag monterade i min E91. Visar låtarna och ev spellista på ett hyfsat snyggt sätt Länk (med tanke på att navin är uråldrig). Dock får man ha en äldre iPod eftersom interfacet bara laddar på FireWire-anslutningen och inte USB som det är nuförtiden, men äldre iPods finns billigt på Tradera/eBay och på upp till 160 Gb.

Angående priser kostade det här 2306:- december 2008 när förra ägaren eftermonterade. Annars kan man leta på eBay, Länk men gäller att hitta någon som skickar till Sverige.
Hallå Janne,

Det verkar inte som någon dum lösning. Är det "plug and play"- kablage förutsatt att man köper original eller måste bilen likväl in på BMW för någon form av inkodning?

Mvh,
Kalle
Bra fråga. Det finns inget i bilens papper som tyder på att den skulle varit inlämnad för inkodning. Jag gissar att det är plug-and-play när bilen har CD-växlare eller förberedelse. E91:an fick jag lämna in till BMW för att interfacet skulle fungera, men det var väl för att aktivera menyvalet "CD-växlare", om jag minns rätt.
Här är listan på vilka iPods som funkar (laddar) med interfacet: Länk
Det ska alltså stå "Charge" i kolumnen "FireWire Support". Således funkar det med alla utom Nano från Gen 4, Touch och Shuffle.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För att strömma via A2DP krävs eftermontering av combox.

iPod-interfacet kräver inkodning, men du känner någon i Malmö som kan göra det ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Stort tack för info mina herrar!

Har läst runt på forumet angående CD-MP3-uppspelning via ordinarie CD och konsensus verkar vara att en uppdatering som kom 2005-2006 bör möjliggöra detta. Min bil är producerad 2004-11 men har alltid servats på BMW och bör någon gång under åren ha fått ny mjukvara kan jag tycka. Skall prova ikväll om det de facto fungerar för i så fall kan det bli så att jag nöjer mig med denna något ålderdomliga lösning.

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.