AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.183

Hur laga rostig reservhjulsbalja

To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
Någon som har tips om hur laga en rostig reservhjulsbalja på en e9'a.
Vill bara byta ut nedre delen eller svetsa men finns det plåt som matchar strukturen i orginalet?

/Tony

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns nya att köpa hos BMW. Kostar runt 4000 kr
Länk

Per L
To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
Det står 68-73 på reservdelen, min är ifrån -75 och kanske lika?

Hade bara tänkt laga botten på baljan med en ny plåt för att slippa ta loss hela som angränsar mot skärmen(kanske inte så bökigt att ta bort som det ser ut som).

Pe
2.342
Per L
Jag uppmärksammade inte att delen bara passar tom -73 när jag svarade!

Då har du två alternativ:
- du kollar på en -73a eller tidigare för att om möjligt se vad som skiljer. Om du har tur är det bara en liten ändring som är gjord till 74-75 och som inte har så stor betydelse eller lätt går att justera så att det blir lika som på din bil eller
- om själva golvet är bra och bara baljan behöver bytas ut kan du kapa bord den delen från den nya plåtbiten och svetsa dit på din bil. Om igen med litet tur så är själva baljan exakt lika som på din bil.

Per L
Pe
2.342
Per L
En annan variant om det bara är botten du behöver byta är att handknacka till botten så att den blir likadan som på din bil.

Borde vara en enkel sak för en duktig bilplåtslagare av den "gamla sorten" som inte bara lärt sig att byta plåt mot ny ekonomiplåt. Det borde kunna gå att få gjort för mindre än 4000 kr.

Per L
To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
Gäller att hitta en plåtslagare :-)

Kan det finnas ekonomiplåt ifrån andra märken som kan passa och inte kostar 4000:-?
Eller plåt som har strukturen och kan användas till att 'lappa' med.

(Har inte kollat hur svårt det är att byta hela biten)

Pe
2.342
Per L
Skall du leta efter bilar som kan ha liknande storlek och struktur på denna plåtbit så skulle jag börja med samtida BMW-bilar.
Tex E3, E24, E12 och E21. Kanske också 00- och 02-serierna även om jag har för mig att dessa har mindre hjul.

Kanske kan man också hitta sådana bilar på skroten där denna plåtbit går att använda

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.