AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.010

Ska jag sälja min fina 325dA privat eller byta in?

Sida 2 av 3
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja fast du skriver ju själv att det är en jahreswagen och dem brukar det vara mycket utrustning och fina rabatter och prutmån på.

Jag antar att den står som import i bilregistret så du får vara beredd på att förklara det för en misstänksam privatköpare. Speciellt med de låga milen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Iget att dölja, bilen är köpt med nybilsgaranti som startade den dagen jag tog ut den! Köpehandlingar från BMW åf i Sverige.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte för att det spelar någon direkt roll men köper man en föredetta jahreswagen är man i mina ögon andra brukaren/ägaren. Någon har ju kört den innan, det är ju hela poängen med dessa bilar. Att de för brukas av en anställd innan den säljs vidare. Första ägare/brukare är den som köper bilen när den gått under 10 mil.

steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men enligt BMW så räknas jag som första ägare eftersom den har används inom BMW och bara varit registrerad på BMW före mig. Hur som helst inga oklarheter med bilens historik, resten är semantik och bilens skick och utrustning talar för sig själv.

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Min 120d är en jahreswagen och har bara varit registrerad på BMW och mig. Likväl står det i bilregistret vilket datum den togs i bruk i utlandet. Jag tycker inte det är några konstigheter med det men en okunnig köpare kan ju börja undra. Min bil hade för övrigt gått 900 mil på 6 månader när jag köpte den.

Kollade på blocket och det finns några 325d Sedan -08 ute men ingen lika utrustad eller med lika låga mil som din. Med lite tur kan du kanske få 190' om du lägger ut den lite högre än så. Min erfarenhet är att det kan ta allt från ett par dagar till 5-6 veckor att sälja bil på blocket.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men den okunnige kan ju läsa mitt köpekontrakt, där står allt dokumenterat.

Det är väl inte högsäsong för bilaffärer förrän om några månader. Men jag sitter inte i sjön, skulle det ta lite tid får den stå kvar i garaget, jag använder den inte så mycket, speciellt inte på vintern så det för det mesta är roligare med 4x4.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Gorban: "Min erfarenhet är att det kan ta allt från ett par dagar till 5-6 veckor att sälja bil på blocket"

Är objektet tillräckligt billigt blir det sålt samma dag, är det för dyrt blir det aldrig sålt. Beror hur realistisk man är med prissättningen och hur bråttom man har så att säga...

MVH Christofer
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det förstår vi nog alla, att ett lågt pris säljer snabbare än det optimala. Gorban menar nog att även om priset är rätt så kan det ta några dagar till några månader för att köparen hittar objektet.
Det optimala priset är ju det högsta pris man kan få för sin bil, med en smidig affär som avslutas inom acceptabel tid.

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Precis, de gånger jag har sålt har jag inte blivit nedringd men den första eller andra som ha ringt har också köpt bilen. Men ibland tar det som sagt lite tid. Kan även bero på om det är jul- och nyårshelg emellan eller finanskris till exempel. Jag lyckades sälja en bil i november 2008 efter finanskraschen. Då tog det lite längre tid. De leta bilar har legat strax under 200' i utgångspris.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nu vet jag inte om jag är konstig.... Men.

Har man köpt en begagnad bil som är en Jahreswagen så är det ju en begagnad bil man har köpt. Du kan ju inte påstå att du har köpt den ny. Dessutom är den importerad - oavsett om det är en JW eller inte.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kommer att sälj bilen med uppgifterna som står i kontraktet: "Bilen är en fd BMW AG bil, alla svenska garantier (nybilsgaranti, vagnskada etc) samt serviceprogrammet gäller." inget annat.
Nu återgår vi till att diskutera hur jag bäst säljer bilen.

Du får naturligtvis annonsera den på Blocket. Ta bra bilder exteriört och interiört samt en informativ text i annonsen. Likaså är det ju viktigt att du har dokumentation som visar att den endast har gått 1900 mil på sex år vilket ju är extremt lite. Självklart går i princip allt att sälja och du lär få bättre betalt själv än via att byta in den hos en handlare. Sen kan det nog dock ta lite tid för en E90 pre facelift tror jag inte springer iväg direkt, lättare om det varit en E91.

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Inte säkert att det går att få ut mer privat än vad bilhandlaren ger i inbyte för bilen. Bilen ifråga är en pre LCI, och ser ut som en MY 2005.
Men du skall naturligtvis testa privatförsäljning först.

Min förra 525DT-08 bytte jag in för 180' hos en Audi handlare, och de anonseradse ut den för 179'! Innan det hade jag den själv på annons för 165' i flera månader utan att få den såld. Det var hösten 2012.

mvh
Marin
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Precis det är som är gör det lite svårt, handlaren kan ju ha ett incitament i att få en viss bil såld och han har ju marginalen på den bilen att spela med.

jo men med det resonemanget så får du ju betala mera för den bil som du köper och på det viset blir ju ditt mellanpris högre än om du kunde lägga ett bud på den bil som du vill köpa utan inbytet. Normalt får man i alla fall 9 ggr av 10 mera för sin bil genom att sälja den själv. Sen måste man förstås vara beredd på att det också kostar lite arbete och engagemang, vilket inte alla känner lust för att lägga ner och därför väljer att byta in. En fördel är också alltid om man är beredd på att ta ett inbyte när man säljer.

/Anders
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl bara att få ett inbytespris från handlaren med option att inte lämna in bilen om man får den såld till ett bättre pris? Eller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte alltid de går med på det. Inbytespriset är ju lämnat under förutsättning att handlaren ska tjäna pengar även på inbytesaffären. Om dessa pengar försvinner är det inte säkert att handlaren är sugen på att lämna samma rabatt på nybilen.

-------
//Lövet
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
För mig har dom alltid gått med på det. Dom vill gärna slippa inbytesbilen.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är som en service att sälja bilen som dom tjänar dåligt på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara om handlaren är dålig på att göra affärer. En skicklig handlare tjänar pengar både på inbytet och försäljningsbilen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.