AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.511

Test av ljudsystem i bil

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
I nmmer 01/2014 testade tyska ams olika ljudsystem som diverse tillverkare erbjuder. En kort summering:

Harman/Kardon i BMW 1-serie (F20), 790 Euro
Bra klangbild, luftigt ljud, fin och klar diskant. Klarar inte riktigt när man krämar på, dvs hög volym trivs den inte riktigt med. Saknar lite djupbas. Slutbetyd "Sehr gut"

Infinity i Opel Adam, 400 Euro
Bra, dynamiskt ljud men har svårt för ljusare (kvinnliga) stämmor som låter nasalt. Bra anläggning för pengarna. Slutbetyg "Gut"

Canton i Skoda Octavia, 470 Euro
Ljudet bra för funkig, rytmiskt musik. bra dynamik och bra rymd i ljudbilden. Slutbetyg "Sehr gut"

Dynaudio i Golf, 660 Euro
Vacker, diskant, varm (djup)bas, men röster låter ansträngda och ljudbilden har dålig rymd. Slutbetyg "befriedigend" (dvs tillfredsställande)

B&O i Audi RS7, 6000 Euro
Stor ljudbild, klara, exakta röster, dynamiskt musik spelas utan problem, tydlig och exakt djupbas, trots nästan perfekt avstämning kan man göra individuella inställningar för att passa egen smak, etc etc. Massvis med lovord. Slutbetyg "sehr gut"

Meridian i Jaguar XJ, 3000 Euro
Dynamisk musik återges klart, men resonansljud i kupén drar ned betyget. Ljudbilden är inte lika luftig och "stor" som i B&O systemet, men basen har bra tryck. Slutbetyg "gut"

Naim i Bentley Flying Spur, 5610 Euro
Diffus klangbild, måtlig rymd i ljudet och med en röståtergivning som låter hårt och kallt var detta testets största besvikelse. Speciellt mtp priset... Slutbetyg "mangelhaft", dvs bristfälligt.

Burmester i S-klass, 7497 Euro
Ljudnivå nästan i klass med B&O-systemet, men med lite avsaknad av samma klarhet i viss röståtergivning. Annars ett luftigt, dynamiskt ljud som ger stor spelglädje.

----
BMW CS/SC #6212
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Då verkar Skoda ge mest valuta för pengarna då. Både bil- och ljudmässigt kanske....;)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Får avboka min Bentley-beställning och beställa en 1-serie då. Synd att de inte testade HK i femserien.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, nu blir det ju aldrig en Benntli.

Tror dock att det är en bra fingervisning hur HK-systemet spelar i 5:an; det är ju i princip samma grejer och säkert samma avstämning som gjorts. Jag hade ju möjlighet att lägga på ytterligare 30.000 SEK för B&O-anläggningen men måste säga att HK-systemet är helt ok. Men man ska inte dra upp volymen för mycket för då blir ljudet lätt lite "platt".

Kul dock att mina två gamla favoritmärken, Infinity och Canton, gör så pass bra ifrån sig!

----
BMW CS/SC #6212
la
20
larlar
320D GT x-drive -14
Hej! Jag har Harman Kardon i min 3 GT
Jag är otroligt nöjd bra klang och man kan spela ganska högt beroende på källa.
Cd låter otroligt bra Spotify är väldigt beroende av kvaliteten på filerna..

// Lasse

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för översättningen!
Det skiljer en hel del mellan H/K i F20 och F10/F30, bla saknas Dirac signalbehandling och förstärkareffekten är 40% lägre (inte för att det senare har något med ljudkvalitet att göra, men ändå)
F30 är i det närmaste identiskt med F30 dock.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.