AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
26.791

Utbytesmotor N47, kamkedjan...

Sida 2 av 2
Je
19
Jeans
E36 banbil
@linni229

Hej! Tråkigt att höra att fler lider av detta uppenbara konstruktionsfel och att BMW inte hanterar det på ett bättre sätt.

Jag har nyligen fått kedja, spännare och släpor bytta i min 125d tillverkad första halvåret 2012.

Mitt tips innan du betalar något är att lusläsa PUMAn som gäller just din bil.
Det kan vara så att en utbytesmotor är billigare än att byta delarna löst.
För BMW är det självklart bättre att hävda kass motor och utnyttja din försäkring - då slipper ju de betala något!

Vore jag i dina skor så vore jag väldigt mån om att behålla motorn istället för att genomföra motorbyte. Missljud är vanliga, haverier sällsynta!
(Undrar hur många som åker med berörda bilar utan att märka det?)

Om du får igenom PUMA-åtgärderna gratis (som ett garantijobb) och det ändå havererar så står du ju inte i någon sämre sits än du gör idag, förutsatt att försäkringen fortfarande gäller med tanke på mil osv.

Hoppas att det löser sig!
//Jeans
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tack för input! Bilen lämnas in på onsdag. Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) vill enligt verkstaden i första hand att motorn renoveras. Först om kostnaden för detta blir högre än en ny motor är byte aktuellt. Jag skulle inte ha ngt emot en fabriksny motor så klart, och även om den skulle vara behäftad med liknande svagheter får jag förhoppningsvis bekymmersfria mil under mitt kvarvarande ägande.

Två funderingar är ju om dessa motorproblem påverkar andrahandsvärdet generellt för n47-bilar. I mitt fall bör det ju i alla fall vara ett plus att ha renoverad/ny motor, jämfört med en som inte är åtgärdad.

Och sist, hur sjutton kan försäkringsbolagen acceptera dessa renoveringar? Måste kosta skjortan... Min försäkringspremie ligger runt 5-6000 per år, och det är ju inte så farligt för en helförsäkring.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jeans

125d det är alltså nya 1-serien vi pratar om är det problem med den också?

Je
19
Jeans
E36 banbil
Gå till botten med om det är ett garantijobb eller ej först innan ni börjar diskutera försäkringsärende och/eller motorbyte.
Kolla om din bil är med i denna PUMA (alt langa sista 7 i ditt chnr så kan jag hjälpa dig)
Länk

Ifrågasätt verkstadens motiv till att döma som de gör. Ett motorbyte är som sagt billigast och enklast för dem! Dock tror jag att chansen till en fabriksny motor är noll. Reparationen borde dock inte vara så dyr i jämförelse.

Jag lade märke till missljudet på min bil redan efter 3000 mil - trots 5 oljebyten på den tiden pga annat strul.
Med andra ord så tror jag att det viktigaste är att du ser till att få de nya uppdaterade delarna, oavsett renovering, fabriksny motor eller i en bättre begagnad.

Om man får generalisera så tror jag att ordet motorbyte i en annons bara påverkar priset åt ett håll - neråt.

@M34ever
Tidigare hade jag en 120d -10 som jag visste kunde vara berörd av detta bekymmer. Jag räknade kallt med att problemet skulle vara åtgärdat 3 år senare när min nuvarande (i ny kaross och allt!) tillverkades men icke!
Jag undrar hur många bilar i vårt avlånga land som har detta missljud men där ägaren inte lägger märke till annat än vanligt "diesel-rassel".
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Helt ofattbart att problemen fortfarande finns på bilar som tillverkas idag. Lär dom sig ingenting av alla som haft problem?
Vore kul och se statistik ifrån Bmw hur många som kommit in och påpekat dessa problem, hur många av dom som fått laga, samt hur många av dom som gått på garanti.

Hur försäkringsbolagen kan acceptera detta? Antagligen finns det ännu inte tillräckligt många fall för att bolagen själva ska klassa det som en felkonstruktion ifrån tillverkaren. Bmw själva hävdar ju att de inte är något fel i konstruktionen.
Får se hur länge man klarar sig själv...
Har jag kvar bilen när den passerar 10.000 mil så kommer jag ta vilken försäkring som helst som har motorgaranti över det milantalet.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jeans: du har powerpost. Tack!!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Svintråkigt att höra. Själv kör jag omkring med en E91 med N47, kört nu från 10k till snart 15k mil. Men hör inget ovanligt missljud, lyssnar som bara den.

En fråga: I min verkar det sitta en N47D20U0. Enligt VIN decoder Länk

Nu är ju frågan om "-U0" är samma motor som "-A" (N47D20A)? Eller är jag ute och cyklar?

Jag köpte min i DE, men alla kommer ju därifrån...

/Z
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Så - nu är bilen fixad.

Lämnade in den på Paulsson Bil i Ängelholm, som gav bra service. Länsförsäkringar godkände ej per automatik det först föreslagna motorbytet, så verkstaden plockade ur motorn och reparerade enligt PUMA-protokollet för min motorgeneration. Missljudet är borta och jag är nöjd.

Tydligen ville LF inte stå för oljebytet i samband med rep (700 mil sedan oljebyte), så Paulsson Bil erbjöd sig ta den kostnaden i stället.

Jag är evigt tacksam att bilen har maskinskadeförsäkring. Hade känts sådär att behöva slanta upp 30-40k för detta själv. Nu delar i stället alla andra försäkringspremiebetalarna bördan med mig...
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Vill tillägga i diskutionen att jag haft 5 bilar med N47 motor. De har gått mellan 4 och 14 000 mil och har varit svensksålda med få ägare och relativt välservade. Inga oljud i de bilarna peppar peppar ta i trä.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag förstår det så byter man ibland även vevaxel och lager..... vad har det med kamkedjan att göra??

