|
|
|
|---|---|
|
har olja på min laddluftslang. Bmw 535d -07 någon som haft samma problem? slang nr 1 till vänster på länken. Länk | |
| Det är gummitätningar som sväller av lite olja som åker med i slangen över tid. Dessa gummitätningar är känsliga för olja tyvärr. Brukar bli bra om man tar isär och byter ut dessa tätningarna och sätter ihop igen. Gummitätningen heter formtätningsring som du ser på bilden och har nummer 2 respektive 3 beroende på sida som läcker för dig. | |
|
Tack för svaret. Om man byter den själv, tar man den underifrån eller uppifrån vad är lättast? |
|
|
Underifrån. Bort med plasten under motorn, dra ut metallclipset som låser slangen på änden som det läcker olja och ryck isär, sen får du pilla ut gamla packningen och in med den nya. Går att göra på garageuppfarten men är givetvis mycket lättare med billyft. |
|
| Ett tips är att byta både övre och nedre packningarna när du ändå ska lossa på röret, de kostar knappt något på bmw. | |
|
Tackar. ska kolla med Bmw verkstad först då. |
|
|
Jag har sett flera bilar som har hål på vertikala röret (15). Aluminiumröret kan ligga an och skava mot en gummislang tills det nöts hål på röret. Tätningarna är av mycket tvivelaktig kvalitet och jag förmodar att de allra flesta som passerat 5000 mil har mer eller mindre läckage. Många turbohaverier, eller förkortad livslängd på turbon, kan nog förklaras av ovan omständigheter. När laddluften läcker ut i atmosfären så får turbon jobba hårdare och överbelastas när den strävar efter att uppnå rätt tryck. |
|
|
Har beställt nya formtätningsringar idag. jag lossade nedre delen av slangen är det den gröna som sitter en bit in? känns plast aktig. eller hur sitter den? |
|
|
Bytte tätningarna idag och det kändes lyckat, tills jag sänkte ner bilen och startade. Då kom varningen active styrning ur funktion, jag backade ut en bit sedan la jag i drive, och då kändes det som om den int tog växel och slirade sedan hoppade den igång. Jag stängde av bilen och startade igen, då kom en symbol upplyft bil upp och active styrning igen, samt att batteriet behövdes laddas. Jag backade och det var ok, men på drive så kändes det som om den slirade igen. När jag sedan beslöt mig för att ändå köra en sväng, så försvann alla varningar och den verkar ok. Men vad fan hände? Någon som har en ide? |
|
|
Hade du dörr öppen eller belysning på i bilen länge när du pillade? Det kan bli konstiga fenomen på e60/e61 så fort batteriet är lite svagt eller urladdat, styrboxarna kräver nämligen jättemycket ström i uppstarten. I ditt fall fick nog någon styrbox svagt med ström bara, brukar bli bra/adaptera sig när man kortis bara så oroa dig inte. |
|
|
Får hoppas det. Ska nog ladda batteriet imorgon. Tackar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.