AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.871

batteriet laddar ur!?

Fa
6
FanGus
525i E61 -04
Har ett jätteproblem med att batteriet laddar ur nästan över natten?

jag har någonting i bilen som drar massa tjuvström. har mätt upp 3,5A när bilen är i sleepmode?

Jag har inget vattenbad i bakluckan, jag har mätt alla säkringar i bakluckan och i handskfacket? och hittar ingenting i närheten av 3,5A?

Någon kunnig person som har några tips och tricks för felsökning?
Fa
6
FanGus
525i E61 -04
bilen i fråga är en 525i -04
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det jag först kommer att tänka på är väl att försöka utesluta felet genom att medan du mäter så drar du ur säkringar för att ringa in förbrukaren.
Fa
6
FanGus
525i E61 -04
ser man det bättre om man göra så istället för att som jag gjort, mäta på varje säkring individuellt? i så fall ska jag absolut göra det med! tack för tipset!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag vet ju inte säkert om det skulle vara bättre men det skadar väl inte att prova. Jag menar då att du ska mäta genom batteriet i sleepmode medan du plockar säkringar. Lycka till
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur mätte du upp 3,5 A förbrukning?
Men du måste vara säker på att bilen verkligen går ner i viloläge. Hur vet du det?

3,5 A är ju en kraftig förbrukare som det borde vara lätt att hitta.
Bäst är att mäta förbrukningen direkt vid batteriet, en kollar Amperemetern och en plockar ur förbrukare tills strömmen minskar/upphör.

Fa
6
FanGus
525i E61 -04
jag mätte upp 3,5A med en multimeter mellan jordkabel och batteri, jag satte fast multimetern och stängde o låste bilen och väntade ca 20 min (sleepmode bör aktiveras efter 16 min?) och läste av genom bakluckan, jag antar att sleepmode var igång för det var ca 1,5 ampere mindre då än när jag först kopplade på multimetern? har jag mätt fel? är inte direkt hemma på det här med felsökning på elfel:P
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är rätt sätt att mäta på. Kolla bara att multimeterna klarar strömmen då bilen är aktiv.
Om du har en automat så går den ner i viloläge då indikatorlampan bredvid växelväljaren slocknar.
Om dörrarna och bakluckan är öppna slocknar även innerbelysningen

Fa
6
FanGus
525i E61 -04
aa precis:) dioden i aut lådan slocknade. men jag kan inte hitta förbrukaren. köpte biltemas strömtestare som man kör in i säkringsuttaget och mätte alla säkringar fram+bak o hittar några saker som ger utslag men skulle jag slå ihop dom så blir det nästan 1A och det är då inte i sleepmode då den vaknar när man rycker säkringar? så var bör jag leta?
va inne hos en polare o kopplade upp odb o raderade en jävla massa felkoder som låg i systemet sen batteriet dött 2 ggr..och blir inte klokare efter det. köpte även en egen obd2 blåtand o kört bland annat bmwhat lite och tourqe, tourqe hittar inga felkoder och bmwhat hittar 8? köpte även nytt batteri 95Ah) innan jag började mäta och ha mig då jag konstaterade att det gamla batteriet var kört (mätte med syraprovare)?
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan ju ha eftermonterade förbrukare som är anslutna på pluspolen eller andra ställen med egna säkringar placerade på mindre enkla ställen.

Fa
6
FanGus
525i E61 -04
ingenting eftermonterat, inga extraljus ingenting?
se
30
sekd1jope
530d Touring -08
M-paket
Min e39 drog också ur batteriet. Det visade sig till slut vara den elektriska kylarfäkten som fått i sig en massa vägsalt och gett upp. Vet ej om det är samma konstruktion på din modell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.