|
|
|
|---|---|
|
Blev ägare till en Z4 -07 i Augusti -13. Körde 200 mil innan jag ställde in den för vintern. Startade upp den häromveckan och varmkörde den. Det som jag noterade var att jag hör ett tickande ljud från motorn. Detta hörs bara utifrån bilen, hör inte det i kupén. Blir orolig över detta. Är det en ventil som spökar eller vanos problem. Eller är det rent av att detta tickande är fullt normalt? Kan inte komma ihåg att jag hört detta tickande ljud förut. Bilen rullat 7200 mil. Olja +filter byttes innan avställning. Tipps, förslag på detta mottages tacksamt. | |
| Om jag svarar för min egen maskin så, när jag gick till 0W-30 så slutade min motor och ticka, 5W-40 hade jag innan. Det kan ju vara så att en annan olja fanns i moton innan du bytte? | |
|
Hej Mycket riktigt har ingen aning om vilken olja som fanns i motorn före mitt byte. Har stämpel från auktoriserad på bytet. Vilken olja som är standard för BMW vet jag inte. Jag bytte till Castrol EDGE FST 5W-30, LongLife3, VW, Audi, BMW LL-04. Om jag förstår rätt betyder den första siffran 5 att oljan är lite "tjockare" vid start än om det vore 0. Känns lite overkill att byta för den sakens skull. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.