AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.575

Olika skattenivåer 320d 177hk?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Håller på och letar smått efter en 320d touring. Vill ha en -08 eller -09 med 177hk motorn. Det som slår mig är att det skiljer i skatt ganska väsentligt. Jag har sett 3 olika nivåer. 1600kr, 2400kr och nu idag såg jag en -09 med 3000 kr i skatt.

Det förbryllar mig lite i övrigt då jag inte vet skillnaderna. Det ska väl vara samma motor eller? Någon som har mer info om skillnaderna?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen är importerad och registrerad på fel sätt kan den få viktbaserad skatt istället för koldioxidbaserad. Det blir betydligt dyrare.
Sen kanske det skett små uppdateringar över åren? Har alla samma CO2 utsläpp?

-------
//Lövet
Är alla manuella RWD eller är det en blandning mellan RWD, Xdrive, Aut, man? Redovisa gärna vilka exemplar som har vilken skatt.

Transportstyrelsens kan även ha gjort fel, läste att del MG ZT-T fick betala skatt för stadsförbrukning och några andra fick betala för blandad. Alla svensksålda.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Den med 3000 i skatt är xdrive aut så den kombon drar väl lite mer och höjer därmed förbrukning/utsläpp. Den på 1600 är rwd manuell så det kanske är dessa små skillnader som spelar in. Tänkte inte så långt utan var mer inne på att det berodde på skillnader i motor, pertikelfilter eller liknande.

Vid närmare eftertanke så är det nog drivning, samt växellåda som är huvudorsakerna till skillnaderna.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har en 320d Touring xdrive -10 (177hk) och betalade 2505kr i november 2013.

För MY2008 (och äldre) beror det också på om den är tagen i trafik före el efter 2008-01-01 kl 0.00.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.