|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite funderingar på att beställa länkarmskit från ATP i Tyskland till min e39. Har sökt här på forumet och hittat lite trådar om det men dom flesta är ett nu flera år gamla. 2007-2011. Är det någon som har beställt, eller har erfarenhet om deras länkarmar nyligen. Eller möjligtvis dom som har haft dom monterade ett tag. Kommentera gärna även om ni har köpt andra delar från dom. MVH//Pelle | |
|
Har köpt hjullager därifrån, helt ok grejer. Passform etc, hållbarheten lär väl visa sig så småningom. Annars rekommenderas ofta Meyles förstärkta länkarmar, finns till bra priser på eBay. Min bil: Länk |
|
|
Jag har ATP-teile framvagn (bärarmar,leder mm) på min "bruxis", Passat -96. Vid förra besiktningen, efter ca 4500 mil, var det fortfarande anmärkningsfritt hos Bilprovningen. Nu i vår skall den besiktigas igen, då kommer grejerna ha rullat ca 7500 mil. Har även monterat "5 € bkhjulslager" (koniska!) på en annan Passat jag hade, från ATP, de var fortfarande hela efter 13000 mil vid försäljning, fick "efterspänna" de en gång runt 5000 mil då jag upptäckte ett litet glapp vid byte av hjulen. ATP har "märken" som Mapco, Vaico, Atec, Meyle osv, Min åsikt är att du kan handla av ATP, se bara till att montera allt korrekt. Tänk på att vissa bultar skall dras åt i "belastat tillstånd" annars kan vissa gummidetaljer slitas betydligt snabbare... |
|
|
Tack för svaren! Har inte bestämt mig ännu, men man kanske skall prova ATP. Har bytt förut, då bilen gått 20000 mil nu är den uppe mot 40000 mil och det är glapp i en av länkarmarna, men skall nog byta alla om det är så billigt som det är i Tyskland. |
|
|
Kört 6 månader i min E39 med ett komplett framvagnskit från ATP, inte haft några problem och verkstaden hade inga problem att montera grejerna åt mig. Däremot verkar det som att hjullagren som köptes från samma ställe är av sämre kvalitét, börjar luta åt att det är hjullagret som har tänt ABS-lampan åt mig. Har precis bytt absgivare och rengjort som tusan utan framgång. |
|
|
Tänkte uppdatera läget kring det jag skrev tidigare i år. Hjullagret som orsakade problem med ABS:n var tokglappt redan efter 500 mil. Reklamerade och fick ett nytt hemskickat och slapp dessutom skicka tillbaks det gamla. Dock har det varit ett jäkla strul med att få verkstadsnotan ersatt(saknade möjlighet/tid att mecka mitt i vintern), men efter en 3 månader lång mailkonversation med supporten verkar det som de tänker göra rätt för sig. |
|
|
Jag har köpt en del från ATP och andra, och det verkar variera lite, men dom har väl generellt hygglig kvalitet på grejerna. En sak att tänka på är bussningarna, framförallt dom som håller hjulen i bak/fram-riktning, dom brukar vara betydligt sämre än original. Hjulen 'fladdrar' mer över ojämnheter, sämre stabilitet vid inbromsning odyl. med bussningar från billiga kit. Också lättare att få vibrationer i ratt med sladdriga bussningar. Är man lite känslig för sånt så ska man kanske skaffa original bussningar och pressa i, eller powerflex för mer sport och mindre komfort. |
|
|
Jag har länge titta runt på delar på nätet mest för att jag en gång i tiden sålde delar en gång i tiden och har sett olika kvaliteer och det är en enorm prisskillnad på delar på nätet. Och man kan köpa samma grejer samma märke till mycket billigare pris än här. När ni köper delar köp inte det billigaste, om ni kan få en noname del för 300 och en originaldel för 500kr så välj den eller något annat välkänt märke. När det gäller framvagnsdetaljer så välj Lemförder eller vaico för att ta några exempel. Länk skf:s produkter säljs ju överallt för att ta ett exempel köpte tex en multirem + spännare för 495 kr, det kom i en fin skf-förpackning. Det blir inte så mycket dyrare att välja en tillverkare med högre kvalitet. |
|
|
Jag har handlat drösvis med prylar från ATP, både till mig själv och andra. Många gånger är det så tokmycket billigare än märkesdelar så det chansas. Jag tycker det mesta funkar väldigt bra, en del just chassidetaljer har varit sådär när det gäller hållbarheten. Bromsar har jag köpt ett dussin uppsättningar säkert (till olika bilar :) och de är nog de jag är mest nöjd med. ATP säljer även en del verktyg och kemikalier, mycket bra! Stötdämpare har jag köpt några men där har jag blivit riktigt besviken, köper inte sådana produkter utan märke längre. |
|
|
VARNING auto-teile 24 . jag köpte länkarmar till bakaxeln på min e39 .Det var dom främre övre bak. fanns två olika storlekar och min bil är tillverkad i skarven men jag gick på oem numret till min bil och allt stämde tills jag fick hem dom . Jag fick till 12/2001 och framåt (212,5mm)men jag skulle ha dom kortare (211mm) som jag också beställt enligt anonsen upp till 12/2001. Har medelat dom detta men efter 10 mejl fick jag ge upp dom säger bara att dom jag beställt är dom jag fått och måtten har ingen betydelse. Konstigt när toe är 0,50 fel och bilen har kört slut på 2 par däck bak på 2000mil nu blir det MEYLE och inga billiga skitlänkarmar. e23power |
|
|
Ser de lika ut mellan årsmodellerna och skillnaden bara är en 1,5 m.m Ser man verkligen ingen skillnad på dem? |
|
| Man ser skilnad på längden jag köpte först rätt enligt biltema men fick fel bilverkstaden upptäckte det efter andra hjulinställningen på 2 år det gick inte att få rätt tou den låg långt över maxvärdena trots maximal justering. Enligt mått med måttband är skillnaden 1.5 till 3mm ca . Sen köpte jag från tyskland olyckligt valde jag en oseriös firma trotts dom hade väldigt korekt info på ebay. | |
|
Jag sparade orginal stagen vilket var tur då kunde jag se skillnaden. Stagen från biltema och dom från den oseriösa firman i tyskland är identiska och är helt klart till senare e39 och även e60 enligt info jag fått. e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.