AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.516

Ingen värme i E39

Efter att ha kört med AC ett par veckor för att få upp tomgången har nu värmen slutat fungera i bilen. Vet inte om det har något samband?

Som grädde på mosen har kylaren börja läcka vilket jag desperat fixade med kylartätning, och den har slutat varna för nivån i kylaren. Vet inte om det har något samband?

Det kommer överhuvudtaget ingen luft alls från de reglerbara utblåsen ovanför Navin.

Var börjar man???
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lufta kylsystemet!

Min bil:

Länk

Har luftat kylsystemet, men tack för förslaget
Ingen luft alls i panelutblåsen? Hörs fläkten, kan du varva denna upp/ner med knapparna på klimapanelen? Om fläkten funkar och om det dessutom kommer luft i övriga utblås så öppnar inte de motordrivna spjällen luftkanalen till utblåsen. Dessa styrs inne från klimapanelen, du kan köra allt manuellt via de tre knapparna till vänster på panelen, för fotutblås, panelutblås och defroster.

Om inget hjälper så kan du alltid testa med batterireset, lossa minuskabeln en kvart och sätt tillbaka. många fel kan rättas till med batterireset, speciellt i processorstyrda moduler och system, t.ex i klimapanelen.

FP
Hej

Stort tack....nu kommer det värme ur det högra panelblåsen, det vänstra blåser friskluft.

Vilken känsla;)

Ska testa reseta som du föreslår och hoppas varningen för Kylarvätska nivå slutar pliga trots att "pinnen" visar fullt.

Temperaturen kan du ställa separat för höger/vänster. Utöver detta så kan du blanda steglöst mellan friskluft och konditionerad luft med blandningsratten mellan mittutblåsen, som kab ställas mellan röttt och blått område osv.

Varning för låg kylvätskenivå trots att det är fullt kan säkert bero på defekt givare, den sitter i botten på expansionskärlet.
Sök i forumet så finner du en massa info om både klimainställningar och defekt nivågivare.

FP
Jag vet. Bägge står på 22 faste det kommer friskluft från det vänstra. Det högra gör jobbet så länge

Expansionskärlet är nog kast. Bilen har läckt. Ska in på verkstad på tis. Får se vad de säger

Tack för hjälpen
OK. Verkar som ena värmeventilen kärvar/fastnar i stängt läge, då blir det bara friskluft osv-

FP
Ok. Jag har åtminstone värme nu, vilket uppskattas;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.