|
|
|
|---|---|
|
Mina vindrutetorkare lade av i spöregn på E6 häromdagen. Jag lyckades stanna vid vägkanten, startade om bilen och då hoppade de igång igen. Sen funkade de utan problem i 10 minuter för att sedan lägga av igen. Efter att ha startat om bilen så funkade de igen och jag kom hela vägen hem. Min fråga är hur jag kollar om det är reläet, torkarmotorn eller spaken som det är problem med. Kan BMW kolla det med datorns hjälp? | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Eftersom relät kostar dryga hundringen så hade jag börjat med att byta ut det själv. Jag och många andra på forumet har löst problemet med ett nytt relä. |
| Tack, jag börjar med det. Jag har dock ingen aning om var det sitter eller ser ut. (inte google heller verkar det som). nån som vet? | |
Jag vet inte var det sitter på en Z4:a men de vanligaste ställena är elektronikbox under huven eller vid säkringarna i eller bakom handskfacket. Efter lite googlande hittar jag att det sitter bakom säkringsboxen: Länk |
Lite mer info: Länk |
| Tusen tack, då vet jag. Uppskattar hjälpen men jag återkommer om det är något annat jag undrar över. | |
|
Jag behöver lite stöd och medhåll, eller också få veta att jag tänker fel. Har kollat här: Länk ,(sorry, jag kan inte länka), och där kommit fram till att det borde vara reläet nummer 2 som heter 613-1-6919113 till torkarna. Jag plockade ner säkringsdosan och hittade ett svart relä som heter 613-6-6919113, det är alltså en 6a istället för en 1a i mitten. På denna sida: Länk , kallar de reläet för 613-1-6919113, men bilden på det reläet visar det andra, dvs. 613-6-6919113. Visst borde det vara detsamma? väl? Det kostar i vilket fall som helst bara 146:- på BMW i Halmstad så jag kan ju prova, men det är så trist att behöva skruva ner alltihop igen om det inte är så. Så om någon vet eller tror något, så varsågoda... |
|
| Uppdatering.. det ar samma relä trots att siffrorna skiljde sig åt. Dessvärre är inte problemet löst. Torkarj....a slutade funka igen.. vad gör man nu? byter torkarmotor eller torkarspak? eller nåt annat.. | |
| Fn också.. det var inte reläet det var fel på. Däremot hörs ett litet gnissel när torkarna är på. Får försöka hitta torkarmotorn och smörja upp allt runt omkring den... | |
|
Löste det sig på något sätt? Min har med börjat dumma sig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.