AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
739

Låg tomgång /Bränsleproblem?

Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Jag plockade av min topp med insug och allt och bytte vipparmar på min 323 -86. Satte tillbaka allt och startade. Blä! Bilen går ungefär i 300 varv/min på tomgång och vill inte varva över 2000. Vad göra?

- Jag kollade så att alla slangar/sladdar sitter rätt och det verkar de göra.
- Bytte bränslefilter.
- kollade trycket i bränsleslangarna.
- kamremmen ligger rätt.
- fördelardosan är som den ska.
- Bränsleretursventilen funkar som den ska.
- tändstiften är nya.

Blir snart galen på detta! Kan inte sova om nätterna.
Är det någon som kan komma på vad som kan vara fel?
Kan ju vara så att jag har kopplat nåt fel, men det känns inte så troligt då jag märkte upp allt.

Tack på förhand
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hmm...svårt att säga men ett tips är att kolla bränslefiltret. Det skall (vet ej om det gäller din modell) monteras i en viss flödesriktning. Kolla så
det är rätt även om jag iof inte tror att det är felet.

Kolla alla sladdar än gång till. Lätt hänt att någon lossnat när man jobbar med dom och de är gamla och hårda.
An
33
Användarnamn
E28 528 -83
924 Carerra GT
antagligen tändningen som ändå hamnat fel...
kan hända den bäste:)

/fredde
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Ingen som vet?
Kolla vart markeringen i fördelardosan står,skall INTE ligga mitt i rotorn(har för mig en kugg före,men ring BMW och fråga).
Fördelaren brukar ärga fast så det brukar inte vara någon ide att ställa om den,men testa först(om den står fel).
Ett tips bland många,var felet på min när jag bytt kam utan att kolla var markeringen stod i fördelaren.

Henrik
Ne
13
Neophyte
2500 -75
Hoppas du ställde in ventil spelet ordentligt.
Ska väl ligga på 0.2 mm eller nåt, står väl i service handboken.

Annars låter det som om det skulle kunna vara nåt med bränsle tillförseln.

Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Det konstiga är ju då att jag har kollat en massa såna saker som, fördelaren, kamremmen och bränsletryck/flöde.
Får väl vända kammen 180* fel med avsikt och se om det blir bättre. Det låter som om han tänder fel.

---> Neophyte Ventilspelet är 0,25 på kall M20.
go
145
gorjo
330e -21
Du kan kolla om kammen står rätt genom ta av ventilkåpan, vrida runt motorn tills fördelaren står i läge för att tända ettans cylinder. När motorn står i det läget ska du ha ventilspel på ettans burk(om fördelaren sitter rätt). Om det skulle vara så att ventilerna står och "väger" mot kammen samtidigt som tändning sker så har kammen hamnat 180* fel.

Skulle kunna sätta skägget på att du har fel tändföljd om du kollat så fördelaren står rätt och motornm inte är komplös.
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Om nån känner för att laga bilen så är den till salu.

Länk

(Undra om jag blir portad nu när jag gjorde reklam :) )

MIRRE75
Mät kompresionen på bilen, för va jag tror så har du inte haft kammen rätt från början när du har spännt remmen! Om man spänner remmen på fel sätt så vill kammen gärna hamna någon kugg tidigare med följd av krökta insugs ventiler !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.