|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Letar efter en nyare XC70 2010-2014 åt mina föräldrar och har lite funderingar. Bilen ska självklart vara fyrhjulsdriven och med automat. Det har snackats en del om att de större dieslarna inte ska vara så hållbara. Motorerna med dubbelturbo, någon som vet mer om detta och vilka motorer som är vettiga? man kan få en helt ny XC70 D4 AWD för vettiga pengar nu men frågan är om inte motorn är lite för klen för den stora tunga bilen. Som andrabil har de en F31 M-Sport med 184hk och automat, är okej som bruksbil men absolut inte mer om man säger så. Hade man haft större maskin hade ju bilen varit perfekta motorvägsleksaken :P På deras Volvo de har nu är en bensinare på 200hk med automat så ett nedbyte prestandamässigt är kanske inte aktuellt men de måste ha bättre framkomlighet därav en XC. (Volvos bensinmotorerna är naturligtvis helt outstanding men ingen alternativ i detta fallet) Finns det någon årsmodell då det uppdaterade bilarna vad gäller inredningskvalitet, motorer osv, Saker som är bra att tänka på vid ett köp helt enkelt. Tacksam för tips :) |
| Facelift kom ju inför årsm 2012. Citysafety infördes som standard utrustning, interiört blev det uppdateringar med ny mittkonsol, bättre menysystem, snålare och starkare motorer (d5 215 hk). Nu på 2014 årsm införs ju nya generationen 4 cylindriga dieslar som ska vara klassledande. Är xc60 ett alternativ? | |
|
Några hållbarhetsproblem på modeller från 2010 och framåt har jag inte hört och då är jag ändå moderator på Volvoforumet så jag läser det mesta. Det har funnits problem med aggregatrem som går av på modeller innan 2010 och tar med sig kamremmen. Obra. Jag skulle valt D5 205/215hk om jag kunde, en bra och konkurrenskraftig motor med låg förbrukning i förhållande till effekt. De mindre motorerna drar lika mkt i verkligheten trots lägre effekt. ------- //Lövet |
|
| En kollega fick byta motor på sin XC60, var värmeproblem av något slag. Vet ej årgång men det är en D5 med två turbos i allafall så alltför gammal kan den inte vara. Självrisken var över 25000kr så det var lite hårt. Jag har bara åkt i den en gång och tyckte motorn gick kalasskönt, stark på låga varv och trevligt ljud. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
XC60 är för liten likaså XC90 han har krav på två hundburar ska få plats plus att körställningen i xc70 är bättre då man har längre sittdyna och kan höjas mer i framkant dessutom lite smidigare att kliva i och ur. Han har haft de olika bilarna som hyrbil. Så alla tolvor är alltså förbättrade. Hur ser jag detta enklast? Vad är vettigaste en faceliftad med D4 eller en pre face med D5 samma utrustning i övrigt. Antar priserna kan vara ganska lika. Har bekant som är polisbilsmek han säger att det är hemskt stora problem på dubbelturbobilarna. Skojade lite med honom om Saab 9-5 Aero som jag också har och menade på att polisen måste haft stora problem. Han ryckte på axlarna och sa att Saab var den polisbil som var klart bäst. Och passaten tveklöst sämst trotts att den inte använts någon längre tid. Spårade lite men men :-P |
|
Problemen är inte så stora att det blir några trådar av dem på sveriges största volvoforum i alla fall. Jag skulle lugnt köpa en D5 som jag tycker är Volvos mest lyckade motor. D4 AWD och D5 är samma motor. Bara trimningsgraden som skiljer via mjukvara. D4 FWD 2-liter är något helt annat. Facelift är trevligt men inredningen är till största delen samma från och med årsmodell 2012. Utvändigt skiljer inte mycket ändå. Mekaniskt är de lika hela tiden 2012-2014. ------- //Lövet |
|
| Vi har XC70 D4 awd & D5 Awd i familjen och jag kör D5 V60, hade nog valt en D4 awd och sedan gjort en polstar optimering(blir som d5:a) med garantier samt lägre försäkring och skatt. | |
| D3 awd kan funka också kolla då att det är -12 | |
|
Så länge den är fyrhjulsdriven är det samma motor. Men det är lite lurigt med Polestar, det finns inte till alla årsmodeller. ------- //Lövet |
