AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
26.790

Utbytesmotor N47, kamkedjan...

Sida 1 av 2
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Rassel ffa varm motor mellan 1500-2000 rpm på 123d -09, 5500 mil. Felsök på aukt BMW-verkstaden och domen blev "ny motor". Skandal att en så pass ny motor havererar, men det är ju inget nytt tyvärr.

Frågan är nu om man kan kräva en helt ny motor? Skräcken är att få en begagnad insatt, med samma konstruktionsfel som den gamla.

Kan man räkna med att en helt ny utbytesmotor har konstruktionssvagheterna från de tidigare modellerna åtgärdade, eller riskerar man att åka på ett nytt motorbyte om 5000 mil till?

Vilken jäkla tur att man har maskinskadeförsäkring.

Mvh,

L
te
71
tempbmw
Inväntar BMW I4 Edrive40 M-sport M-Brooklyn Grey
Exakt samma problem med min (Dock en 120D N47 8k mil). Jag antar att det sitter en N47 i 123D också, borde det inte räcka med att byta ut kamkedja, spännare, lager, vevaxel etc? Eller har det orsakat för mycket skada redan?

Får jag fråga vilken verkstad du lämnat in bilen på, du behöver inte ta det här i tråden utan kan skicka ett PM. Anledningen att jag vill veta är att jag haft min bil inne på 3 olika verkstäder där 2 utav dom totalnekat till en början.

Lycka till och jag tycker du ska kräva en ny motor med tanke på miltalen i din bil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför sånt hymmel med vilken verkstad man varit på?
Sen är det ju stor skillnad om man har maskinförsäkring kvar eller inte.

Har väldigt svårt och tro att du kan kräva en ny motor om de skulle finnas andra alternativ. Fast andra sidan, hur många N47 kan det ligga och skärpa nånstans?? Kolla i det finstilta vad som gäller.
Om dom nu nekar dig en ny motor skulle jag kärva att dom nyare delarna monteras. Hänvisa till PUMA.
Lider med dig.
Typ samma sak hände för mig. Väntar på att hitta
en ny motor. Som sagt J... Tragiskt att det kan hända på en så pass ny bil.
Den motorn jag köper byter jag isf ut både sträckare och kedja på.
Vill fan inte råka ut för samma sak igen. Det största problemet e att hitta en "ny" motor på nätet. Kan bli utan bil ett bra tag tyvärr. Man har en bil som kostar pengar varje månad som msn inte kan utnyttja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur många motorer ligger egentligen i riskzonen för rasslande och sedan havererande kamkedja? N47 har vi ju iallafall ett bekräftat fall på, nu verkar det finnas två.

Nissebiff verkar ha råkat ut för precis samma sak - fast han har en N45 motor.

Om det nu finns på både N47 och N45, varför skulle det då inte finnas på N43 och N46? Är ju väldigt likartat konstruktion på kamkedjesystemet (med många komponenter som är samma).

Slår man samman antalet N47,N45,N43 och N46 kommer man ju såklart upp i en rejäl volym vilket ju gör att felprocenten sjunker rejält och sannolikheten för att ens motor blir drabbad är liten - men ändåså lite oroväckande att det verkar gå så snabbt som redan mellan 5000-10000 mil.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Finns det inte ngt sätt att inspektera guiderna/spännarna och på så sett undvika ett ras genom förebyggande åtgärd?
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jag återkopplar när jag vet mer, och kan bedöma hur det hela slutar...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då allt sitter på baksidan av motorn är de svårt att kunna ha regelbunden koll på det. Så fort nåt ska göras där krävs det ett motorlyft.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
För övrigt är oljan bytt ungefär var 1500:e mil på BMW, alltså kan man i mitt fall inte hävda att longlife-service är problemet.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Haas: Det känns inte som ngt som slits ned på några hundra mil utan man borde se ganska tidigt om ngt är på gång eller inte.
Kanske en kontroll var 4-tusende mil eller så.
Det jag funderade på var om man kanske kunde gå in med en inspektionskamera genom ngn lätt demonterbar del........
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä de gör de absolut inte.
Men så länge inte Bmw anser att de handlar om något konstruktionsfel så kommer dom heller inte att införa någon punkt i servicen där man kollar detta.
Man kan du be dom göra en koll som en extra punkt i servicen. Gör dom det så lär de kosta en slant. Frågan är dock hur noga dom skulle kolla och hur ärliga dom är?

Linni229:
Det är bra att du gjort tätare oljebyten. Men även fast du inte gjort det skulle dom inte kunna använda det argumentet i mot dig. Har man följt bilens egen intervall så är de ju godkänt. Även om jag personligen tycker de är idiotiskt långa intervaller.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jag menar att det alltså inte verkar motverka problemet att byta olja oftare.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
När är din bil producerad?? Bilar efter 03/09 kräver ju bara ny kedja å spännskenor å lite drev! De e ju ljusår billigare än en ny maskin
vi
7
vikwah
320iM Touring -09
Tror vi kan lägga till en N43 på listan också över objekt som måste byta kamkedja...

