|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en BMW 116 års modell 2006. Köpte bilen av bilfirma för ca 7 månader sedan. KAn meddela att jag nyligen hade den inne för ny styrbox till ABS samt att en slang till kylaren läckte. Bilen har gått dåligt ett par dag på tomgång och under 2000 varv/min. Motorn hackade och gick ojämnt. När jag låg över 2000 varv så gick bilen bra. Lämnade in bilen på en diagnosering och fick felkod på att det var misständning på samtliga cylindrar. Efter att ha ringt runt till div. mekaniker så sa de att det kunde vara dåliga tändstift alt tändspolar. Och att spännrullarna till kamkedjan inte kunde spänna tillräckligt mycket. Byte iaf tändstift och tändspolar på bilen. Samma dag så åkte jag med bilen och den gick bra i början sen började bilen gå riktigt dåligt. Fick ringa bärgare som fick ta bilen till den närmsta bmw service. Samtalet från dem var inget vidare. Glidskenorna som kamkedjan går i var trasiga, så att det har samlats spån i motorn. Att byta kamkedja och glidskenor skulle kosta lika mycket som att köpa en beg. motor sa teknikern. Sen såg han att någon hade varit och pillat på filtrerna till vanosventilerna. Eftersom att det bara satt ett filter men det ska vara 2 som sitter där. INGEN motorlampa eller någon annan lampa har lyst att något är fel med bilen. Vilket jag tycker är riktigt konstigt. Vad kan det bero på? | |
| En eventuellt dum fråga: tänds motorlampan överhuvudtaget när nyckeln sätts i eller har nån tagit väck dioden (om det sitter nån sån på en BMW?) ? | |
| Motorlampan tänds när nyckeln sätts i. Jag har kollar statusen på bilen och där står det att allt är OK. Fattar att inte lampan lyser om nu kamkedjan skulle gå av helt plötsligt. Men eftersom att motorn går så himla konstigt så borde man ha fått någon fel indikering från bilen. Annars så förstår jag inte vad man nu skulle ha en motor indikationslampa till. | |
|
Hur många mil har den gått? Har du bilen helförsäkrad? |
|
| Bilen har gått ca 11500 mil. Och den är halv försäkrad. | |
|
Hej! Beklagar att du fått problem med "nya" bilen. Vilken verkstad står bilen på? Vilket försäkringsbolag har du? Mvh Asken |
|
|
Tack Asken. Just nu står den på en BMW firma. Inväntar en offert från dom. Och jag har länsförsäkringar. Har pratat med dem och de kunde inte hjälpa mig. |
|
| En bekant råkade ut för samma sak på en 120i. Hon fick motorlampa och limp-home-läge ett par gånger innan den till sist rasade kapitalt, så det låter exceptionellt märkligt att inget skulle indikerats. Det hjälper ju dessvärre inte dig, och jag beklagar verkligen situationen. Mig veterligen är det bara Salus Ansvar som har maskinförsäkring över 8-9000 mil, och BMW har inte direkt varit snabba på att hjälpa offer för ras på varken bensin- eller dieselmotorerna. | |
|
Därför jag skulle vilja ha lite info så jag kan gå vidare med frågan. Varför jag inte fick någon indikation på att motorn höll på som den gjorde. Så jag är tacksam för all er information. Väldigt tråkigt att BMW inte kan ta på sig ett fel som de vet om. Alt. om försäljaren mörkar något. |
|
| Efter som att det är ett slitage i motorn så är det ju väldigt troligt att felet fanns där även för 7 månader sedan, kolla med konsumentverket om man kan få det till befintligt fel eller något liknande. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det för motor i en 116i -06? Det borde väl vara en N45 (dvs den utan direktinsprutning och valvetronic)? Det var väl 2007 som N43 kom till 116i (som har både direktinsprutning och valvetronic)? @AArvidsson : Vilken årsmodell var den på den 120i? Nyfiken på om det var en N46 eller en N43 som rasade. Om jag minns rätt så sitter det samma (för korta) kedjespännare på alla dessa motorer, iallafall på N46 och N45, tror N43 fick den nya (lite längre) monterad från början. Lite märkligt att kedjespännaren går "i botten", låter som att kamkedjan har förlängts lite längre än vad ingenjörerna räknat med. Tycker att det inte känns helt stabilt att en kamkedja förlängs såpass mycket på bara 10 000 mil. Att den blir längre med milen kan jag förstå, men efter bara 10 000 mil? Ovanstående vara bra ett par funderingar kring själva kamkedjan, tyvärr inget förtydligande varför en motorlampa inte tändes trots att bilen uppenbart gick dåligt. Det lilla jag läst om felkoder så verkar det normalt sett behövas ett antal specifika körcykler efter varandra med felet fortfarande kvar innan motorlampan tänds. Kanske var det bara rena oturen att hade du startat bilen en-två gånger till så hade motorlampan tänts (det ligger garanterat felkoder i pending dvs ännu inte bekräftade fel). @Nissebiff : Vet du om du hade den gamla eller den nya hydrauliska kamkedjespännaren? |
