AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.111

Bytte bälte och varför började airbaglampan lysa E34?

Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
Halloj! Har en BMW 525 touring -93 och jag bytte bälte höger fram på den. Original så satt det en sladd kopplad till en funktion som utlöser sig vid krock. Jag kopplade ut skiten och satte dit de nya utan denna funktionen. (tog bort original för att ägaren innan skurit av skiten.)Och därefter lyser airbaglampan. Testade att sätta dit original igen men då slocknade inte lampan. Min fråga är nu hur man ska få den att slockna inför besiktningen? Har testat att ta bort ena polen på batteriet och väntat i ca 20 min utan resultat.
Airbaglampan måste släckas med dator, om det väl börjat lysa.
huruvida bältessträckaren är en del i SRS airbag systemet, det vet jag inte. Men jag skulle tro det, och då måste du ha den funktionen.
man kam även lura systemet med nåt motstånd tror jag, men likväl måste lampan släckas av någon med diagnosutrustning.
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
Ja men då vet jag det så då ska jag åka till BMW så får dom kanske göra det då! Tack för hjälpen:)
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
För övrigt så har ju den där funktionen med bältesträckaren att göra genom att vid krock utlösa denna "vad det nu kan heta" genom en liten explosion sträcka bältet och förhindra att man slungas framåt typ..
Innan du kör in på BMW och betalar för att släcka den, så skulle jag kollat så att bältessträckaren inte ingår i SRS systemet.
Gör den det, så kommer lampan att börja lysa igen snabbare än du hinner säga bältessträckare. :) Och, som sagt, har den väl börjat lysa, så måste man släcka den med dator igen.
Googlar man bältessträckare SRS så får jag iallafall intrycket att det ingår. Då måste du ju ha det riktiga bältet för att inte släckningen ska bli bortkastad.

--
Markus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På E46:orna ingår bältessträckaren i SRS-systemet och ger felkod samt tänder "airbaglampa" om de inte fungerar eller är bortkopplade.

Troligen är det likadant på din bil!

För övrigt är det mycket dumt att laborera med att ta bort bältessträckarfunktionen eftersom både bältets flexibilitet/inbromsning, krockkudden och bältessträckaren är anpassade sinsemellan - dvs. sträckarna är en del av ett system som skall skydda dig vid en ev. krock. Börjar du ändra någon parameter i detta "system" är risken stor att du inte får optimalt skydd vid en olycka...

Så mitt råd är att du byter tillbaka till en fungerande bältessträckare med bälte som är anpassat för en sådan. Därefter går det också att släcka felkoden samt airbaglampan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
Ja jag får lyda era råd och se om jag kan få tag i ett som ingår i det systemet:) tack ska ni ha!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.