Kanske är så att om motorn har en knackande ljud/vibrationer så beror det på vevaxeln och om man ända har motorn isär för byte av axeln så byter man kedja osv samtidigt?

Funderar: Min har snart gått 14000mil och är utan missljud nu , kan jag anta att min motor inte har/kommer få problem då det verkar visa sig tidigt på de bilarna som fått problemet?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
vevaxel byter man på vissa modeller för att kuggarna på drevet till kamkedjan inte håller ok kvalitet. Detta drevet sitter fast i vevaxeln och går ej att byta löst
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Någon som har tillgång till den senaste Puma versionen för kedjeproblemet i N47-motorn?

Jag hör ett, för mig tydligt, rasslade ljud men de på Proauto i Nyköping hävdar att inget är fel.

/Sahi
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har det kommit en uppdatering av puma?
Annars har du den vanliga och den ända jag sett här Länk
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Haas: Ingen aning om det blivit uppdatering eller inte på puma. Tackar så mycket för länken! :)
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Denna kanske:
(Verkar som redan åtgärdade bilar samt bilar efter 2011.11 kan vara föremål för mer åtgärder)

Puma 12:09:13
Measure no.43863106-16

Topic N47 , N47S , N47T , grinding noises in the engine ,Timing chain scrapes

Release date ( dd.mm.yy) 12:09:13

Status released

Organization DE, car affected vehicles
E- series
E60 E61 E81 E82 E83
E84 E87 E88 E90 E91
E92 E93 F07 F10 F11
F20 F21 F25 F30 F31

Engine N47DK0 N47 N47S N47T body

Production time ( from / to) ( dd.mm.yy) / 01:09:13
Feedback (all cases to To measure ) ( dd.mm.yy)

Complaint:
Scraping , -grinding engine noise since 1500 1/min , which in the interior
is noticeable.
The noise can be good the gear housing or to the sump perceived are.

Cause:
Sharp edges of the sprockets , or the timing chain is not running smoothly on Guide rails.

Measure:

Important: Before beginning the repair is necessarily the availability of parts sure !

Attention: Please be sure to check before installing the part number of the supplied parts and possibly compare the two side rails with the system ! As part of the PuMA measure
Only the parts listed in the measure to be installed !

Caution: Note the modified setting high pressure pump to the crankshaft ! this Change is currently not documented in the official repair manual , but already in the series implemented.

For this purpose, please pay attention to the appendix!

Figure 1: Shows the current in the repair instructions " 1131052 both timing chains first ( N47 / N47S .) "
Good positioning of the crankshaft. The HDP is in accordance with the repair Manual positioned .

Picture 2 and 3: Rotate the crankshaft in the direction shown until piston is still a shelter
of 1 mm has .

Figure 4: Shows dugout before top dead center. Install lower timing chain now .

Caution : Remember setting the timing of the crankshaft to the camshaft unchanged ! only the position of the crankshaft is affected by HDP -described change of !

Three cases can be distinguished as follows :

Case 1:
For motors N47 N47DK0 , N47S , production period 01.03.2007 to 05.01.2009 . In case of customer complaint, the following components must be replaced :
- 11 21 7 803 479 replacement crankshaft with bearing shells .
Note: Only crankshafts with production date after the 5th 1 2009 use !
The production date of the crankshaft is stamped on the sprocket. (See Annex, page 1 )
Meaning of the digits :
- The first two digits represent the production line.
- The next six digits represent : Year (two digits) , month, day .
- The last 5 digits identify the unit number of the crankshaft.
The crankshaft reproduced in the Appendix on page 1 is thus 21 October 2009 been made .
- 11 41 7 797 896 for the chain drive of the oil pump.
- 13 52 8 572 504 timing chain below .
- 13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
- 11 27 7 800 523 gear ( intermediate for the balance shafts ) .
- 11 27 7 802 575 gear ( balance shaft drive ) .
- 11 27 7 802 576 gear ( balance shaft drive ) .
- 11 31 8 572 503 timing chain above.
- 11 31 7 797 899 for timing chain guide rail above.
- 13 52 8 573 158 for timing chain guide rail below .
- 13 52 8 573 159 sliding rail for timing chain below .
- 11 31 8 576 201 chain tensioner for timing chain top
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) A shoring of only a damped rail is not permitted!
For the timing chain guide rail only without stiffening webs using up! (see System page 3) Note: The intermediate for the balance shafts in accordance with repair instructions exactly Set !
If the intermediate and the balance shafts are adjusted insufficient , the motor despite new crankshaft etc. produce sounds !
See repair manual 11 " replace crankshaft " 21 500th

Note: For vehicles in which in a previous repair already crankshaft was renewed :
These vehicles treated as described in " Case 2 " .

Case 2:
For motors N47 N47DK0 , N47S , N47T production period from 05.01.2009 - 01.03.2011
Replace the following components in the case of a customer complaint :
- 11 31 7 797 899 for timing chain guide rail above.
Note: The screw of the intermediate for the balance shafts must not solved more are !
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) A shoring of only a damped rail is not permitted!
For the timing chain guide rail only without stiffening webs using up! (see System page 3)
Note: For vehicles in respect of which a repair already the slide rails without Reinforcing bars were installed and replaced both timing chains : These vehicles treat as described in " Case 3 " .

Case 3:
For motors N47 , N47S , N47T from production period 01.03.2011 or has already taken place repairs with guide rails without stiffening ribs .
In case of customer complaint, replace the following components
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) . A sheeting of a single damped rail is not permitted!
Note: The target build status after repair is illustrated on page 4 of Appendix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.