|
|
|
|---|---|
uffepuffe |
Har ett icke orginal GPS system som inhandlades till bra pris. Nu är problemet att jag har tänkt att montera detta system själv... Kopplingschemat för instrumenthuset är stört omöjligt att få fram. Finns det någon som har information så att det går att få fram hastighetspulsen? |
|
Det är lite av proffsens "hemlighet" , något som dom inte gärna delar med sig av ! har en tidning hemma om en hemsida där de flesta bilar finns och besrivet hur installation ska göras . Om du mailar mig så ska fixa adressen ... bilstereo@telia.com ... dom tar några dollar för sina tips , men det är det nog värt . MVH TONY ///M3 |
|
|
Jag är inte helt säker på exakt hur det fungerar, men hastigheten ges ju till stereon (inte säker på om det är pulser eller vad) och, om sådan finns, även till färddatorn. Tycker det borde gå att tjuva signalen där. Kan vara värt att kolla på kanske. /Mvh |
|
|
hört att den är svart vit men det tänker jag inte gå ed på. Sök i forumet, har för mig att det var där jag såg det. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Du behöver köpa ett relä hos BMW. Ett relä ska omvandla en bilens hastighetssignal. Detta relä är till för att monteras tillsammans med taxameter i taxibilar. Kostar ca 350 kr. Sen behöver du hitta rätt plint uppe i en svart klump med en massa kablar ovanför handskfacket (i E39 iaf), tjyva den signalen in i reläet, jorda och sedan plockar man från reläet ut den nya signalen och kopplar till navigatorn. Vilken plint som du ska hitta är svårt att säga eftersom det varierar mellan olika bil-/ års-modeller. Men signalen du letar efter ger altså en hastighetspuls, och det är inte den som går till ABS systemet. Hör med BMW så hjälper dom dig hitta rätt plint. De har schema som visar hur man kopplar reläet. När allt är fixat får man köra några hundra meter innan det hela börjar fungera. Jag har själv gjort detta på min E39 och det ska inte vara några större problem om man är lite tekniskt lagd och inte har för stora fingrar :) Hoppas att detta hjälpte liite iaf.. MVH /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.