AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.160

Dubbelglasrutor BMW 540 E39 02:a, var kan dessa köpas?

Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Min far köpte nyligen en BMW 540 02:a. Det enda felet på den är att det har bildats luftbubblor mellan glasen på 3 av 4 sidorutor, vilket är väldigt irriterande. Har letat som en tok efter ersättningsrutor, men inte hittat något. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta? Med vänlig hälsning, Erik.
Du får leta på skroten, hos BMW eller på ebay. Men det är nästan lika bra att byta till enkelglas så slipper ni problemen.

Mvh Stephan
Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Men hur pass mycket annat måste också bytas om man byter till enkelglas? Misstänker att alla lister och glidskenor ser annorlunda ut då också.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Du måste ha med lite lister också.
Länk
Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Tackar :)
Vad är det för typ av dubbelglas? Det finns två olika, med luftspalt emellan (kallas isolerglas) och med seg laminering emellan (kallas skyddsglas).

Du behöver troligen även bygga om hållarna i rutans nederkant, alt byta fönsterhissarna (det blir dock betydligt dyrare). Vissa av dubbelglasen har annat utseende på hållarna, som inte enkelglasen passar i rakt av.

Gummilisterna som rutan löper i måste du också byta.

Jag har hört att Pilkington säljer nya dubbelglas till mycket bättre pris än BMW.

En bra BMW-bildemontering är Upplands bildemo, de brukar ha det mesta i BMW-väg.
Är det en Touring (kombi) eller sedan?
Om det bildats bubblor emellan så låter det som skyddsglasen. BMWs skyddsglas är av dålig kvalitet, lamineringen släpper med åren och rutorna blir jättefula.

Skandal egentligen, det borde BMW rätta till tycker jag. Men det är väl inte så troligt att de gör det.
Fo
26
Fordesci
740iA -94 (E38)
Jag vet inte vilken typ av dubbelglas det är, det är delvis ett problem också. Men om både isolerglas och skyddsflas är samma tjocklek så borde det inte spela någon roll vad man skaffar sen? Tack för tipset av bildemontering, ska kolla där.

Det är en sedan, och framförallt h-bakruta som är ful.

Okej, så de med luftspalt istället för laminering är bättre kvalité? Jag har nämligen aldrig förr sett en BMW med så fula rutor, trodde knappt det fanns.
Det är S357A securityglass, ett annat alternativ är att byta till isoler dubbelglasen då slipper man byta listerna.
Vad jag har läst här på AP så behövdes nog inte hållarna bytas om man skifta från dubbel till enkelglas men tvärtom så måste även hållarna bytas.

Ring han med 540 -02an på blocket som säljer den i delar pga motorhaveri, med lite tur har han isolerglasen i sin :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.