|
|
|
|---|---|
|
Ja, det börjar bli dags att summera året med F10:an. Hösten -12 började jakten på en lätt begagnad F10. Siktet var först inställt på en 535i med lagom mycket utrustning... Denna höst var dom dock ganska svåra att finna. Kanske beroende på att det faktiskt inte sålts några mängder av dom... Min handlare försökte få mig att välja diesel, men jag var länge motsträvig; i min värld är en BMW (minst) 6-cylindrig och framförallt BENSINARE! Handlaren i fråga skickade ut mig i deras demo, för tillfället en skapligt utrustad 525d xDrive. "För knattrig!" löd domen från mig..(inte särskilt nyanserat inser jag så här i efterhand :-) Nåväl, det hade nog såtts ett frö någonstans i alla fall... Pratade med lite vänner och bekanta och insåg plötsligt att jag nog var ganska ensam vid bensinpumpen numera. Plötsligt en dag ringer min lokala BMW handlare och lockar; vi har precis fått in en 530d GT, med helt rätt utrustning...kom och prova! En GT fanns inte på kartan, men tyckte kanske inte att det var läge att framföra den åsikten just vid det tillfället. Sagt och gjort; lånade hem bilen och blev, bokstavligt talat; frälst! Insåg nu att diesel är grejjen! Den relativt låga förbrukningen gjorde väl också sitt till, misstänker jag.. Nu började jag ha benat ut vad det var jag ville ha: 530d/535d, helst en Premium Selection! Hittade ganska snart en 530d med låga mil på Novation i Uppsala och vi kom överens på telefon med inbytet mm. Detta var i januari och ännu har inte "bilbytar-djävulen" visat sig, ett betyg så gott som något! Hade läst ganska mycket här på AP om problemen med F10/F11, men verkar hittills (peppar, peppar...) vara förskonad... Enda "felet" har väl varit varning för urladdat batteri vi kall väderlek, men det kan lika gärna vara batteriet som nu börjar vara till åren. Bilen har dock alltid startat utan några somhelst tecken på svagt batteri. Hur summerar man det då? Om jag jämför med den 530i E60 -03 som jag hade innan, så konstaterar jag att F 10:an känns betydligt mer solid (jag vet att det är stor skillnad på tex -03:orna och E60 LCI som har en helt annan kvalitetskänsla än min tidiga) Märker också av ett betydligt mer spårstabilt chassie än E60. Trots ännu större hjul på F 10:an. Nackdelar då? Javisst! Den är och KÄNNS framförallt större! Inte alltid en fördel i trånga parkeringsgarage mm... Sedan saknar jag den Aktiva Styrningen från E60! Tycker väl också att den hade en mer kommunikativ styrning också, när man jämför dom rakt av. Sedan har väl xDrive hoppat upp några pinnhål på önskelistan denna vinter! Nåväl, många ord om ingenting egentligen! Ville väl mest skriva av mig och kanske finns det fler åsikter på forumet från medlemmar som haft båda bilarna! Tack för ordet och ha en riktigt bra helg! | |
|
Jag har nu själv kört F10i drygt 2,5 år, vilket motsvarar ungefär halva den tid jag körde förevarande modell E60. Vid valet av nuvarande bil var inte tanken att det skulle bli en diesel utan bensin som jag alltid haft tidigare och då med 6-cylindrig motor. Men efter att provat de motoralternativ som fanns tillgängliga våren 2011, föll valet med stor tvekan till slut på en diesel. Jag håller med tidigare insändare om att E60 kändes livligare och smidigare att köra vid daglig stadskörning. När jag jämförde samma motorbestyckning som jag hade i min 530i -06 (258 hk) med motsvarande 528i (F10) kändes det för min del att F10 krävde en mer effekt-/kraftfull motor för att vara jämförbar med motsvarande E60. Det resulterade i mitt fall ett val mellan en 535i eller 535d. Det blev den sistnämnda motorn som valdes, vilket jag nu efter 2,5 år inte ångrar när jag under denna tid provat allt från 518d till M5. Jag tycker att F10 är både snyggare och ger ett bättre kvalitetsintryck är E60, men att E60 är minst lika bra om inte bättre "paketerad" med utrymme än F10. Det gäller främst baksätet som jag uppfattade som något bättre utrymme för ben och fötter än F10. Min gamla E60 hade egentligen inga problem under de 5 år jag ägde den förutom ett litet störningsmoment gällande kvalitetsintrycket med gnisslande inredning. Detta existerar inte i min nuvarande F10 och förekom heller inte i min E39 som jag i mångt och mycket är mer lik F10 än E60 vad gäller de allmänna intrycken i form av "tyngd och passning av inredningsdetaljer". Jag har precis som ett flertal andra F10/-11 ägare drabbats av problem med lösa BMW emblem på tröskellisten fram, vilket känns lite taffligt på en så väl ihopsatt bli i övrigt. Vidare störs jag över en överkänslig regnsensor som sätter igång vindrutetorkarna för mig alldeles för tidigt och där reglaget på torkarspaken inte tycks fungerar som den fungerade på min förra E60 där man kunde välja känsligheten på intervalltorkningen. Undantar jag dessa saker är den än så länge den bäst anpassade bilen för mig även om jag ibland störs lite av dieselljudet i tomgång och i lägre hastigheter efter alltid tidigare enbart kört bensinmotorer. I övrigt är den mycket bekväm och tyst att köra med en klart underhållande kraft att utnyttja när tillfälle ges. Att det är fler som uppskattar F10/11 framgår ur försäljningsstatistiken även om det innebär att bilen blir mindre unik, men det stör inte mig så länge som bilen ger mig den glädje i vardagen som det gör idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.