|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Här kommer det en liten guide på hur jag gjorde för att modifiera min värmare till att även värma motorn. Tänk på att efter denna modifiering så blir det lite sämre värme inne i bilen men om du som jag prioriterar motorn i första hand så är detta rätt väg att gå. All modifiering sker på egen risk. Material som krävs: Effektresistor, jag köpte denna: Länk Lödkabelskor krympslang tätningsmedel till kablar skyddsvax skruvar buntband div. verktyg Börja med att demontera gallret jämte det vänstra dimljuset: Länk Lossa sedan på kontakten som sitter uppe på omkopplingsventilen: Länk Klipp bort kontakten som du precis lossade men spara några centimeter kabel vid kontakten ifall du vill återställa det någon gång: Länk Montera lite krympslang för att skydda den (Jag tätade ocskå lite extra i ändarna med ett tätningsmedel innan jag krympte slangen): Länk Montera sedan tillbaka kontakten på ventilen i bilen för att skydda anslutningarna. Ta sedan motståndet och montera det på kabeln i bilen: Länk Jag använde mig av speciella krympkabelskor med lödtenn i och satte sedan även krympslang över de. Ta också nån form av skyddsvax och spruta på lite precis vid anslutningarna till resistorn för att skydda där: Länk Sedan så utvecklar motståndet lite värme så jag gjorde så att jag skruvade fast den på plåten till bränslevärmaren för att leda bort värmen: Länk Bunta fast kabeln och montera tillbaka gallret. Klart! Efter denna modifiering så kommer värmaren att värma hela kretsloppet istället för bara kupén. Ett par bilder på temp. innan och efter 30min körning med värmaren: Länk Länk Hoppas att detta kan hjälpa någon. Kanske också går att tillämpa på andra modeller utöver F10/F11? | |
| Vad händer i praktiken?, lurar man bilen att alltid öppna hela kretsen av kylarvatte eller? | |
|
Finurligt. Jag har testat detta, men med en 10W glödlampa. Värmaren vägrar dock starta då, eller startar för att avbryta cykeln efter bara ett litet tag. Kan den tycka att lampans motstånd är för lågt och anta att den är felaktig/trasig? Kan det vara värt att testa något med högre motstånd? Jag har visserligen en E91, men Det ser ut att vara samma komponenter i alla fall. IMG-taggar verkar inte funka på detta forum. Klipper man och klistrar kan man se bilderna. //Fredrik |
|
|
Tufft! Ingen motorlampa vid start av bilen eftersom bilen inte förstår varför den är så varm? Har läst om detta ingrepp på ett tysk forum, där motorlampan tändes, eftersom diffen var för stor på insugningstempen och motortempen (om jag kommer ihåg rätt). Hur mycket påverkas värmen inne i bilen? |
|
|
Ja hela kretsen är öppen hela tiden. (Normalt så stänger ventilen motorkretsen vid spänningsmatning). Jag testa först med en 5w lampa och det fungerade utmärkt. Nä ingen motorlampa eller nånting, allt har fungerat perfekt för mig. När jag körde värmaren i 30min vid en utetemp på -5 grader så fick jag ca 15 grader mitt i bilen. Kan man redigera sitt inlägg för att få till bilderna? Hittar ingen redigeringsknapp? |
|
| >fretchi. Ja det gäller nog att hitta ett motstånd som stämmer hyfsat med ventilens motstånd. Man kan ju tex inte bara rycka kontakten för då vill ju inte värmaren starta. | |
| Nu verkar bilderna fungera, antar att någon har varit och fixat lite. :) | |
|
Mätte ventilen idag till omkring 14,5 ohm. Har beställt ett 15 ohms effektmotstånd på 10 W. Att en glödlampa inte går att använda kan ju ha att göra med dess variation i resistans beroende på temperatur. Innan uppstart kanske resistansen är okej, men när lampan tänts ökar resistansen avsevärt, vilket styrsystemet kanske ser som ett fel och då stänger av..? Nåja, bara jag får motståndet kan jag ju testa. //Fredrik |
|
|
Snarare tvärtom. En kall glödtråd är nästan en kortslutning. Det är först när lampan lyser som den har "rätt" resistans. Styrdonet ser därmed "kortslutning" en liten liten stund i början. /Martin |
|
|
Nja... En 1,2W glödlampa jag testade hade omkring 15 ohms resistans. Samma som ventilen alltså, +- några procent. Om mina beräkningar stämmer så ökar resistansen sedan omkring 8 ggr, kring 120 ohm vid full mutter. En 5w lampa har således omkring 28 ohms resistans varm, men bara 3,5 vid kall lampa. Det blir aldrig riktigt bra. Nu har jag dock fått mitt effektmotstånd, så bara jag ids ska jag prova koppla in det. Dock var motorn på 23 grader plus innan jag startade när jag skulle hem från jobbet, så viss nytta gör värmaren ändå. Visserligen bara två minus... |
|
| Någon som kan beskriva eller har en länk till hur man kommer in för att se tempen. | |
|
Länk Du adderar dina sista 7 siffror i chassienummret för att få fram koden som du ska mata in. |
|
|
T-pwr: Funkar bilen bra men ombyggnationen du gjorde? Kom att tänka på om den där ventilen används till annat än bara vid parkeringsvärme "PÅ"? Det är inte så att den justerar varmvattnet in till kupeen tex på sommaren? |
|
|
Hej, det fungerar perfekt. Dock så la effektmotståndet av efter några veckor förra vintern så jag fick köpa en ny, valde då en på 15ohm istället och sen dess så har allt varit frid och fröjd. Ventilen har ingenting med värmen in till kupén att göra utan är bara för bränslevärmaren. Mvh. Mathias |
|
|
T-pwr: har du möjlighet att länka till det "hållbara" motståndet du köpt? Tänker göra samma ingrepp själv för att skona motorn lite i vinter :) |
|
|
Kommer inte ihåg exakt vart jag beställde den ifrån men det är ett sånt här: Länk Kollade på den jag hade och den var visst på 10ohm och inte 15 som jag skrev här ovanför. Mvh. Mathias |
|
|
Tack för infon.. Bara att beställa o börja bygga om :) |
|
Mc 12 F07, 530 GT XDrive-2011
E39, 540iA Touring-98 (E38, 740iA) (E32, 735iA -87) (E30, 320i Bauer Cab -84) |
Har oxå kliat mig i huvudet varför Kylvattentempen inte verkar ha höjts då värmaren varit igång, för jag har skitvarmt i kupén. Skulle verkligen vilja testa om detta går på min F07 530D ...RFT Däck = Kejsarens Nya Kläder... |
T-pwr, glömde fråga om allt fungerat som det skall utan strul …det är ju ett tag sedan som du modifierade. Vill gärna veta innan jag börjar kapa kablar ...RFT Däck = Kejsarens Nya Kläder... |
|
Som jag skrev 6 inlägg här ovanför så fungerar det prima. ;) Mvh. Mathias |
|
Tack…jo jag såg det…men jag tänkte nu har du ju långtestat och detta är ngt jag kommer göra skall bara få tag på delarna först. ...RFT Däck = Kejsarens Nya Kläder... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.