AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.011

E61 startar ej

sw
12
swede356
BMW 528 Touring E39-99
BMW 523 Touring E61-06
Hej alla, jag behöver hjälp med min E61 -06
Sonen satt i bilen och lyssnade på Stereon och drog ur batteriet utan att jag märkte det.
Nästa dag när vi skulle iväg hände ingenting när jag tryckte på startknappen, prövade ev. också med ett extra batteri inkopplat på rätt plats i motorrummet.
Laddade upp batteriet över natten med CTEK via motorrummet som man ska därefter nytt startförsök.
Startmotorn går runt men den vill inte starta.
Har också prövat att koppla bort batteriet helt för att nollställa bilen men ingen skillnad.
Hittar ingen uppenbart fel men misstänker att motorn inte får bränsle el. tändning pga immobilizern, nyckeln fungerar dock korrekt och låser också upp det elektriska rattlåset.
Har införkaffat diagnosprogram men får inte DIS att fungera tyvärr (verkar vanligt) INPA verkar dock fungera och jag kan läsa felkoder.

Det som låg lagrat på motorn var:
2EF5 Radiator thermostat control
2E85 el. water pump communication
2D06 air mass system P1415 Mass or Volume air flow too low.

Efter reset är det endast 2E85 vattenpumpsvarningen som är kvar.
Jag tycker inte att dessa fel skulle förhindra motorstart?

Alla tips för felsökning mottages tacksamt.

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kolla på starten att du har spänning fram samt att du har styrström fram när du trycker på starten. Har du inte styrström e de cas fel/startspärr. Har du inte spänning fram startmotorn men har ström i batteriet är de troligt pluskabelhaveri. Du visa även att du hade fel kod på vattenpump! Byt den direkt!!!! Elektrisk vatten pump stannar utan förvarning med noll cirkulation på vattnet. Detta i kombination med en mycket lång magnesiummotor som är känslig för överhettning är inget bra!
sw
12
swede356
BMW 528 Touring E39-99
BMW 523 Touring E61-06
Tack för svar.
Vet inte om jag missuppfattar dig men min startmotor snurrar som den ska när jag trycker på Startknappen men motorn startar inte, verkar inte få bränsle eller tändning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.