|
|
|
|---|---|
|
Idag när bilen var på kontroll så bad jag verkstaden kontrollera torkarmekanismen som verkar bristfällig/glapp, märkte på min nylackerad huv att den vänstra(förarsida) torkararmen tar i kanten på huven. Enligt verkstaden så är byte av hela mekanismen+torkararmar till det facila priset av 4200kr+arbete 2200kr(1,83tim tid)...ca 6500kr då för att få det att fungera som det ska,HUVVA. Vars brukar problemet sitta,i själva mekanismen gissar jag? känns som själva armarna inte kan bli glappa. Finns någon lösning på problemet om man vill komma undan billigare? Bildelsbasen o byta själv eller går det att justera mekanism/armar så det blir rätt? mcwede | |
|
Är det samma konstruktion som E34 så är det en bronsbussning ipressad i aluminiumgodset och när permanentsmörjningen tar slut så slits den ut och armen åker sakta men säkert upp mot huven och tar till slut i. Bytte själv på min när jag skaffade 535an för 10 år sedan. Hittade ett komplett länkage -motor rätt billigt hos en BMW-handlare där en tidigare kund beställt men inte hämtat ut. Eller billigt och billigt, gav runt 2000kr då netto, om jag minns rätt. Rätt bökigt att byta, men blev som nytt. Enda knepiga med länkaget var att pressa fast axeln till huvudmotorn, samt få rätt på intrimningen till motorn som styr torkartrycket mot rutan på förarsidan i fyra olika steg beroende på hastighet. Dock ingen aning om de använder sådana finesser längre. |
|
| Jo, jag glömde ju skriva att om du känner någon med rätt utrustning (CNC-fräs kanske?) så kan man säkert göra nya bussningar och pressa i. | |
|
O den bussningen sitter i länkaget gissar jag? Verkstaden sa att det inte alls var vanligt mef detta problem på E60/E61, men det tror jag inte riktigt på. Bildelsbasen har från ca 700-2000 beg länkage, med eller utan torkarmotor. Får sikta in mig på en vars demonteringsobjekt har lägst miltal/pris. |
|
| Samma konstruktion på E39 som E34 f ö. | |
|
Finns nån som vet om torkararmslänkaget från E60-04 o framåt skulle passa en E61-07B? Reservdelsnummer? mcwede |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.