AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.521

Hur köra med gammal automatlåda E34 535i?

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hallå, jag har köpt en 535ia från 1992 som går växlar fint och går allmänt bra i motor och låda. Då jag gärna ser att det förblir så tänkte jag att jag skulle slänga ut frågan om mitt körsätt är okej eller om det sliter på automaten.

Det jag skulle vilja göra är att lägga i neutralen i nedförsbackar ibland och gärna också vid rödljus. Är det någonting som tar skada av det?

/Jesper
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Vad är meningen med att lägga i neutralen vid en nedförsbacke? Vid ett rödljus tar den med största sannolikhet ingen skada alls av att stå med neutral i.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vad är det för mening med det, att missa motorbroms och bränsleavstängning känns inte smart (inte undra på att trafiken har ojämn fart), och varför lägga ur vid rödljus, ursäkta med det känns ännu mera knasigt.
FAF
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Kan ej heller se några fördelar med det, snarare tvärt om.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Att lägga ur driven vid längre stillestånd gjorde jag också förr i tiden. Mest för att jag inbillar mig att den inte blir onödigt varm.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag upplever det som att bränsleavstängning inträffar när "lock-up:en" ligger i men i lägre farter än så drar den ganska mycket vid motorbroms ändå, jag vet inte hur mycket i jämförelse med neutral då jag inte vågat prova ännu.

Om vi pratar köra snålt är det ju trevligt med bränsleavstängning vid motorbroms men det finns lägen då det är lönt att koppla ur istället och rulla. Det extra bränsle som förbrukas kompenseras då av att man sackar mindre.

Vid rödljus tycker jag att det är skönt att lägga i neutral bara för att bilen driver så hårt annars (535a) och det känns onödigt.

Någon som har svar på mina tekniska frågor?
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Jag skulle inte lägga in neutral i utförsbacke. Man har ju iaf avrått bogsering av en bil med automat utan att ta bort drivningen från bakaxeln. Automatlådan utan tryck skulle ta skada....men på en modern växelåda så kanske det är löst

Skönt att lägg i N vid rödljus så slipper jag stå på bromsen!
Är nog ingen ide att trixa med N då bilen är i rullning....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.