AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.545

Ventiljustering 318I

ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
Som rubriken lyder. Är det någon som har tips/erfarenhet om hur jag ska utföra justeringen? När jag kör bilen så "knackar" det om ventilerna.
Ni som gjort det, dela gärna med er om hur ni gjorde! Är ny i bilvärlden..
ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
E36
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Om du aldrig har gjort det innan så föreslår jag att du skaffar en rep.manual att ha till hand när du gör det. Jag har bara utfört en ventljustering på en BMW och det var en E36 M3 där man skulle mäta upp spelet och sen utifrån de beställa shims i rätt tjocklek. På de andra bilarna jag grejat med har man bara justerat på en skruv så det finns olika tillvägagångssätt.

Hur som helst, försök få tag på en manual så underlättar det mkt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nja, mig veterligt har din vagn hydrauliska ventillyftare vilket då gör att det inte kan utföras någon manuell justering, det sköts automatiskt via oljetrycket...

Varför din motor knackar/tickar vet jag inte ,men skitiga lyftare, dålig olja, lågt oljetryck allmänt, sliten kamaxel osv kan de isf vara..

Du kan börja med att byta olja+oljefilter...om inte det hjälper så kan en flush ( dvs en rensning mha t.ex en s.k Bilstein engine flush) vara ett sätt att rensa oljekanaler/ lyftare osv.

Mvh Janne
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vilken motor har du?
De tidiga 318i E36 hade en motor med beteckningen M40, med remdriven kamaxel.
Den motorn är väl känd för slamrande ventilmekanism, beroende på en mindre lyckad konstruktion där de hydrauliska ventilspelsutjämnarna "slaggar igen", om det slarvas det minsta med oljebyten och oljekvalitet.
M40-motorn har fler mindre lyckade konstruktionslösningar, bl a ger geometrin i ventilmekanismen extremt högt yttryck mellan kamaxel och vipparmar/ventiltryckare, och så kan oljepumpen "suga luft" pga otät oljetrågspackning. Det är därför väldigt vanligt med nedsliten kamaxel på M40.
Och så är kamremmen underdimensionerad, och ska bytas var 4.000:e mil - slarvar man med det, är det stor risk att remmen går av med topplockshaveri som följd.
Slamrande ventiler vid kallstart beror oftast på igenbeckade ventilspelsutjämnare - har man tur kan det räcka med ett par täta oljebyten, eller ännu hellre en rengöring med t ex "Wynn's Hydralic Valve Lifter Treatment", brukar finnas bl a hos Mekonomen.
Tickar ventilerna däremot hela tiden, är det nog tyvärr ganska troligt att kamaxeln är nedsliten - det brukar så småningom också visa sig som att motorn vägrar varva ur, det "tar stopp" vid 5000/min eller så.
Kolla vad du har för motor - är det en M40 som gått mer än 20.000 mil är den sannolikt rätt slutkörd, om den inte redan renoverats.
Nån gång 1994 fick 318i en uppdaterad motor som kallas M43 - i och med det är i princip alla svagheter borta, den maskinen går oftast länge utan problem!

ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
Det är så att bilen är tillverkad 1997, så om jag har förstått det hela rätt så är det alltså en m43 motor i bilen. Oljan byttes i somras någon gång utav förra ägaren, så jag får helt enkelt byta olja samt filter. Om inte knacket försvinner, är det bra att testa med diverse rengöringsmedel för lyftarna eller/och en engine flush?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Om du har hyd. ventillyftare så kan du ju ta isär dom och rengöra om du orkar pilla isär dom.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har man demonterat kamrem och kamaxel och tagit bort ventilspelsutjämnarna är nog bästa lösningen att byta dem eftersom man får dem under 1000-lappen från exempelvis Motor Nord.

Har nyligen bytt;

ventilspelsutjämnare
vipparmar,
tryckbrickor
kamaxel
oljerör

samt ny vattenpump, ventilkåpspackning, packbox för kamaxel då min M40 gått över 28000mil och tickade lite för mycket för min smak samt klarade bara att varva till 4000rpm. Kamaxeln hade bara lite porighet och vipparmarna skapligt fina, men ventilspelsutjämnarna hade inget tryck kvar!

Har nu kört in kamaxeln 100+mil sedan bytet och ska se hur den går på högvarv inom kort. Jag hävdar att det rent generellt hade räckt med ny kamaxel, vipparmar, ventilspelsutjämnare för att få tillbaka en bra och funktionell motor.

Har dock själv även 518E34 med M43 och har aldrig hört att denna motor skulle slammra/ticka. Endast vid enstaka kallstart kan den ticka i 1/10 sekund.

Är du helt säker på att det är ventilerna som tickar?

Jag hade ett liknande ljud, fast det kom ifrån spännaren för multiremmen. Spännaren tappar sin spännkraft med åren och då börjar spännaren gnissla/knarra på ett speciellt sett. Jag har lyckats smörja upp denna spännare genom att lyfta på dess "gummilock" ovan och tryckt in olja från en smörjkanna med smal pip som pressats in. Har kört i 2000mil sedan dess och det har fungerat bra, dock slirar remmen lite ibland då det är mycket fukt ute i luften.
ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
Jag skulle ju kunna filma in ljudet vid kallstart och även när motorn är varm, och länka en länk med videon, så att ni också hör det jag hör. Ända informationen jag har om att det just är ventilerna som låter, är utav min erfarna fader och hans bilmek kompis. Men det kan ju självklart vara något annat som spökar för mig. Jag fixar en video inom kort!
ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
Länk

Här är videon på knackljudet. Jag tror att det är en ventil som behövs justreras/shimsas. Vad tror ni?
Det går inte att justera/shimsa ventilerna som flera påpekat redan. Det där låter inte helt olika när ett tändstift var löst i min M52. Det lät så metalliskt så jag trodde inte det kunde vara det men det var det. Ett stift gick att dra åt ett halvt varv och bilen slutade direkt knacka. Det där låter lite värre, men kanske låter det så om ett stift gängat ur sig lite mer än ett halvt varv...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tycker nästan det låter som ett havererat vevlager, tyvärr. Men det är oerhört svårt att avgöra, ljudet kan vara förvrängt på filmen och det är en massa andra ljud också som "stör".

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
För mig låter det också som ett lagerhaveri. Om du har tur i oturen så kan det också vara kammen, Det enklaste du kan göra är att lyfta ventilkåpan och kontrollera denna.

Med vänlig hälsning Håkan
ka
10
kallewiklund
e36 318i -97
Kammen är kontrollerad och den var inte den fräschaste, den såg lite sliten ut med det var inga kännbara märken på den. Vevlager kan jag utesluta då ljudet inte har blivit värre (kört runt 500 mil). Ljudet slutar när jag varvar bilen över 2000 RPM.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skulle _möjligen_ kunna vara en blåst grenrörspackning, det kan ge väldigt skumma ljud. Men jar tror trots det mer på lagerhaveri, det låter precis som ett dåligt vevlager eller möjligen glapp kolvbultslagring.
Jag skulle inte köra bilen alls med det oljudet.......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.