Jag har en 320i -09 som idag fick domen. Obegripligt att detta skall behövas och att BMW så nonchalant vägrar göra ta ansvar.

Min har gått 10300 mil dessutom....

@vikwah lider med dig. :(
Har skickat ett par mail både till svenska BMW och bmw i utlandet. Har inte fått ett svar från dem. Ska nog få dom att svara på något sätt.
Sj får jag en "ny" motor installerad i morgon. Har vart utan bil nu sedan den 28 dec förra året pga av defekt motor. Samt 40 000:- fattigare
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns det på N43 så ser jag ingen direkt anledning varför det inte ska finnas på N46.

Jag har en N46 som snart tickar över till 10 000 mil - därav mitt stora intresse.
Nu har jag inte hört några direkta missljus eller liknande, men å andra sidan har jag inte haft tillgång till att använda bilen mer än ett par veckor.

@vikwah : Vad var det som gjorde att du lämnade in bilen för inspektion? Vet du hur mycket jobb som behövde göras för att med säkerhet kunna ge den domen du fick?
vi
7
vikwah
320iM Touring -09
bmw-slangen.

Jag hörde ett tickande/knackande ljud (vid tomgång) från motorn och lämnade in den i samband med normal intervall service. Påpekade missljudet och bad BMW inspektera detta. Fick då svaret att man ville byta magnetventiler och kedjespännare vilket gick på 6500 SEK.

Väl när jag hämtade bilen och körde iväg noterade jag ljudet igen fast om än lite svagare än tidigare. Lämnade då in bilen på ny inspektion och fick som svar att kamkedja plus lite övrigt skulle bytas till summan om 39500 SEK.

Bilen var deras under 2 arbetsdagar för felsökning. Med tanke på tidigare motorlampor som lysts o.s.v. och där dom testat sig fram och lämnat tillbaka bilen för att lampan sen igen ska lysa är jag sjukt osäker på om även denna felsökningen kommer ge mig bekymmersfria mil framöver....
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@vikwah : Tack för utförligt svar.

"Plus lite övrigt" vilket innebar ett steg från 6500 SEK till 39500 SEK :-) Viss skillnad... Gissar på att det innebär riva bottendelen, svänghjul samt den tiden det tar (vilket är nog ganska många timmar).

Jag får nog ta och lyssna lite extra när jag tar ut den nu på våren - ska dock försöka att inte inbilla mig knackljud och överreagera men man blir ju lite orolig ändåså.

Verkade dock som att ditt tickande/knackande ljud var någorlunda uppenbart och "relativt" ljudligt. Kan inte minnas jag hört något liknande från min motor. Jag antar att om man hör det så bör man väl reagera på att det inte låter "riktigt korrekt"?
vi
7
vikwah
320iM Touring -09
Kommer inte på hur jag noterade ljudet... och är förvånad att jag noterat missljud med tanke på att jag sitter och lyssnar på musik med hörlurar mer eller mindre i bilen....

Står du på tomgång har radio samt även möjligt AC:n avstängd hör du ganska tydliget ett tickande/knackande ljud. Påminner lite som om det är en diesel.

Byte nr 1:
Demontering/montering magnetventil 233,75 SEK
Demontering/montering hydraulventil 797,50 SEK
Magnetventil + hydraul 844x3 SEK
Kedjespännare 312 SEK
Övrigt 192,50 SEK
Fordonstest 1350 SEK

Cirka 6500 SEK trots detta ingen förändring om möjligt lite lägre knackningar/tickningar

Byte nr 2 (ej genomfört än)
Vanos 5266.25 SEK
Transmissionskedja byte 10546,25 SEK
Material 6706 SEK (varav kedja 512 SEK, spännskena 376, glidksena 157, kedjespännare 312)
Övrigt 999 SEK

Montera/demontera alla tändstift 921.25 SEK
Injektorer 4272 SEK
Tändspolar 728 SEK
Tändstift 475 SEK

Totalt 39500 SEK

Så med andra ord står arbetskostnaden för majoriteten av denna summa.

Blir nog 4 gången på 4 år som jag byter tändstift, tändspolar och injektorer... I BMW:s lek att testa sig fram vad som kan var fel.
Vad jag har hört från div personer, så kan det finnas ett viss knackande i motorn ändå. Vet iofs inte om det stämmer.

@vikwah Du skriver att din motorlampa har lyst ett antal gånger. Vad berodde det på?

En mekaniker sa att jag skulle byta Tändstift. En annan att det till 99% var tändspolarna som var trasiga. Bytte allt men inget funkade för min del.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.