|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det någon som kör F01 som familjevagn? Jag har en E61 som jag tänkt byta ut snart. Men vill ha något extra, inte bara en ny F11 för den känns inte så mycket bättre än den bilen jag redan har. Testade därför 7-serie. Den känns helt annorlunda, mycket mer kvalitet och rejäl. Funderar därför på en 740d från tyskland. Vi har dock 2 små barn så det är kanske inte toppen att gå över på sedan men tänkte köra takbox om det behövs när barnen är så små. Någon som har en 7-serie som familjevagn? Vill höra om era erfarenheter. | |
|
Så länge du inte har tvillingvagn kan jag inte tänka mig att du behöver större utrymmen. Större delen av europa åker runt i Ford Focus och VW Golf med småbarn. Klart det går med en 7-serie. ------- //Lövet |
|
|
Vi har en dubbelvagn som går att få in i bagaget testade vi idag. Men vi har även paraplyvagn och den är ju betydligt mindre. Tänkte köra med takbox i början... |
|
|
Har en 3 åring själv, tar knappt med oss vagnen längre. De har ingen lust att åka vagn nån längre tid så det går över snart. Hur ofta har du vagnen med dig och den inte används? Min gissning är att det är ganska ofta. ------- //Lövet |
|
|
Farsan och farfar har åkt sjuserier under hela min uppväxt. Det har iaf fått mig att bli bmwtok så jag antar att det har funkat bra :D Nu kör båda F01 och vi åker ofta fem personer i bilen och det är inga problem dock var det längesedan vi hade barnvagnar eller barnstolar med oss :) Trevligare vagnar får man ju leta länge efter... ;) // Johan |
|
|
Kör iofs F02 :-) men skillnaden är inte så stor... Har två tonåringar så jämförelsen haltar väl en del men det är inga som helst problem med barn å packning i den inte. Men takbox på en sjuserie???? Det har jag nog ALDRIG sett och det är i mina ögon inte bilen man smäller på en sådan på. Är liksom inte värdigt att åka sjua med takbox. Bättre med en kombi i så fall. Det är ett stort bagageutrymme så jag är rätt säker på att det ni behöver få med er får plats i bagageutrymmet. Oftast finns det ju även affärer dit man ska så man behöver ju inte ta med sig hela bohaget. I övrigt så är en sjua något utöver det vanliga och dom är mycket mycket trevliga bilar att umgås med. Kanske lite byngliga när man ska till ICA och storhandla eller in i ett garage och parkera, tänker då främst på att dom är stora och p-platserna inte är anpassade efter dom... Men om man parkerar längst bort från ingången så är det inte några bekymmer. Tycker definitivt du ska titta närmare på en och om du hittar ett bra ex så slå till. Men fundera gärna en gång till ang takboxen ;-) Niklas Fransosen |
|
|
Heja! Våga vägra kombi! Visst är sjuan en helt annan bil än "standard 5-serien" en F01/F02 står på min inköpslista också, tyvärr kan jag inte ge någon input på hur en sjua funkar med barn då jag själv inte har några barn. Däremot tycker jag att min gamla E38a som har mindre bagage än F01, rymmer otroligt mycket i bagaget, i klass med en mindre kombi. Finns fällbart baksäte som tillval/std i F01/02? |
|
| Varför inte kika på en F07? Den är ju som en 7a med mer lastutrymme.. | |
|
Tror inte fällbara säten finns som tillval. Min har komfortstolar, dvs fullt inställbara, så dom går inte att fälla. Tror det enda tillvalet var skisack. Tjatar lite, :-) en sjua är inte tänkt att vara den dugliga familjefraktarholken så utifrån det perspektivet saknas det en del praktiska prylar som en vanlig familjekombi ofta har. Niklas Fransosen |
|
|
Har verkligen en F07 större bagage? Luckan går att öppna mer men när jag kollade på den så var luckan så tjock att den tog halva bagaget. Nu går väl baksätet att både vinkla och flytta lite på F07 och då blir bagaget större. Jag funderar på en F02 när båda barnen sitter framåt. Då lär ingen av dem heller vilja ha vagn längre. |
|
| Nu känner jag att man kan ha en 7:a med familj ytan att känna sig allför "utanför" . Dock kom ett till problem upp med försäkringen ( lite från trådämnet ). Dom vill ha 28k / år för helförsäkring... | |
| Min 730d kostar ca 9000/år att försäkra. Det är svårt att hitta en bättre bil än f01 :-) | |
| Jag inbillar mig att en F01/02 är billigare att försäkra än en X5. Borde inte vara så mycket dyrare än en 5-serie med stor motor. | |
|
Jag och min F01:a har precis kommit hem från en tvåveckors road trip med familjen. Julveckan spenderades i södra Sverige och andra veckan i svenska fjällen. Vi hade med oss julklappar, tvillingvagn, ett par skidor, pjäxor, kläder, blöjor, mat och en jävla massa annan skit, utöver en fyraåring, en ettåring samt deras mor. Vi fick plats, men det var på gränsen. Jag har flera gånger funderat på takbox, men det som får mig att tveka är det faktum att hur mycket plats man än har i bilen så kommer ens fruntimmer att fylla utrymmet med det ena eller andra som man "absolut inte kan klara sig utan". Utöver det är det inga problem med att ha takbox på en F01. På F02 däremot kan (får) man inte lasta på taket. Min helförsäkring kostar ungefär 12000kr per år. |
|
|
pettran, jag blir glad nær jag læser vad du skriver. Jag har varit orolig før utrymmet før egen del och sneglat på F11 530dT LCI men det ær samma pengar om inte mer och dessutom utan kænslan som en F01 730d LCI har. Jag eller frugan ær inte direkt friluftsmænniskor heller så inga mounatinbikes eller skidor ska med... Håller i øvrigt med om vad du skriver om fruntimmer och utrymme. |
|
| Yass -> Du har powerpost. | |
| Min helförsäkring kostar 9500 kr/år, inte 12000 som jag skrev tidigare. | |
|
Pettran, vilket bolag har du då? Jag har Original och betalar det dubbla. Bor iofs i förort (villa) till Stockholm och är 45 år. Skulle gärna betala samma som du :-) Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen -> Länsförsäkringar, bor i villa utanför medelstor stad och är yngre än dig. Det varierade väldigt i pris när jag ringde runt till försäkringsbolagen. Men jag kör ju 730d, inte 750Li som du. ;-) |
|
|
Tack Pettran! Jo iofs skillnad mellan 730d och 750Li men tycker inte det borde vara SÅ stor skillnad. Men jag ska kolla upp Läns när det är dags att förnya förskingringen ;-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.