AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.035

Runflat F10/F11

Har redan beställt vintersulorna med runflat men tänker sälja av sommardäcken som följer med för att byta upp mig till 19"

AEZ Antigua är tanken sedan spörs det, Runflat eller ej?
BMW mobilitetsgaranti, hur tuffa är de?
Vilka tillverkare av däck använder sig av "Runflat"
Nokian har en del, fler högpresterande däckmärken?

Tips och synpunkter välkomnas =)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Punkteringsdelen i BMW:s assistansservice utgår om du inte har RFT men resten gäller.

De flesta däcktillverkare har RFT i sitt sortiment idag, t.ex. Continental, Goodyear, Michelin och Dunlop. Jag tycker dessa däck är betydligt bättre idag än när jag hade RFT första gången 2004. Men bilen blir tystare och lite följsammare med vanliga däck.

Fördelen med RFT är ju att man kan rulla vidare för egen maskin till däckverkstaden. Väl där så går inte alla med på att laga RFT, speciellt inte om skadan är i sargen. De har då oftast inte däcket hemma utan måste beställa hem det och då får man ha ersättningsbil ett par dagar. Är dessutom det andra däcket på samman axel slitet så får man byta bägge däcken. En punktering med RFT kan alltså bli ganska dyr i slutändan.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Runflat fungerar förvisso väldigt bra på F10:an, men jag väljer ändå att byta till ickeRFL när mina sommardäck en dag är slut.

Jag har investerat i BMW:s Mobile Kit så skulle olyckan vara framme tror jag att jag kan linka vidare till antingen hemmet eller närmaste däckfirma.

----
BMW CS/SC #6212
Vinterdäcken tycker jag är helt ok som RFT, inte sugen på att pilla med något vid en punktering mitt i vinterkyla och snö.

Sommardäcken är en annan sak, har idag kompressorkit i bilen. Så utgår bara assistans vid punktering så känns det som att man gör det bättre själv. Hur kul är det att vara utan bilen ett par dagar för punktering om man måste byta mer än 1 RFT däck?

Nä sommardäcken lutar åt standarddäck och en mobile kit
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du har fortfarande assistans, men du kan inte få kostnadsfri transport till ex en däckfirma om det visar sig att ett RFT-däck hade gjort detta möjligt. Så ingen skillnad i service, bara i vad du själv ev. måste bekosta själv!

----
BMW CS/SC #6212
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Hade lätt skippar run flat. De är sämre på allt utom vid punktering!
Kommer inte ersätta med run flat när sommarsulorna är slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.