AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.034

Montera extraljus E61

Jag hjälpte en granne att montera extraljus (3x60w xenon) på hans 520d 09:a idag så jag tänkte jag kunde ge lite tips till någon annan som vill förstöra frontens design men få bra ljus.

För att ta styrning till reläerna tar man enklast bort luftfilterboxen så att man kommer åt att ta bort anslutningen till höger strålkastare. Helljuset var på position 5 i kontakten, en helblå kabel, den kan man skarva in sig på under luftburken sedan, eller ute vid kontakten. Jordpunkter tog vi på stötdämartornen, matning från 'startkabelpunkten'.

Vi satte lljusen med ett nummerskyltsfäste som vi skruvare in i kofångarplasten med fyra skruv. Sedan fäste vi de övre stagen i ovankant underifrån i njurarna, för den lampan i mitten satte vi den ovanifrån precis vid huvöppning.

För att dra in kablarna från ljusen till ballasterna etc. Borrade vi ett 22mm hål bakom varje ljus inne i njurarna precis bakom varje strålkastare. Detta gjorde vi i underkant, precis framför spjällen som sitter där.

För att komma åt framför kylaren och fiska med kablarna lossade vi massor med torxskruvar så vi fick bort kåpan med huvlåsen, så man kunde vinkla kylet lite bakåt.

Nu skulle det nog va smidigt att gör det igen, men innan man visst hur man skulle komma åt allt och dra kablarna vaf det lite meckigt...

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.