|
|
|
|---|---|
|
Hej jag köpte en E87 i våras. Nu har en felkod dykt upp och larmcentralen i bilen byttes till följd av detta. Problemet är att när verkstaden skall uppdatera bilen och nya larmboxen så avbryts det. Nu har dom konstaterat att stereon som sitter i bilen inte är den som var installerad från fabrik och har annan ccc kod. För att kunna genomföra uppdateringen måste jag köpa en ny stereo för 8000. Finns det någon som vet om det går att lösa detta på annat sett ? Går det att på något sätt koda om den nuvarande stereon ? | |
|
Välkommen till forumet! "Allt är lösbart", så länge man vet vad man ska göra! ;-) Är det auktoriserad BMW-verkstad som har problem? Jag antar det är Navi Professional du menar (=CCC), och att någon bytt ut den mot en nyare version som inte satt i bilen från början? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack! Ja, förmodligen har det suttit en BMW "Business" stereo i från början. Nu en Professional. Det är inte Nav. Den auktoriserade BMW verkstaden vill lösa på problemet genom att installera en ny Business stereo. Det vill säga att jag måste lägga 8000 på en stereo som är sämre en den som sitter i nu. Så länge det inte finns en stereo i bilen med rätt "kod", så går ej bilen att uppdatera = starta... MVH |
|
|
Är till 99,9% säker på att du kan klämma i en begagnad stereo i bilen utan att det blir knas. Dom går att hitta ganska billigt på tyska ebay: Länk alternativt låna någons stereo och stoppa i den under programmeringen. En annan fråga: Om du hade monterat en eftermarknadsstereo i bilen, hade dom då tvingat dig att köpa en ny enhet för att få bilen i körbart skick? Vad håller dom på med på BMW? Är dom inkompetenta eller bara dumma i huvudet? Tycker man hör fler och fler sådana här skräckhistorier för varje år som går, själv skyr jag BMW:s verkstäder som pesten nuförtiden. |
|
|
Det kan ligga någonting i det som BMW säger, monterar man en Professional tillverkad efter 2010-09 i en tidigare bil ”stör” den programmeringen, då den egentligen inte ska kunna finnas. Jag har själv en sådan i min bil, så vid eventuell programmering eller uppdatering hos BMW måste jag montera tillbaka den gamla. Har man bara bytt ut stereon från business till en kompatibel proffessional är det lätt fixa, då måste BMW lägga till $663 i bilens VO. Detta tycker jag de borde veta om.... Vet du när stereon är tillverkad? Om du plockar ut den brukar det stå på den, det är lätt gjort. Så här gör man: Länk Länk Om du gör det, passa på att läsa artikelnumret också. Har du telefon, USB-anslutning eller CD-växlare? Du kan att ta reda på vad som satt i bilen från början genom att ta de sista sju tecknen i ditt chassinummer (hittas här Länk ) och mata in på Länk Står det S663A hade den professional, hade den business brukar det inte står någonting alls eller S662A. Som joxgbg skriver borde det gå att montera en eftermarknadsstereo utan att BMW klagar, eller helt enkelt plocka ut den när bilen ska uppdateras. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svar. Personen jag pratat med på BMW-verkstaden påstår att det finns en kod som inprogrammeras i stereon när den är ny. När detta är gjort så kan stereon bara användas i just denna bil. (Han låter dock lite osäker...) Därför måste jag köpa en ny stereo som kan programmeras efter just min bil. Den stereo som suttit i min bil är en S662A dvs en "business". Men ni menar att det kanske inte har med någon kod att göra utan när stereon är tillverkad? BMW-verkstaden påpekade också att det hade klippts och tejpats i kablar bakom stereon. Vet ni om de nya stereoapparaterna har en annan anslutning ? MVH |
|
|
BS! BMW kan inte leka med eftermonterade/donationsmoduler! Hade du bott närmre hade jag flashat den åt dig, vilket BMW inte kan göra om den inte är NY! Så dåligt att de inte kan byta VIN på begagnade moduler! Vad är det för fel på CCC'n överhuvudtaget? För mig låter det som att det är larmet som bör programmeras, om du inte har något märkbart fel på ccc'n så är det typiskt BMW verkstads snack att ännu mer saker bör bytas ut bara för att få in $$$. Dom kan lika gärna sagt att abs måste bytas. |
|
|
Jo rubriken kan vara lite missvisande, jag trodde ccc vad namnet på stöldkoderna BMW programmerar in i all elektronik. Det dom säger är att för att kunna programmera den nya larmmodulen måste det finnas en stereo som tillhör bilen inkopplad. Man kan ju tycka att det borde gå att uppdatera skiten om man plockar ut stereon iaf... Det finns ingen annan som kan hjälpa till att flasha en stereo? Självklart kan jag betala för det. MVH |
|
|
Bmwcoding.com finns info du behöver för att koda själv om du inte hittar nån som kan. För mig det ska finnas guide hur man kodar prof stereon. Du kommer behöva köpa en kabel och läsa på lite men betydligt mycket billigare än vad BMW ska ha. |
|
|
Ja, det här är ett flagrant exempel på hur det fungerar på auktoriserade märkesverkstäder. Allt handlar bara om att byta delar, aldrig om att reparera, modifiera eller hitta lösningar. Blankpolerade golv, flashiga kundmottagningar, bilmekar som döpts om till "servicetekniker" och struntprat om originalservice osv. är det som gäller. Samtidigt, så har konsumenterna en del i detta. Istället för att intressera sig för motorkonstruktioner och t.ex. en motors långsiktiga hållbarhet, fokuserar man på appar, bluppar, head up-display, bluetooth, elektroniska handbromssystem osv i all oändlighet. Mkt förkortningar finns det ju också, ABS, ESP, ASC, KGB, DSG, ATC, FNL, CIA osv. Mkt att hålla reda på mao. Frågan är om det är nödvändigt ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.