|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter att länge ha suktat efter BMW F10 modellen gjorde jag för ca 2 mån sedan slag saken och köpte en begagnad 525 d med 10 000 mil på mätaren, byggår/månad 10/07. Flög ner till Helsingborg och hämtade bilen, körde den alla 85 milen hem till Hudiksvall samma dag. Bilen är för övrigt svensksåld, och jag köpte den av privatperson med blockets beg förs. Den härliga sexan och sköna åttaväxlade automaten gjorde körningen hem till en ren njutning...sånär som på en sak. Bilen drog åt höger. Inte våldsamt mycket, dock tillräckligt för att göra det aningen irriterande att ideligen kompensera till vänster med ratten. Jag märkte redan under provkörningen av bilen att den liksom "drev" åt höger, men tänkte det borde kunna lösas med en hjulinställning. Nu har jag gjort hjulinställning där både bak- och framvagn justerades och bilen drar fortfarande åt höger, oavsett sommar- eller vinterhjul på (225x55 17" på BMW originalfälgar). Killen på däckverkstaden provade bilen både före och efter hjulinställningen, han kliade sig i huvudet och tyckte jag skulle snacka med BMW om problemet. Jag har nu suttit och googlat och läst om flera som verkar haft detta problem med just denna bilmodell, dock har jag ej funnit någon som kunnat lämna klara besked om var problemet legat. Har ringt tre olika BMW verkstäder och inte någon jag talat med säger sig känna till, mycket mindre någonsin hört talas om detta problem. Jag är verkligen supernöjd med bilen men detta problem grumlar hela körupplevelsen. Är det någon som har ett gott råd är ni hjärtligt välkomna att höra av er. Mvh Kent | |
|
Har du kollat så inte du har anliggande broms på högersidan? Testa att skifta höger- och vänsterhjulen både fram och bak, ibland kan snedslitage gör att bilen drar åt ena hållet, om bilen drar till vänster efter skiftet har du hittat felet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du har Powerpost | |
|
Jag vet att det förekom problem med tidiga F10:or byggda 2010 som drog till höger. Det diskuterades även på en del engelskspråkiga forum. Här är en tråd: Länk |
|
|
Jo jag har kollat bromsarna och de ligger inte an. Både sommar och vinterdäck är tämligen nya så jag kan inte tro det är det problemet heller. Har också redan läst de där engelska forumen där folk haft liknande problem, uppenbarligen många i USA vad jag förstått. Naturligtvis är väl jag en av få i just Sverige nu då som fått detta problem. Det jag läst flera gånger på engelska är bla att "rotating the struts" skulle ha varit en lösning (en av lösningarna). Jag är relativt bra på engelska men hade ingen aning vad "struts" betydde, därför kollade jag upp det på google translate och vad jag kan förstå är det alltså fjäderbenet. Någon som kan intyga att det är så eller? Mvh Kent |
|
| Det är inte alla som gör hjulinställning som kan. Jag har varit med om flertal som misslyckas. Kör till BMW eller till en erkänt duktig hjulinställare. Då tror jag det löser sig. Be dom kolla bussningar och sånt noga. Det kan vara lite glapp. Det kan göra att bilen drar. Det är ju hopplöst att försöka få till en hjulinställning om det finns glapp. | |
|
Det kan ju vara slitage som någon missat att kolla bussningar, styrleder mm, enl tidigare inlägg. Har du elektriska komponenter i styrsystemet, om du har hastighetsberoende servo eller aktiv servostyrning ? Är nollpunkten,rakt fram, rätt på styrväxeln, kan vara fel, då blir bilen jobbig på vägen, krockad-hemska tanke,men man vet alldrig, jag hade nog valt en bmw verkstad kolla de här sakerna,dom är ju proffs på bilarna mvh |
|
|
Håller med tidigare personer. Kolla upp glapp i bussningar och leder samt lämna bilen till en erkänt duktig firma lokalt för hjulinställning! På mina bilar har de som gjort hjulinställning varit tvungna att göra om hjulinställningen ett par till tre gånger innan jag är nöjd (värden som är inom tolerans men enligt mig fel, ratt som inte är rakt ställd helt hundra mm). Vid hjulinställning skall det även sitta däck på som inte är snedslita samt att bilen skall lastas ned enligt BMW:s spec. Många som missar detta med att lasta bilen korrekt! Mvh Kristian |
|
|
Hej, grattis till nya bilen. Om jag vore dig skulle jag lämna den till Molin bil i sundsvall och låta dem gå igenom det hela samt komma med en rapport om vad det kan bero på. De nyare BMW:na är inte lättinställda och man måste ha det senaste i utrustningsväg för 4-hjulsjustering respektive programvaror för att få allt rätt. Att telefonledes försöka diagnosticera det du beskriver går inte. Lycka till! Asken |
