AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

Läckage i baklucka e30 316i

ka
6
kakanbro
BMW E30 316i
Hallå! nu har jag äntiligen köpt min första bil efter massa år av längtande. Har förstås redan börja meka lite med bilen. Jag har kommit till mitt första problem som jag upptäckte efter att jag tvättat bilen. Det hade samlats massa vatten i vänstra hjulbaljan i bakluckan.
Jag har tagit bort mattan i mitten. sido mattan är jag osäker på hur jag ska ta bort utan att förstöra något. Finns det några lätta sätt att hitta läckor? Och hur ska jag täta läckan när jag har hittat den ?

Kan tillägga att utifrån tycker jag det ser ut som att det rann in precis vid vänstra baklyktan

Tyvärr har jag inte tillgång till garage.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Är nog tätningslisten till baklyktan som torkat och läker. Inte helt ovanligt på tex E21 och E30.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
ka
6
kakanbro
BMW E30 316i
Är det den som går runt hela insidan av luckan du menar då?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Runt baklyset.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
ka
6
kakanbro
BMW E30 316i
Jag ryckte bort inredningen därbak idag och torkade rent allt, jag upptäckte då att det var väldigt blött även på insidan av den ena av plåtgrejerna som går ner på varsin sida av bakrutan (vet inte vad det kallas). Jag vart väldigt förvånad för jag visste inte ens att de var ihåliga och kopplade med bakluckan, jag såg t.o.m vattendroppar rinna där uppifrån och ner. Har sprungit fram och tillbaks med en vattenflaska och provat hälla lite överallt (saknar vattenslang) Men kan inte riktigt fastställa den exakta punkten där vattnet kommer in.

Inga förslag?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har haft samma problem i snart 10år nu med min 318iE30-88!

Numera är problemet MYCKET mindre men det har kostat massor av tid att lösa.

Nedan följer vad som kan orsaka vatten i "sidobaljorna" bak E30;

Genomrostade hjulhus
Dålig tätningslist baklyktor
Fel listtryck baklucka (går att justera hur hårt luckan ger listtryck
Dåliga lister runt bagageluckans öppning
Sönderrostade skärmkanter bak
Genomrostade sidobaljor pga den blästring bakhjulen ger underifrån genom alla år

Vatten kan komma in både genom körning i regn och då det regnar på bilen, jag har haft båda delarna och i båda baljorna trots fin originalbil med 1 ägare.

Passa på att kontrollera hur plåten är under säkringsdosan på vänster sida i motorn och om dräneringspipen är igensatt som sitter mot torpedväggen nedanför vindrutan och i motorutrymmet. Igensatt pip ger att vattnet ligger kvar i kanalen som löper under de svarta plastventilgallret på höger och vänster sida direkt framför vindrutan.

Jag har haft allt detta!!

Idag endast mindre fukt i vänster sidobalja, orsaken till det kan jag ej finna då jag kollat allt.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Idag vet man mer.

I C-stolparna sitter det gummit/plastgenomföringsskålar kopplade till dräneringsslangar för vatten som leds ut baktill vid sidan innanför kofångarfärtena bak.

Dessa "skålar" lossnar från fästet och går att föra upp och ner då de är kopplade till slangar, när de har lossat kommer det vatten som leds via takluckan och bakåt inte att rinna ner i dem längre utan tar vägen under dem och rinner ner direkt i bagageutrymmet och över hjulhusbaljorna för att samlas i de bakre hörnen.

Detta är en konstruktionsmiss från Bmw's ingenjörer och helt vansinnig lösning, man behöver kapa i plåten för att kunna komma åt dem antingen på utsidan eller insidan av bilen, helt otroligt dumt.

Alternativt borra litet hål hö och vänster sida bak i bagageutrymmet känns som den minsta åtgärden så får vattnet helt enkelt rinna ner och ut.

Skall prata med en mycket erfaren i dagarna och se vilka lösningar som kan finnas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.