|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Vad vet vi om denna annars, FMJ657: Länk Gillar inredningen, och med de milen kan man kanske sova om nätterna trots V10/SMGIII... (Maskinskadeförsäkring) |
|
|
Hur vågar ni överväga M5 E60 med tanke på problemen med vevlagren? Länk I mina ögon låter det illa om vevlagren bara håller ett antal tusen mil. Har även läst om Vanosproblem och SMG-bekymmer. Låter dyrt. |
|
| Var intresserad av den under fjolåret men vi kom ej överens om priset. Var tydligen lite sliten på förarsätet vad jag kunde förstå på säljaren men det ser inte ut så på bilderna av vad jag kunnat se. | |
| Detta var inte så rolig läsning. Helt missat de dåliga vevlagren på S85. Min har gått 165000km så man funderar ju lite på hur mina lager ser ut... | |
| Har motorgaranti tom 12000 mil så vem orkar bry sig om alla skriverier? Jänkare är kända för att misshandla sina bilar rejält, har nån haft problem med detta här i sverige? | |
| bayerische har tydligen bytt lagren på sin M5. | |
| Täcker motorgarantin det här felet? Och om man vill göra ett förebyggande byte, antar jag att man får stå för fiolerna själv..? | |
|
Någon form av garanti / försäkring kommer inte att kliva in och ta några kostnader pga en ägare som misstänker att ett haveri kan vara på gång i form av tex vevlager, Antingen så går dom ut med en aktion (vilket knappast är troligt nu) eller så får man ta de när,om smällen kommer. Hur som helst så känns det än en gång som att jag behöver upprepa mig om att ha en stadig buffert innan man gör ett inköp ,det är ingen v70 du handlar det är en ganska avancerad bil med en högvarvig V10 under huven=det kommer kosta pengar hur som helst. Om man går omkring och oroar sig över allt hela tiden så bör man helt enkelt bara låta bli att köpa en sådan här bil och hålla sig till tryggheten, jag menar att ingen ska ju behöva gå omkring och vara orolig då är ju tjusningen borta med ägandet enligt mig,då är de ju enklare att "bara" låta bli. Ha en bra helg. |
|
|
Maskinskadegarantin i Sverige borde täcka just den reparationen då det är ofrånkomligt att undvika det. Sker det så sker det när som och då gäller det bara att man har rättstämplad historik och en i övrigt välvårdad maskin. Det hade jag krävt då det inte kan vara slitage eller anses som serviceärende. Det måste försäkringen ta genom antingen Maskinskadegarantin inom 10.000 eller 12.000 mil alternativt upp till 8 år. Det måste väl gå så? I förebyggande syfte självklart inte men när skadan väl är framme. Sen får man också komma ihåg att det rör sig om ett par 10-tal eller 100-tal som berörts av detta fel av över 25-30.000 bilar med S85:an. Det är inte alla bilar och det kan ha med tex servicerutiner och övrigt handhavande att göra med också. Även om det verkar kunna inträffa lågmilade och sjysta ex tyvärr. Koppling och SMG är väl dock annorlunda men att saker kan gå sönder är ju naturligt och ofrånkomligt ibland. Det är ju därför man betalar försäkring. |
|
|
@Sani. Den bilen du länkar till var jag intresserad av när första ägaren hade bytt in den hos samma BMW-handlare som nu har den till salu. Då var den iaf i mycket fint skick och hade endast rullat ca 2800 mil, var även ute och provkörde den. Lite snålt utrustad kanske men annars väldigt trevlig. Vänligen Fabio |
|
| Ser att M5:an på Holmgrens är borta och snabbt gick det. | |
| Ni som har M5, vad kommer ni köra med för olja nu med tanke på dessa vevlager problem? Ska man hälla i en vanlig 10/40 olja istället för den tjocka 10/60? | |
|
Tjena M5an på Holmgrens blev jag ägare till idag. när jag talade med säljaren så var den bortlovad till en person inom holmgrens koncernen men han tackade nej. Den var inte i perfekt skick men för det priset så är jag nöjd. liten skada på frontspoilern och en omlackad vänster skärm bak pga en parkeringsskada men jobbet var bra utfört. och utrustningslistan var helt underbar. så nu är man hemma med en m5a på uppfarten. // Krister |
|
| Verkade som att det var rätt pris på den och någon liten skönhetsfläck får man räkna med och den verkade fin. Själv går jag i väntans tider. | |
|
Vad väntar du på? Nya M5:an också? |
|
| För mig blir det min första (förhoppningsvis!) M5:a och sannolikt den sista då jag framförallt är intresserad av V10:an och har hittat en svensksåld 07:a. Egentligen skulle den ha stått i garaget nu men blev lite strul då en till part var med i affären och denne levererade inte vad som var överenskommet innan helgen så jag får vänta ett tag till. Blir jag så nöjd som jag tror, blir den nog långlivad hos mig även om jag normalt brukar byta bil efter 1-3 år. | |
| Tack Fabio | |
| Då står det en M5:a -07 inne i garaget. Ska smälta intrycken av dagens långtur men intressant var det. | |
| Då har man hunnit med att sortera ut intrycket från första veckan med en M5 E60 och helt klart å har man en ny inställning till att stiga upp på morgonen och sätta sig i bilen och köra iväg (tack för plusgrader i februari!) och arbeta. Hade tur och fick tag på original vinterfälgar och däck till den. Innan jag köpte M5:an så kollade man noggrann på priser och jämförde allt och den enda slutsats jag kan dra är att man missat ett år av bilkörning av högsta klass. Frågan är väl om man kan köpa en "vanlig" bil igen och köra på sommaren? | |
| Kul, längtar som bara den till att ställa på min egen M5 e61. Blir påställning efter 22 mars eftersom vi ska på semester innan det. När du vant dig vid effekten så finns bara en sak att göra: skaffa en riktigt motor svag bil nästa vinter. Jag skaffade mig en BMW 316 compact och börjar nu efter vintern tycka att 150 hk bilar är riktigt snabba. Ska bli riktigt kul att kör monstret igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.