AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.701

Vad vet vi om kamkedjeproblem på motorer som N47 N57?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Jag har försökt att hitta info om kamkedjeproblem som verkar finnas på N47 men förekommer även antydan om att dom finns N57 men där finns det ännu mindre att läsa kanske bara ör att den motorn är nyare?

Jag funderar på en 530d GT 2010 och där sitter N57 motorn.

Skulle vara bra om det finns någon som hört om dessa problem med kamkedja?
Verkar vara typ 118d och den typen av bilar med N47 som "oftast" har problem.

Låt höra vad vi kan få fram!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
hej

Ingen som har dåliga erfarenheter kring N57?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är nog så att många har "hört talas om andra som hört talas" om det här problemet, men få har nog upplevt det själva. Skämt åsido, så är det nog faktiskt så att det här är ett ganska uppförstorat probem.

Av olika anledningar så åt jag lunch med en mekaniker på BMW i Nyköping under julhelgen angående att vi snackade om min 850 och då frågade jag även honom om det här problemet med dels flapsen (den så kallade insugsanläggning med lockreglering" samt även problemet med timing chain-failure och han hade under de 11 år han jobbat där INTE HAFT NÅGON bil inne med de problemet och då är han ändå medveten om det för han sa att "på BMW-sajten AutoPower så snackas det ju rätt mycket om det där".

Det finns ju flera miljoner tvålitersdieslar ute på vägarna, och av de jag hört talas om som haft problemet så verkar de ha gemensamt att de alltid privatimporterade och eller misstänkt skruvade bilar som verkar råka ut för det. Att några motorer då drabbas av fel, av flera miljoner är ju inte så konstigt.

Min personliga uppfattning om det här problemet är att det är ganska uppförstorat.
Ursäkta att jag skriver detta. Har aldrig hört någon som jobbat på BMW som gett ett uppriktigt svar. Det kanske är uppblåst men problemet finns. Läs tyska forum. Jobbar man på BMW eller mercedes så verkar alltid svaren bli så. Man ser problemet vanligt då allt som kommer in i verkstaden är ju problem ! Det roliga a att tyskarna beter sig illa då de gjort något fel. Samma med vag bilarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Handlar nog mer om företagspolicy - man skall ALDRIG gå ut och erkänna att det kan finnas konstruktionsfel!
Eventuella "konstruktionsfel" är nog ärenden för garantiavdelningarna och inget som enskilda verkstäder ens får uttala sig om...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tror också att det här är lite uppförstorat. Men det blir ju inte något stort känt fel förrän vibilagare eller någon annan tidning skriver om det på grund av att några ägare gått ihop och lyckats få tidningen med på sina noter.

N47 just 1-serien med start stopp funktion verkar mest drabbad. Men jämfört med alla bilar som finns ute så är det en liten del. Men det är ju bara märkesverstaden som vet sanningen hur det igentligen står till. Någon bmw mek här på forumet som kan skvallra lite?? Förekommer det kamkedjeras på n47 57 ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.