|
|
En parantes ang. polisbilar. Många problem med polisbilar kan generellt relateras till användande och skötsel. Hård belastning vid kall motor, mycket kortkörning, slarv med oljebyte o.dyl. Konkret hur det är med just Volvo vet jag dock inte... MVH Christofer |
|
|
Lurigt med motoralternativ: D5 2011 - 2.4 L, 205 hk, 169 g/km D5 2012 - 2.4 L, 215 hk, 164 g D3 2011 - 2.0 L, 163 hk, 144 g D3 2012 - 2.0 L, 163 hk, 137 g D3 2013 - 2.0 L, 136 hk, 119 g D3 2013 awd - 2.4 L, 163 hk, 175 g Finns många alternativ, d5 kan du alltid få med awd oavsett modellår 2011-2014. Sen finns ju D2 också.... |
|
|
Lurigt med motoralternativ: D5 2011 - 2.4 L, 205 hk, 169 g/km D5 2012 - 2.4 L, 215 hk, 164 g D3 2011 - 2.0 L, 163 hk, 144 g D3 2012 - 2.0 L, 163 hk, 137 g D3 2013 - 2.0 L, 136 hk, 119 g D3 2013 awd - 2.4 L, 163 hk, 175 g Finns många alternativ, d5 kan du alltid få med awd oavsett modellår 2011-2014. Sen finns ju D2 också.... |
|
|
Det enda man behöver tänka på är att välja AWD. Då får man "rätt" motor, dvs dubbelturbofemman. Som D3 ger den 163hk men det är exakt samma motor som d5. Har man rätt årsmodell kan de trimmas till samma effekt. ------- //Lövet |
|
|
När jag hade min V70D5 163HK så gick den i stort identiskt med min kollegas S60 2.4T med 200HK. Väljer ni D5 så kommer prestanda kännas i princip identiskt med en 200HK bensinare, om inte bättre. Jag hade valt en 2009-2011, bästa haldexkopplingen i den. Då slipper ni väl dubbelturbon också. Sen började Volvo spara in för mycket. |
|
|
MY10 kom 205hk dubbelturbo. Innan dess var D5 en traktormotor. Låter som en entreprenadmaskin. My10-11 har Haldex gen4, My12-> har Haldex gen5. Den senare är något enklare i sin konstruktion och anses, av vissa, som sämre. I många tester märker man inte skillnaden dock. ------- //Lövet |
|
|
Sitter i samma tankar som dina föräldrar ... Min slutsats är : Har ni en bra kontakt som kan ge en bra rabatt så köp en ny , för liten skillnad på de beggade med 3-10k mil tycker jag ! Gå in och kolla på de erbjudande som ligger nu på D4 momentum med buisssnes och vinterpaketet, det är inte så tokigt om man kan få en vettig rabatt på bruttopriset ! // Henrik |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Stämmer bra med D4 momentum finns till bra priser. Men vi vill ha en summum och gärna med lite extra där utöver. Volvon dom har idag är överfull med lyx och onödigheter och köpa en enklare bil känns inte helt rätt. Volvon kommer ju bli den bekväma långfärd/jaktbilen. Ser man på de villkoren på en ny och gärna med D5an landar priset väldigt högt, mer än vad deras F31 ligger på ny och min far tycker inte det känns försvarbart på ''bara en Volvo''' Om man får tag på en nyare med kromlisterna underbakljusen går de att byta ut / ta bort? Är så sjukt fult Volvo är en av de tillverkare som absolut inte ska använda sig av krom. Till och med bättre på en Seat hehe |
![]() 1.360 Bruksbil
Beställde en ny Pärlemovit Xc70 D4 awd summum men all exteriör styling samt all utrustning förutom tv navigation taklucka och lite musiktjänster.efter lite rabatt Ca 50kdyrare än kampanjbilarna helt klart värt pengarna. Säljaren påstod att man inte kan ha extraljus framför grillen pga parkeringssensorerna? Rekommenderade en liten ljusramp under nummerplåten. Riktigt fult och svindyrt (8000kr) vi avstod. Låter märkligt någon som vet mer om detta stämmer att man inte kan ha vanliga extraljus? |
|
Det är inte pga parkeringssensorerna, utan om bilen har City Safety med autobroms skymmer dessa sensorerna i vindrutan. ------- //Lövet |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jaha det är dom sensorerna. Undrar om inte de var standard.. Typiskt hade hellre haft riktiga extraljus. |
![]() 1.360 Bruksbil
Skumt jag såg en bil som stod för leverans som hade extraljus. Den såg ut att vara ny men kanske så att city safety kom modellår 2014 som standard och att bilen jag såg var av tidigare årsmodell (lagerbil) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.