AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.415

BMW Alpina B8 E36

Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
Hej. såg en alpina b8 på bytbil nyligen.
link
Länk!

verkar fräsch om än risig framkjol. Tänkte ta kontakt med säljaren. Är dock lite novis på prissättningen som verkar va lite free for all på dessa bilarna.

känns inte 169K riksdaler lite väl styvt?

salut
//H
Prismässigt ligger den rätt till, dock har ju B8 bottnat ut rent prismässigt nu och är på väg upp igen, fräscha exemplar börjar bli svåra få tag på.

Jag köpte min B8 av Abbe på forumet och leta ganska länge men den var helt omhändertagen och aldrig vinterkörd och bulletproof dokumentation.

Däremot är jag lite frågande till "ej vinterkörd" i annonsen, tittar du på bromsoket på en av bilderna ser du att den varit utsatt för saltväglag, den ytan får man inte om den endast varit sommarkörd.

Framspoilern blir blästrad ganska omgående på Alpinorna så det är helt normalt, kolla bara så den inte fått sig en smäll med sprickor som följd.
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
Tack för ditt svar. Skall kontakta och se vad dem säger.
du har helt rätt i bromsoket. det ser riktigt saltat ut.

återkopplar under veckan =)
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Det ser ut att vara rost på tröskeln på den sista bilden, men det får man kanske räkna med efter 17 år och 13k mil. Det sprutar väll en del från däcken just där. Förhoppningsvis är det endast behov av reparation på tröskeln, eftersom bilen inte är nedlackad så blir det mindre problem med färgskiftningar.
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
japp ser ut att ha tagit lite rost skada där.

en livekoll är nästa steg.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Bilen har varit entusiastförsäkrad hos Alpina Club Schweden under många år.
En "orörd" bil i bra skick med få äldre ägare. "Rosten" som nämns är från stensprut av framhjul, enkelt att fixa till.

Alpina Club Schweden

Länk
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
tack A.G kanonkul höra. känns säkert.
jag har dryga 13 mil till handlaren jag tänkte ta mig en tur i veckan om jag kan norpa några timmar från jobbet.

Här har du mer om just det exemplaret.

Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Ägd av en herre född -35 from 1998 tom 2011. Sen såld till en man född 1966.

Alpina Club Schweden

Länk
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
bokat träff på torsdag, småbrister var felaktig AC, höger dämpare bak paj. och bromsgivare som givit upp.

skall bli intressant med en tripp till nyköping =)
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
Varit och tittat på bilen. Finare i verkligheten. noterade A.G som besiktningsman i pappren :)
Bilen är inte i mint condition men den är mycket välhållen.

"rosten" var inte rost utan däcksprut som missfärgat. troligen mycket lättfixat.

även oken som på bilderna ser trasade ut är i verkligheten ljusa med enstaka rostfärgningar. alltså inte vinterkörd. Den är i 99% nyskick i motorrummet. Knappt sett så rent tidigare.

Tar helgen och funderar på om jag ska lägga ett bud. Känner mig som en 15 åring på moppedagen efter en tur i denna sportvagn.

@Hasse83

Hur kändes det köra bilen tyckte du?
Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
@lanab

Riktigt kul, Det gick undan. Regnade dock så jag testade inga extrem runs. Men drog ut en del på ett par växlar.

Jag fick en hel del spårning/drag till höger på motorvägen så jag gissar på den behöver en 4hjulsinställning.

Den låg som ett strykjärn annars. Det absolut roligaste jag kört. Dominerande kul över min 335i

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Alpina e det som gäller. Köpte min första alpina i oktober. Har aldrig fattat varför folk uppskattar dem, förrän nu. Har att göra med harmoni. Gatbil i dess ädlaste form. Trivs lika bra på motorvägen som småvägar på landet. De har gjort det jag själv skulle göra me en 3-serie om jag fick fria händer. Vrid och motorljud, manuell låda, i ett lätt chassi. Har aldrig kört en b8, men den bör va grym..........
Den där Alpina känslan försvinner aldrig, jag hade tidigare en B6 3.5 som jag sålde år 1993 med närmare 9000 mil på mätaren och köpte B8:an i somras och trodde väl aldrig känslan skulle finnas kvar i en modernare bil.

Första gången jag provkörde B8:an märkte jag att det var samma känsla som B6:an fast betydligt råare, en av anledningar jag köpte bilen för det var känslan jag var ute efter och blev nog själv en aning överraska att det fortfarande fanns kvar i senare modeller.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Köp dig B8:an! De bilarna är helt makalösa, jag hade aldrig sålt min om det inte min privata situation förändrats för två år sen! Jag skulle mer än gärna köpa en igen om jag kunde!

Det enda tråkiga är väl att det är trångt i motorrummet, grymt jobbig om man meckar själv.

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
B8.an är en lite speciell bil som med största sannolikhet kommer att stiga i pris. Det sägs att Burkard Bovensiepen (Alpinas grundare) slog vad med herrarna på BMW att det gick att få in en V8 i E36.an, BMW själva hade försökt men misslyckats :)

Länk

Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hur går det?
Har du kommit till insikt, eller har du dragit dig ur? Som Ando skriver så är det bilar som bör börja stiga i pris snart. Det känns som om dom legat stilla ett tag nu. Dom kanske behöver ett par år till på sig men sedan bör dom börja gå upp.

Köp och bli en del av den där lilla gruppen som står och snackar tillverkningsnummer med varann och tycker att bilmodeller byggda i 500 ex är dussinbilar! :-D

Men viktigast av allt, känslan bakom ratten! :-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Här dog tråden snabbt, antar han inte köpte bilen eftersom den är kvar....
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Satans vad snygg. Hade jag haft pengar hade jag gärna köpt den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.