| Hm... Det var en pre-facelift, kan det varit en 2006? Den bilen var inne på verkstan fyra, fem gånger då de enligt utsago huvudsakligen släckte motorlampan "för det var ju inget fel på motorn". Jag vet inte var sanningen ligger, men faktum kvarstår att den åkte in och ut på verkstad, blev friskförklarad och sedan rasade den :P | |
|
@bmw-slangen Tyvärr så har jag inte en aning. Jag körde ett X-antal mil med bilen när den gick dåligt utan någon som helst varning. Han på verkstaden fattade inte heller varför det inte hade kommit någon varning av något slag. Men han sa att någon hade vart o pillat i motorn eftersom att ett filter saknades till venosventilerna. Vad jag fattade. Rätta mig om jag har fel. Men skiten från glidskenorna ska hamna där. Om det nu inte finns någon filter där,så går skiten rakt ut i motorn. Och då tycker jag isf att de borde ha sätt det antingen i oljan eller i filtret vid servicen. Eftersom att det va rätt mycket skit i ena filtret. Samma företag som sålde bilen till mig gjorde services på bilen. Tragiskt att man ska åka på någon sånt med en så pass "ny" bil. |
|
@AArvidsson : Ok, då är det samma som min 120i - då är det en N46-motor i den. Har precis samma motor, och när köpte min så satt den gamla kedjespännaren där vilket jag bad om att det skulle bytas innan jag köpte bilen. Om det gör någon skillnad och kan förhindra eller förlänga något eventuellt exceptionellt stort slitage på kamkedja eller dess komponnenter som leder till motorras i förtid vill jag vara osagt - men har iallafall gjort den lilla förändringen iallafall. @Nissebiff : Ok, lider med dig att en såpass ny bil rasar på ett sådant sätt. Angående frågan om det satt ny eller gammal kedjespännaren dök den upp i mitt huvud när jag läste din beskrivning "Lämnade in bilen på en diagnosering... Och att spännrullarna till kamkedjan inte kunde spänna tillräckligt mycket." Om man såg att kedjespännaren inte kunde spänna mer och det satt den gamla typen (den nya typen kan spänna en bit längre) så blir jag förvånad varför den inte byttes (känns lite riskfyllt att köra omkring med en kamkedja som närsomhelst kan bli för slak och hoppa över en kugg och orsaka ett riktigt haveri). Jag kan heller inte minnas att det finns några spännrullar till kamkedjan, var det verkligen spännrullarna till kamkedjan som inte kunde spänna mer? Eller var det "bara" spännrullarna till drivremmen som inte kunde spänna mer? Nu verkar det dock vara mer att glidskenorna inte hållt måttet och gått sönder och det har i sin tur orsakat skador internt i motorn. Fast jag har inte riktigt fått klarhet i om kedjan gick av eller kuggade över och i sin tur orsakade skador på toppen med kolliderande ventiler och kolvar. Slitna glidskenor i sig gör ju inte att motorn går dåligt - det gör den däremot om kamkedjan hoppar en kugg eller om den hoppar flera så börjar det nog kollidera. Jag försöker bara få en uppfattning om vad som gått sönder i motorn (och därigenom försöka besvara på frågan om varför motorlampan inte började lysa) samt koppla ihop det med att bilen gick dåligt en tid innan. Eller det kanske är två helt orelaterade händelser? Att bilen hade något typ av tex tändfel som gjorde att motorn gick dåligt och att sedan glidskenan plötsligt gick i tusen bitar (pga onormalt högt slitage) och orsakar att kamkedjan kuggar över flera kuggar och ventilerna kolliderar med kolvarna. Men om jag förstått rätt så har inte kedjan gått av eller kuggat över - eller? |
|
