AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.448

Dynamic Damper Control (VDC) något att satsa på?

Synar noga min utrustningslista på min tänkta 5:a och en option jag ser att många är positiva till är Dynamic Damper Control. Min tänkta bil är en fabriksny F11 520d eller 530d xdrive. Jag hade tänkt mig komfortsäten, 19" hjul bla så komforten är väl redan ok.
Nu undrar jag om någon kan beskriva känslan av DDC eller VDC jämfört med utan, eftersom jag inte hittat någon provbil med detta tillval.

Min körstil är väl relativt offensiv. Kör mest i stadstrafik 30-70 mest och ibland 90. En del potthål, trottoarkanter mm.

Skulle någon med erfarenhet kunna beskriva skillnaden i upplevelse även mellan DDC, utan och vilken skillnad det är med de dyrare krängningshämmarna? Kör V70 från 09 nu så att ni vet min referens ;)

Tack!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag körde min förra F11 med VDC i 10.000 mil och var väldigt nöjd. Min nya F11 är facelift och har också VDC. BMW har ändrat dämparna så att alla tre lägena är hårdare än tidigare och skillnaden mellan dem är mindre nu.

I princip kan man säga att sportläget ger en fast fjädring för lite sportigare körning när vägen svänger. Comfortläget är standardläget som dämpar en hel del ojämnheter. Comfort+ är en mjukare sättning som fungerar bra på ojämna underlag i stan eller på isräfflig väg. Rena potthål smäller rätt bra ändå så det finns det inte mycket fjädringen kan göra något åt.

Jag tycker VDC är klart värt att satsa på om man vill åka bekvämare och ha möjlighet att variera fjädringen.

De större motorerna kan även få Dynamic Drive med aktiva krängningshämmare. Då lutar bilen mindre i skarpa kurvor för bilen håller emot.
Skulle du säga att VDC är bortkastat om man kör mest i stan och bara 1100 mil per år? Mao är fördelarna värda ca 14K till på priset?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kör du bara i stan och inte mer än 1100 mil om året klarar du dig bra även utan VDC - 5:an är i sin grundkonstruktion en väldigt bekväm (men lite tung) bil. Speciellt på en 520d.

Väljer du en 530dx så blir det lite annorlunda. Det kan mycket väl bli så att det ses som negativt vid försäljning att du inte har VDC eftersom många köpare förväntar sig en viss typ av utrustning (rätt eller fel) på de lite dyrare vagnarna.

Hur känns det då?
I Comfort/Comfort + känns det som att alla kanter och gupp "hyvlas av"; du märker att du kör över något, men obehaget är borta. Ojämna vägar förvandlas dessutom till nyasfalterade genom ett knapptryck - kör man långt eller åtminstone främst på svenska ojämna landsvägar är det väldigt bekvämt. Det trevliga med LCI:n är att VDC:n är lite mjukare i fjädringen i Comfort/Comfort + än tidigare men samtidigt kränger mindre. En sådan uppgradering tackar man för.

Väljer du sportläget blir chassiet stumt, men inte speciellt obehagligt, ratten mera direkt och bilen reagerar kvickare på gaspedalsrörelser. Nu kommer du från Volvo, men de som läser detta och har en E61 med M-sportchassi känner igen sig lite grand i den konfigurationen.

Så summarum:
Väljer du en 520d - Avstå, Väljer du en 530dx - Köp.

----
BMW CS/SC #6212
Tack för svaret! Ouch blir dyrt med all utrustning man "måste" ha. ;)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
DarrenB: Vill du främja komforten i stadstrafik (och som bonus kapa lite kostnader i budgeten), skippa 19-tummarna och gå ner i dimension till 18" eller 17". Då får du säkert pengar över till DDC och bättre åkkomfort.

Valde bort 18" (som ingick i utrustningspaket) till min F31 till förmån för 17", främst av komfortskäl. Hade gärna gått ned till 16" men 17" är tyvärr minsta tillåtna dimension på min bil.

/J.I
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Narvselius, jag upplever att VDC:n är styvare i alla lägen i och med LCI. Tidigare var Comfort+ alldeles för jänkegungig och bilen gungade en del även i Comfortläget. Även sportläget var lite för mjukt.

Styrningen påverkas inte av dämparnas sättning om man har xDrive då dessa bilar har hydraulisk styrning. Å andra sidan är styrningen bra redan som den är.
Om jag nu skulle köra med sportpaketets 18"fälgar, navi, komfortstolar, dieselvärmare, komfortpaket, dragkrok, mm mm på en 530d... skulle andrahandsmarknaden sakna VDC så att min bil blev mer svårsåld?

Hmm... kanske ska starta en separat tråd om optimal utrustning för ökat andrahandsvärde...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Köp bilen som du vill ha den! Det som betyder mest är komfortstolar i skinn och navi om du frågar mig. Det är baskraven många har på en 530dA.

Sedan verkar många i Sverige gilla M-paketet, eftersom bilen ser tuffare ut (sant:)), men jag hade hellre tagit VDC. Underbart att kunna sväva fram på dåliga vägar. Kommer från en E61 M-Sport till en F11 med VDC. Vilken skillnad och F11 kan man göra lika hård som E61 M-Sporten på motorvägen med ett knapptryck =)
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Det är ganska få som snackar om VDC på sina utrustningslistor här på AP så jag tror inte att det är något som begagnatmarknaden kommer att kräva. Då tror jag att M-paket och komfortstolar gör bilen betydligt mer lättsåld. Därmed inte sagt att man får igen pengarna för de tillvalen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
DarrenB - med tanke på att du inte kör så mycket och dessutom mest i stan så hade jag tagit det du skriver, men på en 520dx- utan VDC. En 530 är alltid en 530 dock...

----
BMW CS/SC #6212
Jag har förlitat mig på att det uppdaterade chassit på LCI är bra mycket bättre än tidigare. Vad jag läst mig till så är det stor skillnad just till brofästen, potthål osv.

Så ingen VDC för min 530dx
Andrahandsvärdet lär det ej påverka, finns annat som är mer väsentligt.

Beställ nu din 530dx DarrenB!
Du vet ju att du vill hehe .)
Haha mduck! Är det såå uppenbart?! :)
Måste bara vänta lite på senaste säljbonusen och sen får vi se vad det blir.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Skulle aldrig köpa en ny femserie utan det här relativt billiga tillvalet. Enligt mig ökar det både "sportigheten" och komforten vilket passar våra svenska vägar perfekt. Däremot känns adaptiv drive och aktiv styrning onödigt och knappast prisvärt.
Okej. Nu håller jag tummarna krampaktigt för att säljbonusen ska räcka till även denna option!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.