|
|
Jag gjorde hjulinställningen här i Hudik på Däckab, och de ska enligt alla jag talat med vara några av de skickligaste på just hjulinställningar. Men det måste nog bli som ni skriver, att jag får lämna in den och kolla upp leder/bussningar osv. Jag snackade med första ägare av bilen, som körde den de första 9000 milen, och han vara bara nöjd med den. Tycker han skulle sagt nåt om den varit lika även då. Förhoppningsvis är det som sagt bara nåt slitage i nån bussning eller led. Men det är lätt att måla fan på väggen när man sitter och läser inlägg som handlar om just detta problem. |
|
| Hej, det är en mjukvaruuppdatering och möjligen en justeringen/vridning av framstötarna, det finns dokumenterat vad som behöver göras... På min första behövde de också byta ett stag höger fram.... Bmw gjorde 4 hjulinställningar utan skillnad, det var först efter uppdateringen som det blev bra..... | |
|
kent1970: Med anledning av postningen "Henke 77" gjorde så är det nog bara närmsta auktoriserade verkstad som kan fixa det hela, bara aukt. verkstäder har tillgång till BMW:s interna rekommendationer om uppdateringar och korrigeringar rent tekniskt. Antagligen tillhör du de BMW-ägare som bryr sig lite mer om sin bil än "medelsvensson". Hoppas det löser sig för dig! Mvh Asken Som gillar när BMW:s är i perfekt skick:) |
|
|
Jo, jag har ju närmast till Molin Bil i Sundsvall, så jag ska ta en tur upp dit så får dom gå igenom framvagnen. Molin Bil är ju auktoriserade så där borde dom kunna få fram alla data som finns angående detta specifika problem. Asken: Ja, jag är väl lite av perfektionist antar jag, men framför allt vill jag inte åka runt med en bil jag betalt en kvarts miljon för och reta upp mig på att den drar åt höger hela tiden. |
|
| Han är smart som bryr sig om det ;) | |
|
Provkörde en 525DA -10 i helgen med 10,500 Mil den drog också till höger fick nästan hålla emot under hela provkörningen men jag märkte det endast vid ca 100-130Km/h Är det bara 525D detta händer eller gäller det alla F10 2010 + 10,000Mil ? |
|
| Gäller alla modeller utom x-drive....... | |
|
Blir det någon skillnad om man lägger på 18"-19" hjul? Dom org ballongdäcken/hjulen 17" är värdelösa... Ostabil tycker jag |
|
|
Jag har köpt en BMW F10 520d -11 och upptäckte direkt att den drog hårt till höger vid hastigheter över 100 km/h. Jag beställde tid hos Bavaria i Solna för att fixa felet. När jag kom till Service verkstaden och visade en utskrift från nätet om problemet, Pulling-to-the-right-issue, så sa Service killen att det som står på nätet var felaktigt och att det inte finns något sådant problem. Jag berättade att flera som haft problemet fick det fixat av en mjukvaru uppdatering, men han ville inte ens titta på utskriften. Jag lämnade in bilen så de kunde provköra den, de ringde efter ca 5 timmar och sa att de provkört bilen och inte hittat några problem, bilen drog inte till höger. Bedrövad hämtade jag bilen och körde hem. På vägen hem märkte jag att felet var borta, den drog inte längre till höger!!!!! Jag tror att BMW uppdaterat mjukvaran och att detta löst problemet. Så jag måste tacka de killar på nätet som gett mig information hur man löser problemet. |
|
|
Hej! Samma problem här med min 530d. Tyckte i o f s att den blev bättre när jag satte på nya sommardäck men nu 2 veckor senare drar den till höger igen. Tyvärr lite väl mycket genomgående fel på denna modell och jag verkar ha dem alla!! Pulserande ljud när jag svängde till höger som försvann när jag bytte till nya ej runflat däck. Vibrerande bromsar och drag till höger. Jag ska ta ett snack med BMW innan jag lägger en förmögenhet på att byta allt runtom. Det kanske är en mjukvara som behöver bytas för jag tycker ratten står något snett. |
|
|
Provade en 520D F11 -10 för en stund sedan som drog till höger ganska tydligt. Minns inte helt men den hadde gått runt 5k mil(importerad...). Tyckte då att det var en ganska allvarlig fel på en så pass ny bil och fick, mestadels, pga den felen en ganska dårlig magkänsla. Men efter att ha läst här så får man ju förklarat en del. Det bästa med historien är nog att jag valde att köpa ny F11 i stället:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.