AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.462

E32 735 köpråd? Värde?

Hejsan, skall åka och titta på en E32 735 med manuell låda nu i helgen.
Så jag tänkte höra vad ni som kan lite mer om dessa har att ge för rådd.
Jag är för övrigt helt grön på 7serien, varit inne på E28 innan, men blev helt förälskad när jag upptäckte denna eleganta maskin.

Hursomhelst, så läste jag lite här på forumet, och E32:orna verkar vara svårsålda. Så vad anser ni är ett bra pris för en E32?
Bilen i fråga är skattad och besiktad i ca 4månader till, 22tusen mil och 7st ägare.
Jag har hittills bara sätt någon bild på utsidan av bilen, och den ser helt ok ut, ingen rost vad jag kan se, inga bucklor eller andra märkvärdiga skador. Jag har ännu inte sätt hur bilen ser ut invändigt, vilket självklart är avgörande för priset, men om någon kan komma med ett ca pris så skulle det uppskattas.

Även övriga köpråd om dessa bilar uppskattas.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
E32:orna står oförskämt lågt i värde, jag skulle vilja påstå att de aldrig blir billigare än just nu. Det finns fortfarande väldigt gott om delar på skroten då mycket delas med E34. Folk begriper sig helt enkelt på vilken bra bil E32:an är, låt vara att designen inte är den senaste men komforten är fantastisk. Elfel har gjort att ägare som inte mekat själv fått fakturor som överstigit bilens värde, därav bilens lite iskalla läge idag på marknaden. Är du händig löser du det dock själv. Rost sitter framförallt i dörrarnas nederkant och runt tanklock, är dom riktigt misskött så rostar dom överallt som alla andra bilar. E32 med M30 och manuell låda är ju trevligt. Pris, ja de står som lägst i pris nu. I Tyskland har priserna för fina E32 passerat botten och gått relativt starkt uppåt då utskrotningen där har varit enorm. Utskrotningen av alla E32-lik i Sverige är i full gång och det påverkar prisbilden vad det lider.

Omöjligt att värdera en bil utan att ha sett den, men en besiktigad och normalt utrustad E32 i bruksskick med manuell M30 kostar från 10-15 000kr.

/Johan
jo
972
johnor
Synd att det inte går att redigera, det ska stå "folk begriper sig helt enkelt INTE..."

/Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Man kan naturligtvis ge hur mycket råd som helst, men se först o främst över huruvida toppen är hel och ok avseende kamaxel, vippor och att maskinen har komp i burkarna..
Ingen grådaskig "vattenemulsion" på t.ex oljelocket..

Fläkten kan leva sitt eget liv(eller bara gå på full fart)vilket för det mesta brukar vara defekta lödningar i styrkortet(som ofta brukar gå att löda om).Fixar man det inte med lödning så kan det bli tal om att köpa ett nytt eller begagnat.Nytt styrkort kostar "flertalet tusenlappar", men begagnade kostar(under förutsättning att man hittar ett) från låt säga 800kr ->.

Vad gäller rost så är det främst skärmar och dörrar som brukar vara "drabbade", men det är oftast "ärlig rost" dvs du ser direkt huruvida vagnen är angripen av rostmasken...
Sedan ska man såklart kontrollera att inte tanken läker + att bränslerör, bromsrör ser ok ut mht rost..

Vad priset anbelangar så är vagnen frisk i både plåt och maskin så är inte 15000kr fel enligt mitt sätt att se..
Inte heller uppåt 20000kr är någonting att säga om, men det är som sagt få som begriper kvalitén i denna vagn(jämfört med yngre BMW´s så verkar 20000kr för dyrt för flertalet presumtiva spekulanter).. så ofta som sagt svårsålt och därmed billigare i slutändan.

"Rishögarna" kostar max 5 papp...dvs med mycket rost, knackande kamaxel och allmänt nergångna...säkert också ett egenhändigt ihopsnickrat 4 tums avgassystem som lök på laxen ;)

Mvh Janne.
jo
972
johnor
Helt riktigt Janne avseende bränsle och bromsrör, fick byta allt på min 735... som tur är så var det gjort på min 750. Inget svårt, tar bara tid. M30 är annars en skottsäker motor om den sköts, förmodligen den bästa som BMW gjort.

Johan

Tack för all respons.
Fått se lite fler bilder på bilen nu, och den ser för det mesta fräsch ut, ägaren vill bara ha strax över 10tusen, så det kanske blir att slå till.

Den var för övrig väldigt billig att försäkra, till och med en liten mitsubishi lancer 1.3 är dyrare.

Än en gång, tack för respons. Blir att försöka åka och titta på den imorgon då.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hur gick det? Blev det någon affär?

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Är det automat, manuell, färg?
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Manuell står i första inlägget.

Bara Min Wagn!
Japp köpet blev av, och har fått njuta av bilen i 5 dagar nu.
Fick bilen för 10tusen så är helt nöjd, men finns lite fix med den dock.

Bilen är mörkblå, manuell som nämnt, och i min mening relativt låg milad gentemot de andra jag kunde hitta.

Extremt fin undertill, bara avgassystemet som börjat få ytrost.
Däremot finns det "lite" rost på karossen som behöver åtgärdas. En så länge bara rostbubblor, men skall försöka fixa det snarast.
Dock till det väldigt tråkiga, ena framskärmen har ett rost håll, så jag har bestämt mig för att bytta ut hela skärmen, då det kommer bli för svårt att laga.

Finns lite elfel också, ASC:n funkar, men går inte att stänga av, och varningsblinkersen slår på sig själv då och då, och till sist så är AC fläkten helt slut, skrapar/skramlar om den, så den skall byttas.

Annars är jag väldigt nöjd med bilen, väldigt komfortabel att köra, men har samtidigt tillräckligt många hästar för att kunna röra på sig ordentligt om det behövs.
Det brukar inte visa någon i displayen på de där årsmodellerna när man stänger av den utan det märks att den är avstängd genom att det inte blinkar när man spinner loss.

Ett vanligt problem med de där bilarna är att det kommer in vatten i bakluckan som lägger sig vid batteriet bakom passagerarstolen.
Det går också en kabelhärva mellan kardantunneln kontakterna kan ärga om det kommit in vatten.
Lyft på mattorna i bagageluckan, bakom stolarna och känns om det är blött.
Jo det där ang asc märkte jag när jag var ute o körde idag. Gick att stänga av utan problem, men som du sa, man ser inget förns man börjar spinna.
Lite dumt men men.

Vet att det tidigare läckt in vatten i bagageluckan då förra ägaren hade lagat listerna då de spruckit. Får kolla om det ligger vatten där imorgon.
Lyft på bagagerumsmattan och matorna både fram och bak och känn om det är blött.
Hur har det gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.