Kanske var lite otydlig i vad som har hänt. Motorn fungerar fortfarande så det e inte ett motorras i den bemärkelsen. Anledningen till att jag skrev motorras i rubriken var att han teknikern sa till mig över telefonen. Motorn knackar en del när man drar igång motorn. Det jag vet ang. motorn. Den funkar men går riktigt dåligt. Går dock att köra med den. BMW teknikern sa att det var samma peng att byta till en "ny" motor än att renovera den gamla. Eftersom att han inte visst omfattningen på skadorna som kunde ha uppstått i motorn. Sen sa teknikern spännare/sträckare (vilket skulle styras av oljetrycket i motorn) att kamkedjan var defekt för att inte kamkedjan var tillräckligt sträckt . Så kamkedjan hade slitit ner glidskenorna eftersom att han hade hittat en massa plast/metalrester i filtrera till vanosventilerna. Ena filteret fanns inte och tydligen så åkte alla de metall/plast resterna in i motorn. När jag först upptäckte felet att bilen gick dåligt, så åkte jag till Meknonomen och kopplade upp bilen. Där fick jag felmeddelande: Misständning på samtliga cylindrar. |
|
Ok, tack för förtydligandet! Det hjälper ju inte dig, men jag funderar på vad som hände först och vad som är följdskador. Det låter som att kamkedjan blivit något utsträckt och kamkedjespännaren (jag får utgå att det sitter den gamla där med en kortare räckvidd än den nya) inte klarat att sträcka på kedjan tillräckligt och den då börjat slå emot styrskenorna och ta sönder dessa. Visste dock inte det sitter filter vid VANOS-ventilerna. Hittar inget på min N46-motor, ska kolla på N45 också. Aha! Kan ju vara så att filtret sitter ihop med VANOS-ventilen (och inte säljs separat från BMW). Det är ju samma VANOS-ventiler i din N45-motor som i min N46-motor (och flera andra motorer också). Jag förstår dock teknikern som inte kan lova att det bara räcker med att byta ut kamkedjedelarna, då det uppenbarligen har kommit ut plastdelar i systemet (och han kan omöjligt veta om det hamnat på något olämpligt ställe). Ser ut som två vägar framåt (1) Byt ut de trasiga delarna och hoppas allt skräp hamnat i oljefiltret. Detta borde vara det absolut billigaste, dels material och arbetskostnad. Men en stor risk det finns mer fel. (2) Köp begagnad motor och montera. Dyrare, både material och arbetskostnad, men är ett säkrare alternativ till att det sedan fungerar som det ska. |
|
Nissebiff, Hur kommer jag i kontakt med dig smidigast? |
|
|
Hej Nissebiff Jag lider verkligen med dig och jag sitter i exakt samma sits som du mer eller mindre. Min 116i från 08 har varit in och ut verkstad med samma symptom. Sedan 2010 då första gången eländet börjar. Den har varit inne för 9:e gången för samma problem. Det börjar alltid med vibration från motorn som påminner om en tändstift börjar lägga av och går på 3 cylindrar. Rykningar under 2000rpm motor får ingen kraft. Dom sista två gångerna så har motorn inte orkat start på tomgång. Motorn startar men väldigt ansträngd och tappar kraft och det hjälper inte med de gas för att behålla varvtalet, sen dör den. Har bärgat in den dom två sista gånger. BMW har på rutin bytt alla tändspole, spridare, injektor och massa annat runt dessa så har det gått bra och problemet kommer tillbaks igen. Verkstad ringde idag om att bilen är klar och dom bytte samma grejer igen medans jag påpekar om ni har bytt på rutin och historiken säger på bilen säger den håller ett tag sen kommer den igen. Det ni bytt har inte hjälp, grund orsaken är inte löst. Men dom hävdar att det är det som är felet. BMW har bjudit på kostnadfritt gången innan och den här. Jag fick min nyckel till bilen satt mig och startade, SAMMA FEL!! DOM HAR JU INTE LAGAT DEN!!! Gick in till verkstad den är inte lagad. Nu hoppas jag dom får lite mer attention att dom gjorde bort sig totalt. Nu återstår att se vad detta kommer att innebära. Jag hoppas dom hittar felet nu och åtgärdar det. |
|
|
kolla lite här: Länk Har du köpt den av en bilfirma så har du 6 månaders garanti där de ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, 7 - 36 månader så ska du bevisa att bilen var behäftad med felet när du köpte bilen. Jag har praktiserat detta på både väl begagnade bilar och andra saker och man har mycket rätt på sin sida som konsument. Har de sagt att det inte fanns några fel på bilen när du köpte den, så ska det vara så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.